Introductie Kia EV3 bij Louwman Kia Goes
Kia maakt met de EV3 elektrische mobiliteit duurzamer en toegankelijker voor een nog breder publiek. Om die belofte waar te maken, beschikt de nieuwe compacte, volledig elektrische SUV van Kia over niet eerder toegepaste technologie, en biedt hij een rijbereik van maximaal 605 km* en goede (snel)laadmogelijkheden.
- i-Pedal van Kia voor een meer ontspannen en efficiënte rijstijl
- Smart Regenerative Braking voor stressvrij rijden in de stad
- Driving Range Guide 'coacht' bestuurders om efficiënter te rijden
- Baanbrekend thermisch batterijmanagement geeft EV3 voorsprong op concurrentie met extra korte laadtijden
Het ontwikkelingsteam van Kia was vastbesloten om een volledig elektrische SUV te creëren die de lat hoger legt in het compacte segment. De EV3 staat dan ook bol van technologische primeurs die het comfort, gebruiksgemak en de efficiency verder verhogen.
Innovatieve i-Pedal
Kia innoveert voortdurend en geeft de EV3 dan ook de nieuwste generatie van de regeneratieve remtechnologieën mee - de nieuwe i-Pedal 3.0 en het Smart Regenerative System 3.0. Deze features tillen het concept van rijden met één pedaal naar een hoger niveau. De nieuwste i-Pedal 3.0-technologie
biedt de bestuurder veel meer flexibiliteit en controle door het niveau van regeneratief remmen te scheiden van de functie om tot een volledige stop te komen. Met één pedaal rijden is voortaan mogelijk in alle regeneratieve remmodi en i-Pedal 3.0 kan ook worden gebruikt in de achteruitversnelling. De EV3 onthoudt ook het niveau dat bij voorgaande ritten was geselecteerd. Het systeem kan worden bediend door de linker paddle achter het stuur langer dan een seconde in te drukken.
Het systeem biedt vier regeneratieve remniveaus, waarbij niveau 3 ideaal is voor rijden in druk start-stopverkeer en bestuurders de auto vaak snel moeten afremmen. Het systeem is geoptimaliseerd met een meer lineaire kalibratie voor meer vloeiende resultaten.
Niveau 2 biedt iets minder remkracht, een ideale instelling op een bochtige weg, waardoor bestuurders maximaal kunnen genieten van de rijkwaliteiten en tegelijkertijd zo efficiënt mogelijk omgaan met energie.
Tijdens een lange snelwegrit kunnen EV3-rijders kiezen voor niveau 1 of 0, waarbij de EV3 kan ‘zeilen’ wanneer het stroompedaal wordt losgelaten. Deze regeneratieve remniveaus bieden een meer op comfort gerichte vertraging. Bij niveau 0 is de EV3 in staat om volledig te rollen, terwijl het een vergelijkbare vertragingssnelheid heeft als bij niveau 1 op lagere snelheden.
Slimme technologie voor stressvrij rijden
De EV3 is de eerste Kia met het Smart Regenerative System 3.0. Dit intelligente systeem is een digitale copiloot voor de bestuurder die de weg voor zich kan scannen en razendsnel op situaties kan reageren.
Het Smart Regenerative System wordt ingeschakeld door de rechter paddle achter het stuurwiel langer dan een seconde vast te houden en integreert autonome rijtechnologie met regeneratief remmen.
Wanneer de bestuurder het stroompedaal loslaat, gebruikt het systeem sensoren om de afstand tot voorliggende voertuigen te detecteren, en navigatie-informatie om indien nodig automatisch af te remmen tot een veilige snelheid.
Terwijl het vorige Smart Regenerative System van Kia uitsluitend op GPS-informatie vertrouwde, werkt deze nieuwste versie met een breder scala aan gegevens. Wanneer de EV3 bijvoorbeeld een bocht nadert, of een snelheidslimietverlaging, een verkeersdrempel dan wel een rotonde, vertraagt hij automatisch tot een geschikte snelheid, wat zorgt voor meer ontspanning, efficiency en veiligheid.
Het Smart Regenerative System 3.0 kan ook stress bij het navigeren door een druk, onbekend stadscentrum verlichten. Terwijl het vorige systeem van Kia het voertuig automatisch kon vertragen tot 9 km/u, kan de nieuwste generatie de EV3 volledig tot stilstand brengen.
Grootste actieradius in segment mede dankzij innovatieve aerodynamica
Het ontwikkelingsteam van Kia heeft er alles aan gedaan om met de EV3 de laatste vooroordelen over elektrisch rijden te ontkrachten. Het belangrijkste aspect daarbij is het realiseren van een zo groot mogelijk rijbereik en ook op dat vlak is de compacte elektrische SUV van Kia de nieuwe benchmark in zijn segment.
De Kia EV3 heeft de grootste batterij in zijn klasse. De 81,4 kWh grote batterij van de vierde generatie heeft een ongeveer 22 procent hogere energiedichtheid vergeleken met de Niro EV, die ook op 400V-architectuur is gebaseerd. Afhankelijk van de uitvoering heeft de EV3 een bereik tot maar liefst 605 km*.
Om het bereik van de SUV te maximaliseren heeft hij eindeloze uren in de windtunnel doorgebracht. Dit resulteerde in onder meer verder geoptimaliseerde wieldesigns en geoptimaliseerde achterlichten. De compleet nieuwe zijdorpelafdekkingen zorgen, samen met acht andere onderdelen die de onderzijde bedekken, voor een snellere luchtstroom onder de auto en daarmee een verder verlaagde luchtweerstand.
De carrosserie van de EV3 is over de achterste wielkasten smaller dan over de voorste wielkasten, waardoor een bootvormige vorm ontstaat met als resultaat een groter elektrisch rijbereik. Het pakket aan genomen maatregelen heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,26 Cd opgeleverd.
On-board efficiency coach
Hoewel de EV3 vol zit met technologie om het maximale bereik uit elke batterijlading te halen, heeft de manier waarop bestuurders rijden ook een grote impact. Om hen te helpen bij het behalen van een zo groot mogelijk bereik, beschikt de Kia EV3 ook over een Driving Range Guide.
De Driving Range Guide bevindt zich in het instrumentenpaneel en is in één oogopslag gemakkelijk te begrijpen. Het geeft het maximale en minimale bereik weer dat haalbaar is, afhankelijk van de rijstijl, en een geschat bereik op basis van eerder gesignaleerd rijgedrag.
Wanneer de EV3 efficiënt wordt gereden, vult de groene meter in het display zich tot aan de maximale markering. Als het efficiëntiepotentieel van de auto niet wordt gemaximaliseerd, wordt deze meter oranje en wordt een verminderd potentieel rijbereik weergegeven.
Efficiënt rijden onder alle omstandigheden
Het thermische management van onder meer de batterij is aanzienlijk verbeterd, waardoor met name bij koud weer sneller kan worden geladen. Dit wordt onder andere bereikt door de introductie van een unieke, zeer efficiënte mantelverwarming en software voor opladen bij lage temperaturen. Hierdoor hoeven EV3-rijders minder lang te wachten tot hun auto is opgeladen.
De batterij van de EV3 is ook uitgerust met een vloeistofkoelsysteem, dat tijdens het opladen wordt gebruikt om het thermische beheer van de batterij te optimaliseren en de laadsnelheid te verhogen. De EV3 kan tot 12 minuten rapper snelladen dan de Niro EV. De nieuwe compacte SUV kan zijn batterij opladen van 10 tot 80 procent in ongeveer 30 minuten.
De EV3 kan dankzij 's werelds eerste, zeer efficiënte en supercompacte THIN HVAC-systeem onder alle omstandigheden een stabiel interieurklimaat verzorgen, wat het comfort maximaliseert. Het ruimtebesparende systeem geeft passagiers op de voorstoel 6 cm extra voetruimte in vergelijking met een conventioneel HVAC-systeem, dankzij de 33 procent lagere hoogte van de unit.
Last but not least…. Kia brengt de bekende Vehicle-to-Load technologie (V2L) nu ook naar het segment van compacte elektrische auto’s. Zelfs als hij 'off-grid' is, kan de EV3 worden gebruikt om apparaten zoals een laptop, een koffiezetapparaat, een kleine koelkast of zelfs een filmprojector van stroom te voorzien.
Vanaf begin november in Nederland
De Kia EV3 arriveert naar verwachting vanaf begin november bij de Nederlandse Kia-dealers. De nieuwe compacte SUV van Kia is leverbaar in 5 verschillende uitvoeringen en heeft een vanafprijs van € 36.995,-. Meer informatie over de EV3 is hier te vinden.
*) Actieradius en verbruikscijfers zijn bepaald met behulp van de WLTP-meetmethode. Onder normale omstandigheden kunnen verbruikscijfers afwijken door o.a. rijstijl, snelheid, gebruik van comfort-/nevenverbruikers, buitentemperatuur, aantal passagiers/bagage en topografische omstandigheden.
bron: kia.nl