AutoZeelandtest van de Peugeot e-2008 EV GT First Edition
AutoZeelandtest van de Peugeot e-2008 EV GT First Edition
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Verrassende compacte SUV”
De e-2008 is pas nog ge-update en dat heeft hem goed gedaan, want het gaat niet alleen om het opgefriste uiterlijk, onderhuids is er ook het een en ander veranderd.
Ik waagde een testweekend naar Zuid-Limburg.
Verkoopadviseur Alex de Dreu van Louwman Peugeot in Goes regelde de e-2008 voor mij en ik kreeg hem volledig opgeladen mee.
Forse facelift
Het designteam van Peugeot heeft kans gezien de compacte SUV duidelijk verleidelijker te maken ten opzichte van zijn voorganger. Als ik face-to-face sta, valt me onmiddellijk op dat de dagrijverlichting verdrievoudigd is en meteen smoelt hij een stuk agressiever. Peugeot noemt ze niet voor niets klauwen…
Ook de grille en de voorspoiler werden flink aangepakt met natuurlijk het nieuwe leeuwenlogo. Achter dat logo vinden we allerlei sensoren en dat had bij het oude chromen logo nooit gekund.
De nieuwe ledverlichting biedt per koplamp drie spannende elementen en is nog meer opgenomen in de grote grille. De mooie grote 17 inch lichtmetalen wielen (215/60R17H) geven hem een stoere uitstraling. Tussen de voor-en de achterwielen is de drempel wat meer geaccentueerd. Het zwarte dak lijkt door de eveneens zwarte stijlen een beetje te zweven en vooral van de zijkant bekeken kan je goed zien dat de opgaande lijn naar achteren toe al ingehouden snelheid uitstraalt.
Aan de achterzijde vind ik de spoiler boven de ruit met het deukje in het midden el flitsend. De achterlichten zijn nieuw, daardoor oogt hij wat breder.
Opvallend is de nieuwe typografie overal op deze Peugeot
De testauto is grijs, een beetje aan de saaie kant, want deze SUV kan blauw of rood gemakkelijk hebben.
Spannende i-Cockpit
Hoewel de meningen van allerlei autojournalisten verdeeld zijn, vind ik dat Peugeot een geweldige uitvinding heeft gedaan met de i-cockpit. Het stuur is klein gehouden, aan de boven en onderzijde afgeplat en het instrumentenpaneel is hoog gesitueerd, als een reuze head-up-display. Je kijkt óver en niet door het stuur naar de digitale klokken. Dat biedt alleen maar voordelen, want je wordt onder het rijden niet afgeleid.
Het verdient wel aanbeveling vooraf de stoel en het stuur in te stellen, daarna ontstaat er een soort Formule-1 gevoel. Nog even over het scherm: dankzij een tweede glaslaag lijkt het alsof de snelheidsindicatie lijkt te zweven, een soort 3-D-effect, voorwaar een bijzondere ervaring en uitsluitend voorbehouden aan deze GT-uitvoering
Hoogwaardig
Het touchscreen op de middenconsole is vergroot naar 10 inch en het infotainment werd verbeterd. De achteruitrijcamera werkte prima. Er is gelukkig nog een aantal mooie fysieke knoppen geplaatst die uiterst gemakkelijk en intuïtief te bedienen zijn.
De selectiehendel voor de automaat vinden we in alle Stellantisauto’s terug en functioneert uitstekend. De materialen van zowel het dashboard als die van de portieren zijn hoogwaardig en met zorg gekozen.
De leren kuipstoelen zitten uitstekend en bieden optimale steun. De groene stiksels zijn frivole accenten en de carbonachtige deurpanelen maken het aangename interieur feestelijk af.
De achterportieren zwaaien ver open, zodat je gemakkelijk kunt instappen. Achterin biedt hij voldoende hoofd- en beenruimte. Er zijn veel aflegmogelijkheden en de smartphone kan draadloos opgeladen worden.
De bagageruimtevloer is op twee hoogtes te plaatsen.
Technische gegevens
- E-motor: permanente synchroonmotor met 156 pk/270 Nm
- Voorwielaandrijving, vaste overbrenging
- Actieradius WLTP 403 kilometer
- Accucapaciteit: 54 kWh
- Verbruik WLTP: 15,3 kWh/100 km
- AC-laadcapaciteit: 11 kW 3-fase-lader
- DC laadcapaciteit: 100 kW
- L x b x h = 4,30 x 1,77 (met spiegels 1,99) x 1,55 meter
- Wielbasis: 2,61 m
- Bagageruimte: 434-1467 liter
- Leeggewicht: 1523 kg, max. treingewicht: 2030 kg
- Acceleratie 0-100 km/h: 9,1 seconden, topsnelheid: 150 km/h
Comfortabel
Al meteen merkte ik dat deze compacte SUV niet alleen lekker en direct stuurt, maar zeker ook aangename comfortabele eigenschappen bezit en dat is in deze compacte SUV-wereld niet altijd gebruikelijk. Ik heb hem als een stevige, solide auto ervaren die me op meerdere punten heeft verrast.
Daar komt nog een keer bij dat hij ongelooflijk stil rijdt, je hoort nauwelijks windgeruis en ook het afrolgeluid van de banden is geweldig goed gedempt. Ik noteerde bij 100 km/h slechts 67 decibellen!
Elke elektrische auto maakt natuurlijk gebruik van het volledige koppel, zo ook deze 2008. Op de snelweg door Brabant en Limburg maakte ik al gebruik van de zogenaamde B(rake)-stand, waarbij de auto bij gas inhouden extra afremt en dus elektriciteit teruggeeft aan de accu. Zodra je gas inhoudt, gaat het remlicht gelukkig branden, een indicatie voor achteropkomend verkeer.
Bovendien heb ik onderweg de Ecostand ingeschakeld, tevens vaak de cruise control gebruikt en dat resulteerde in een keurig verbruik van 15 kWh en daarmee kwam ik zuiniger uit dan de WLTP-opgave!
In de Limburgse heuvels heb ik natuurlijk ook die B-stand gebruikt en vooral bij heuvel af leverde dat natuurlijk flink wat extra energie op.
Tijdens het bezoek aan Maastricht heb ik hem aan de stekker gelegd (AC) in de parkeergarage onder het Vrijthof, waardoor hij in plm.4,5 uur 100% was opgeladen.
Conclusie
Deze e-2008 GT heeft op vele punten een verrassende facelift gekregen. Hij is zuinig, comfortabel en wendbaar en staat voor € 44.570,- in de boeken, Private Lease; 578,48 per maand.
Inmiddels is deze auto uit 2023 bij Louwman Peugeot in Goes te koop met 8.500 kilometer op de klok voor € 36.450,-
Nog maar pas staat de e-3008 in de showroom aan de Pearyweg en de 5008 zit er binnenkort ook aan te komen