AutoZeelandtest van de Jeep Avenger Full Electric

AutoZeelandtest van de Jeep Avenger Full Electric

AutoZeelandtest van de Jeep Avenger Full Electric

Ook in het traditionele offroadhuis van Jeep wordt steeds vaker het woord elektrificatie gehoord. Vorig jaar werd de Avenger, de 100% elektrische Jeep met voorwielaandrijving zelfs ‘Auto van het Jaar 2023!’ De invloed van moeder Fiat is duidelijk merkbaar, want Jeep hoort sinds 2021 tot de Stellantisgroep. Hij is in Italië ontworpen, wordt in Polen gebouwd en is uitsluitend voor de Europese markt bestemd.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“First Avenger”

Ook in het traditionele offroadhuis van Jeep wordt steeds vaker het woord elektrificatie gehoord. Vorig jaar werd de Avenger, de 100% elektrische Jeep met voorwielaandrijving zelfs ‘Auto van het Jaar 2023!’ De invloed van moeder Fiat is duidelijk merkbaar, want Jeep hoort sinds 2021 tot de Stellantisgroep.
Hij is in Italië ontworpen, wordt in Polen gebouwd en is uitsluitend voor de Europese markt bestemd.

Vestigingsmanager Leon Paassens van Van Mossel Jeep in Goes regelde de Avenger voor mij.

Het begrip Jeep staat al sinds WOII voor ultieme offroader, robuust hoog op de benen en koning, keizer en admiraal in het ruige grondwerk. De naam Jeep stamt uit Amerika en is ontstaan als GP, fonetisch Dzjie Pie, wat stond voor General Purpose.

Jeep genen
De gele Avenger ziet er stoer uit. Natuurlijk zijn daar de gestileerde 7 sleuven in de grille, een rudiment van de oorspronkelijke grille van de Willy’s Jeep uit de oorlog. Hij heeft ook dat ‘vierkante’ van zijn overgrootvader. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,34 doet hij niet mee met zijn gladde E-concurrenten.
Als je goed kijkt, zie je dat hij hoger op zijn benen staat. Hij heeft namelijk 200 millimeter bodemvrijheid en niet alleen dat, hij is klaar om ook het terrein in te gaan doordat hij ongelooflijk schuin op glooiingen kan rijden en doordat de wielen op de hoeken van de auto staan, draait hij zijn hand niet om voor akelige obstakels.
Die gele kleur doet het helemaal, want onderweg zag ik vele passerende mannen en vrouwen kijken en af en toe kreeg ik zelfs een duimpje.
Hij  heeft ook de zwarte omrandingen van de spatborden en de beplanking tussen de wielen van zijn grote broers geërfd. Die kunststofdelen aan de zijkant beschermen het koetswerk ook tegen allerlei parkeerschades in de stad, mooi meegenomen toch? Overigens staat er nog nét geen reservewiel achterop…
De grote 18 inch lichtmetalen wielen draaien mooi in de uitgeklopte spatschermen en alles bij elkaar bezit hij vele uiterlijke eigenschappen die hem een eigen Jeepig karakter.
Goed hij heeft voorwielaandrijving, waardoor het werkelijke offroadgebeuren niet voor hem is weggelegd, maar ook voor die eigenschap gloort er hoop, want al op de Autosalon van Brussel in januari 2023 stond er op de stand een studiemodel met vierwielaandrijving…!
Terug naar deze testauto: hij is klaar om een urban lifestyler te zijn, hij is geinig en die duimen van passanten zeggen genoeg.

Verrassend
Hij stapt lekker in en we worden getrakteerd op een eveneens geinig dashboard in de kleuren van het exterieur en ook daar is de invloed van de Italianen merkbaar, want hij deelt veel design met zijn halfzus, de nieuwe Fiat 600.
Zowel het instrumentenpaneel als het touchscreen zijn overzichtelijk en praktisch uitgevoerd.
Er zijn gelukkig ook nog genoeg fysieke knoppen aanwezig die het leven binnenin eigenlijk heel aangenaam maken, ik maak het bij sommige testauto’s wel anders mee. Ook de knoppen op het stuur leveren geen grote studies op en zijn al snel op de tast te vinden. Zo laat de cruise control zich pragmatisch eenvoudig bedienen.
De bediening van  de automaat gebeurt met duidelijke knoppen en alles werkt eigenlijk heel natuurlijk..
Ondanks zijn compacte afmetingen is er goed plaats vier personen, ook achterin valt de ruimte wel mee. De bagageruimte is met 355 liter ook in orde, eventueel te vergroten tot 1250 liter.Aflegmogelijkheden zijn er plenty.

Technische gegevens

  • L x b x h = 4,08 x 1,78 (met spiegels 1,98) x 1,53 meter
  • Wielbasis: 2,56 m
  • Leeggewicht: 1536 kg, totaal gewicht: 2015 kg
  • Kofferruimte: 35-1250 liter
  • Wielen/banden: 215/55 R18
  • Aandrijving: permanente synchroonmotor, dwars voorin, 156 pk/260 Nm
  • Accu: Lithium-Ionen batterij
  • Systeemspanning: 350 Volt
  • Laden wisselstroom: 11 kW
  • Laden gelijkstroom: 100 kW
  • Snelladen 80%: 35 minuten
  • Laden AC wallbox 100%: 5:45 h/min
  • Voorwielaandrijving
  • Verbruik WLTP: 15,4 kWh/100 km
  • Actieradius tot 400 km WLTP
  • Acceleratie: 0-100 km/h: 9,0 seconden, topsnelheid: 150 km/h
  • Tussenspurt:
  • 60-100 km/h: 4,4 sec.
  • 8-120 km/h: 5,9 sec.
  • Geluid bij 100 km/h: 66 dB(A)

Onderweg
Er zijn vier rijmodi beschikbaar: Sport, Normal, ECO en Zand. In de Sportstand staat hij al een beetje te springen en wordt hij heel levendig, maar ik heb hem eigenlijk meteen in de ECO-stand gezet en omdat ik hem volledig opgeladen mee kreeg, had ik bij de start 400 km actieradius.
De bediening van de automaat kent 4 drukknoppen: P,R, D en B. Die laatste is de zogenaamde B(rake)-stand en daarmee geef je bij gas inhouden en remmen stroom terug aan de accu. In de stad ideaal, want elk stoplicht is bingo voor de batterij.
Al meteen valt me op dat hij erg stil zijn werk doet, je hoort nauwelijks wind- en bandengeruis, dat levert bij 100 km/h slechts 66 decibellen op.
Eigenlijk valt het comfort me helemaal niet tegen en toen ik een paar slechte wegen opzocht, viel me op dat hij die kuilen en putten meesterlijk voor de inzittenden wist te verhullen. Ik ben het terrein niet in geweest, maar ik denk dat hij daar met de elektronische hulpmiddelen helemaal niet zo’n slecht figuur zou slaan.
Ook van diverse verkeersremmers trekt hij zich niet te veel aan. In de stad en in parkeergarages is zijn korte draaicirkel van 1 meter ideaal. Hij stuurt licht, maar geeft weinig terugmelding over het soort wegdek. Het stuurgevoel is sterk afhankelijk van de rijmodus.

Prijs: € 38.500,-, Private Lease € 478,98 p.m.

Conclusie
De Jeep Avenger was in mijn ogen een terechte Auto van het Jaar 2023. Hij is ongecompliceerd, is geinig, biedt heel veel rijplezier en is eens wat anders dan vele concurrenten. De bediening is een verademing in deze digitale wereld.

Terug naar de bovenkant van de website