AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.7 Pro
AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.7 Pro
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Chique elektro-limousine”
Volkswagen was nooit zo succesvol als het om grote limousines ging en de start van de elektromobiliteit verliep ook wat moeizaam.
Met de ID.7 gaat het roer om: een 5 meter limo onder stroom en de toekomst schijnt hem toe te lachen. Ik testte de Pro met 286 pk.
Salesmanager Charles de Vries van Auto Poppe rijdt met de ID.7 en hij regelde de grote donkerblauwe uitvoering voor mij.
Indrukwekkend
Bijna vijf meter lang, een wielbasis van 3 meter, een Cw-waarde van 0,23, achterwielaandrijving met 286 pk, een enorme actieradius en een hoogwaardig interieur. Allemaal uitgangspunten voor een successtory.
Ik vind lang niet alle E-auto’s mooi, maar voor deze ID.7 maak ik een uitzondering.
Hij heeft een indrukwekkend voorkomen met de geïntegreerde led-lichtstrippen aan de voor-en achterzijde. De gestrekte vierdeurs coupé bezit een prachtig golvende lijn van de zijkant bekeken. Gelukkig geen hoog opbouwende SUV, maar weer een haast sportieve coupé die zijn stroomlijn dankt aan de windtunnel.
Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 is écht meesterlijk en dat vertaalt zich in een WLTP-actieradius van meer dan 600 kilometer!
De grote 20 inch wielen passen ook naadloos bij de metallic blauwe reus.
Aangename wellness
Toen ik hem eind vorig jaar in de grote showroom bij Auto Poppe aantrof, ben ik eerst eens achterin gaan zitten. Dankzij die 3 meter grote wielbasis is de beenruimte riant.
Trouwens de hoofdruimte laat ook absoluut niet te wensen over en het zit daar achterin prima. Lange ritten worden mede door zo’n goede bank vast aangenaam.
De stoelen op de eerste rij zijn ook een verademing (ErgoActiv), in de winter zijn ze verwarmbaar, in de zomer brengen ze koelte. Bovendien zijn ze voorzien van een massagefunctie, de opmaat naar wellness. De stoelen bieden overal voldoende steun en ze zijn optimaal elektrisch verstelbaar.
Achter het stuur gezeten heb ik uitzicht op een hoogwaardig dashboard met stiksels afgewisseld met pianolakken. De sfeerverlichting draag positief bij aan het wellnessgevoel. Toch vind ik nog wat goedkope kunststoffen op het portier en dat is dan weer een klein beetje jammer. De enorme kofferruimte (532-1586 liter) heeft een mooi tapijt. Als ik de opening naar de kelder open, is die geschikt om de kabel op te bergen. Ook de subwoofer is daar gesitueerd. De leuningen van de achterbank zijn per knopdruk om te klappen en hebben ook een doorlaadfunctie.
Voor me vind ik het kleine, maar duidelijk te lezen instrumentenpaneel, in het midden staat het 15 inch grote touchscreen dat een beetje naar de chauffeur gedraaid is. Ik ben altijd blij met een head-up-display, gelukkig standaard aanwezig in de ID.7.
Alles gaat via het scherm met verschillende, nu verlichte slide-functies, zoals de regeling voor het geluid en de temperatuur.
Het scherm verdient een studie vooraf, want onder het rijden de menu’s doorscrollen is uiteraard geen optie. Het werkt wel snel en effectief.
Ik las overigens dat de fysieke knoppen een comeback aan het maken zijn…
De knoppen op het stuur leveren geen problemen op en zijn op de tast te vinden.
Starten en rijden
De startprocedure went snel: gewoon gaat zitten, gordel aandoen en via de bedieningsknop aan het stuurwiel de D-B-stand activeren. In de B(rake)-modus wordt er sterk stroom gegenereerd, want zodra je gas loslaat remt hij af, maar niet tot stilstand.
Het zonder weerstand ‘zeilen’ kan ook, dat betekent uit laten lopen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht. Het levert in ieder geval een lager stroomverbruik op.
De verschillende rijmodi beïnvloeden het verbruik uiteraard ook. In de Ecostand kom je het verst, in de Sportstand spurt hij in 6,6 seconden naar de honderd. (verdere waarden in het staatje met technische gegevens)
Remmen doet hij als de beste, vóór met schijven, achter met trommels. Van 100 km/h naar stilstand: 33,5 meter.
Bochtige wegen met flink wat snelheid? Top, want hij blijft stabiel, helt nauwelijks over en ontpopt zich als een fijne auto met een neutrale wegliggingskarakteristiek.
Ik denk dat hij onder winterse weeromstandigheden een uitstekende tractie heeft met de motor achterin en de aandrijving op de achterwielen.
Behendig en comfortabel
Omdat de ID.7 achterwielaangedreven is, zijn er geen aandrijvingsinvloeden in het stuur. Dat veroorzaakt een fijn stuurgevoel. Bovendien heeft hij daardoor een ultrakorte draaicirkel van slechts 10,6 meter. Dankzij zijn mooie onderstel met de adaptieve dempers veert hij soepel en is hij heerlijk comfortabel zoals we dat gewend zijn bij de hogere middenklassers.
Daar komt nog bij dat hij gevrijwaard is van wind- en afrolgeruis, een pré voor comfortabel reizen.
Hij bezit een armada van assistentsystemen die tijdens het rijden actief waken. Ik heb ook in donker gereden en was verbaasd over de enorme lichtopbrengst.
Technische gegevens
- Permanente synchroonmotor achterin, Lithium-Ionen accu
- Vermogen/koppel: 286 pk/545 Nm
- Systeemspanning: 350 Volt
- Laadvermogen wisselstroom: 11 kW
- Laadvermogen gelijkstroom: 175 kW
- Testverbruik ECO: 17 kWh/100 km, WLTP: 15,7 kWh, Sport: 34,3 kWh
- Laadduur AC: 7,25 uur
- Laadduur snelladen 80%: 33 min., 100%: 53 min.
- Actieradius test begin maart: 429 km
- L b x h = 4,96 x 1,86 (met spiegels 2,14 m) x 1,53 m
- Wielbasis: 2,97 m
- Totaal gewicht: 2630 kg
- Kofferruimte: 532-1586 liter
- Acceleratie 0-100 km/h: 6,6 seconden
- Topsnelheid: 180 km/h
- Tussenspurt:
- 60-100 km/h: 3,2 seconden
- 80-120 km/h: 4,2 seconden
- Geluidsproductie dB(A)
- 80 km/h: 64
- 100 km/h: 67
- 130 km/h: 69
Conclusie:
De grote ID.7 is een ideale, comfortabele 100% elektrische reisauto met een onder gunstige temperaturen grote actieradius. Op vele fronten premium…
Vanafprijzen: € 57.990,-, de ID.7 Tourer (combi met 605 liter bagageruimte) € 58.990,-
Auto Poppe Goes Audi Volkswagen dealer
Pearyweg 13-15
4462 GT Goes
Bekijk hier onze voorraad: