AutoZeelandtest van de Škoda Enyaq iV 80

AutoZeelandtest van de Škoda Enyaq iV 80

AutoZeelandtest van de Škoda Enyaq iV 80

Met de Enyaq waagt Škoda zich in de elektrische wereld. De Tsjechen hebben met deze auto een ijzer in het vuur. Er is niet bespaard op het gebied van ruimte, comfort en actieradius en hij rijdt subliem!

“Sterkstromer!”

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Met de Enyaq waagt Škoda zich in de elektrische wereld.
De Tsjechen hebben met deze auto een ijzer in het vuur.
Er is niet bespaard op het gebied van ruimte, comfort en actieradius en hij rijdt subliem!

Vestigingsdirecteur Patrick Kaijser regelde de grote Škoda voor mij. Omdat er nogal wat proefritten waren gemaakt, was hij niet helemaal opgeladen. Niet ver van mijn woning staat echter een laadpaal, dus kon ik de volgende dag 100% opgeladen aan de testrit beginnen.

Technische gegevens

  • Motor: permanent magneet gestuurde synchroonmotor achterin
  • Vermogen: 204 pk/310 Nm
  • Aandrijving: achterwielen
  • Banden: voor: 235/50 R20, achter: 255/45 R20
  • L x b x h = 4,65 v 1.88 (2,15 met spiegels) x 1,62 m
  • Wielbasis: 2,77 m
  • Leeggewicht/laadvermogen: 2134 kg/ 478 kg
  • Trekgewicht: 1400 kg
  • Bagageruimte: 585 liter- 1710 liter
  • Verbruik: Sport: 32,1 kWh, gemiddeld: 25,3 kWh, mijn test eco: 15 kWh!
  • Actieradius 537 km
  • Accucapaciteit 77 kWh
  • Laadenergie 100%: 80 kWh
  • Laadduur AC: 7 uur en 10 min
  • Laadduur: DC voor 150 km met 130 kWh: 18 min.
  • Acceleratie 0-100 km/h: 8,5 seconden
  • Topsnelheid: 160 km
  • Tussenspurts:

-       60-100 km/h: 4,7 sec.

-       80-120 km/h: 6,3 sec.

  • Geluid binnenin bij 130 km/h: 69 dB(A)

Grote SUV
Audi heeft zijn Q4-etron, Volkswagen de ID.4, dan kan Škoda natuurlijk niet achterblijven…Ze staan alle drie op hetzelfde MEB- platform en de onderhuidse techniek is ook gelijk.
De Enyaq is een forse SUV met zijn lengte van 4,65 meter. Hij lijkt verder erg op de Kodiaq, maar is als E-versie onmiddellijk herkenbaar aan de grote, zwarte grille.
Tijdens de preview bij Auto Poppe een paar maanden geleden, stond er één met de led-verlichting in de grille, de zogenaamde Crystal Face. Die fleurt de donkere grille op met zijn flitsende led-show.
Je ziet aan de buitenkant al dat het een ruimtewonder is met zijn korte neus en de gesterkte woonruimte.
De grote wielen draaien mooi naadloos in de decent uitgeklopte wielkasten.
De smalle achterlichten en de grote spoiler op de achterruit geven hem een gezonde dosis dynamiek.

Ruimte
In het interieur is alles netjes en solide afgewerkt. Voor mijn neus een klein scherm met alleen de hoognodige informatie zoals de snelheidsmeter en de actieradius. Het optionele head-up display is in mijn ogen een must.
De bediening van de automaat gebeurt via een kleine selectiehendel op de middenconsole, handig en snel.
Het grote 5,3” touchscreen heeft heel veel functies, maar om het bedienen dient men stil te staan, het leidt onder het rijden teveel af. Helaas moet de klimaatbeheersing ook via het scherm worden bediend. Ik zie dat liever met separate knoppen die je bij wijze van spreken op de tast kunt vinden.
De gebruikte materialen zijn allemaal hoogwaardig, noblesse oblige Škoda!
Hij kent vele opbergplaatsen die ruim bemeten zijn, ideaal. De voorstoelen zitten uitstekend en bieden goede steun. Achterin is er machtig veel plaats en zowel benen als het hoofd hebben zeker niet te klagen.
De kofferruimte is berekend op een vakantiereis naar het buitenland met het hele gezin.

Zuinigheid met vlijt…
We vertrokken dus 100% opgeladen met als reisdoel het Nederlands Transportmuseum in Nieuw Vennep. Bovendien nog een boodschap op de terugreis in Monster in het Westland. Mooi weer en nauwelijks wind, allemaal uitgangspunten voor zuinig rijden.

De rest moest ik zelf regelen:

  • De B(rake) stand ingeschakeld, dat is één standje verder dan de D(rive) modus. Men noemt dit ook one-pedal-drive. Zodra je gas inhoudt, remt hij sterk af en  regenereert stroom.
  • Op de snelweg heb ik continue met de cruise control gereden, precies 100 km/h.

Ik begon met een verbruik van rond de 25 kWh, maar gaandeweg ging dat verbruik naar beneden.

  • Het resultaat:

-       Afgelegde testkilometers: 345 kilometer

-       Rest actieradius bij terugkeer in Kloetinge: 160 kilometer

-       In de praktijk klopt de actieradius dus: 505

-       Verbruik: 15 kWh!

Comfortabel
Wat een fijne reiswagen is die Enyaq!
Hij veert uitstekend en is hoogst comfortabel. Doordat het accupakket op de bodem ligt, helt hij eigenlijk nauwelijks over in snel genomen bochten. Het is onvoorstelbaar hoe lichtvoetig hij zich manifesteert en als je dan bedenkt dat hij bijna 2,3 ton weegt!
Doordat hij achterwielaandrijving heeft, is zijn draaicirkel slechts 10.9 meter en zijn er geen aandrijfinvloeden op de voorwielen te bespeuren.
Ik ben lekker ontspannen onderweg geweest en heb de Enyaq op veel gebieden geweldig leren waarderen!

Alle Enyaqs

  • De Škoda Enyaq 60

-       Actieradius 390 km

-       AC-laden: 6 uur en 45 minuten

-       Snelladen: 42 minuten

-       Vanaf € 41.480,-

-       Leaseprijs vanaf € 569,- p.m.

  • De Škoda Enyaq 80 (testauto)

-       Prijs vanaf € 48.280,-

-       Leaseprijs vanaf € 699,- p.m

  • De Škoda Enyaq Sportline iV80X

Deze topversie kent twee elektromotoren, een op de voor-en een op de achteras. Een AWD dus.
Hij heeft een systeemvermogen van 265 pk/425 Nm en verschijnt binnenkort in de showroom bij Auto Poppe.

Conclusie
Deze sterkstromer combineert ruimte, afwerking, gebruiksvriendelijkheid en zuinigheid op een voorbeeldige manier.

Terug naar de bovenkant van de website