AutoZeelandtest van de MG 4 Electric Trophy Extended Range 77 kWh

AutoZeelandtest van de MG 4 Electric Trophy Extended Range 77 kWh

AutoZeelandtest van de MG 4 Electric Trophy Extended Range 77 kWh

Het van oorsprong Britse automerk MG kent iedereen nog, het is nu het snelst groeiende BEV-merk (Battery Electric Vehicles) in Nederland met een percentage van 321,27 % in 2023! MG heeft zich ten doel gesteld om elektrische auto’s tegen een scherpe prijs aan te bieden. Na de ZS en de combi ontbrak het nog aan een hatchback/crossover. De MG 4 Electric vult dat gat keurig op en is verkooprunner in de EU. De nieuwe dealer in Goes is Van Mossel MG aan de Eberhardtweg en Floris van Overveld zwaait daar de scepter. Hij zorgde ervoor dat ik de MG 4 kon testen.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Oude naam, nieuw concept”

Het van oorsprong Britse automerk MG kent iedereen nog, het is nu het snelst groeiende BEV-merk (Battery Electric Vehicles) in Nederland met een percentage van 321,27 % in 2023!
MG heeft zich ten doel gesteld om elektrische auto’s tegen een scherpe prijs aan te bieden. Na de ZS en de combi ontbrak het nog aan een hatchback/crossover.
De MG 4 Electric vult dat gat keurig op en is verkooprunner in de EU.
De nieuwe dealer in Goes is Van Mossel MG aan de Eberhardtweg en Floris van Overveld zwaait daar de scepter. Hij zorgde ervoor dat ik de MG 4 kon testen.

Flitsend
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: De MG 4 is een 100% elektrische hatchback in het C-segment  die in de standaardversie vanaf € 32.285,- in de boeken staat.
Het testmodel ziet er flitsend uit met zijn scherp getekende neus voorzien van de markante led-verlichting. Het spoilerwerk is aan de voorkant best spectaculair en de clignoteurs zijn in deze uitvoering verticaal geplaatst.
Voorts heeft de 4,29 m lange, 1,83 m brede en 1,52  hoge MG4 een coupé-achtige uitstraling met als afsluiting ook weer spetterend aerodynamisch spoilerwerk, vooral die in tweeën gedeelde uitvoering boven de achterruit. De lichtsculptuur loopt als een band over de volledige breedte van de auto.
De grote 18 “ lichtmetalen wielen ( 245/35 R18) voegen daar een flinke dosis dynamiek aan toe.
De naam Trophy Extended Range staat voor zijn 77 kWh accu, waarmee hij in het gunstigste geval een actieradius 520 kilometer heeft.
Bij deze witte testauto valt natuurlijk het zwarte dak op dat exclusief voor deze uitvoering gerealiseerd is. Van bovenaf bekeken is het lijnenspel met de contrasterende kleuren zwart en wit spannend en goed te zien.

Inside
In vergelijking met het allereerste model genaamd ZS dat ik een aantal jaren geleden getest heb, is er veel veranderd: de materialen en de afwerking zijn een stuk verbeterd. De afwerking is netjes, de schermen geven uitstekende informatie, maar spiegelen een beetje. Het grote scherm op de middenconsole bevat natuurlijk het infotainment, is niet zo snel, maar werkt verder goed. Gelukkig zijn er ook nog fysieke knoppen, zodat je niet altijd wordt afgeleid.
De ergonomie is gewoon dik in orde.
De voorstoelen zitten prima en achterin is dankzij zijn flinke wielbasis van 2,71 m voldoende beenruimte. Ondanks het feit dat we het hier over een wat verlaagde hatchback hebben, is er voor mensen van rond de 1.85 m ook voldoende hoofdruimte.
Overal vind ik aflegmogelijkheden, de achterpassagiers kunnen zelfs in de rugleuning van de voorstoelen hun mobiele telefoon kwijt.
De kofferruimte bedraagt 350 liter, onder de dubbele bodem is de opslag voor de laadkabels die keurig in tassen zijn verpakt. Als de leuning van de achterzitting is omgeklapt ontstaat er een laadruimte van 1165 liter.

Even een blik op die opties

  • Verwarmd leren stuurwiel, verwarmde voorstoelen met 6-standen elektrisch verstelbaar
  • 7 “ zwevend digitaal instrumentenpaneel
  • 10 “zwevend touchscreen met 360 graden camerasysteem
  • DAB-radio, Apple CarPlay/Android Auto, WiFi Hotspot, Voice Control
  • Led-koplampen en – achterlichten
  • Keyless Entry & Easy Start
  • 3-fasen 11 kW boordlader + warmtepomp. (in de winter voorverwarmen van de accu)
  • Tot slot de MG Pilot, een armada van veilige assistentsystemen.

Mijlpaal
Voorzien van dat 77 kWh grote accupakket is de Trophy Extended Range een mijlpaal voor MG, en dus in staat meer dan 500 kilometer af te leggen op één acculading. en heeft er slechts bijna 40 minuten voor nodig om die accu tot 80% op te laden, dit met een laadcapaciteit van 144 kW.
Hij bezit een krachtige elektromotor van 245 pk met 350 Nm koppel.
Ik heb het uitgeprobeerd: de MG4 spurt in 6,5 seconden naar de honderd en dat is in zijn klasse heel snel!
In Duitsland wordt zijn topsnelheid van 180 km/h met gemak gehaald.
Net als veel van zijn directe concurrenten heeft hij achterwielaandrijving en dat vind ik nog steeds aangenaam, niet alleen omdat ik daar mee ben opgegroeid, maar je voelt dan tenminste geen aandrijfinvloeden in je stuur. Ook de motor huist achterin en dat houdt in dat hij bij gladde wegen, gecombineerd met winterbanden, over een goede tractie beschikt.

Onderweg in stilte
Starten in niet nodig, je stapt in, trapt op de rem en de MG is klaar. De selectiehendel bestaat uit een draai/duw knop en het wijst zich allemaal vanzelf.
Ik begon mijn testrit op kleine, bochtige weggetjes in Oost-Zuid-Beveland en het kleigebied van Noord-Brabant. Daarbij maakte ik veelvuldig gebruik van de B-stand , d.w.z. als je gaspedaal of beter het stroompedaal loslaat, remt hij af tot stilstand zonder het rempedaal te gebruiken. Bij deze actie gaan de remlichten branden en laadt de accu fors en snel op, een mooie manier om het verbruik te reduceren.
Ook op andere wegen ontpopt hij zich als een fijne, comfortabele auto die scherp en lekker stuurt met een goede terugmelding over welk wegdek ik rijd. De besturing is trouwens een product van het Duitse bedrijf Bosch.
Ik heb ook zijn korte draaicirkel weten te waarderen, ook weer een gevolg van die achterwielaandrijving!
Wat me opvalt, is dat de auto zo stil is, ook op de snelweg. Dat is mede te danken aan goed rubberwerk in de portieren, maar ook het afrolgeluid van de banden blijft binnen de perken.
Je merkt ook dat zijn voorvaderen sportief geboren zijn, want deze MG4 laat een heerlijk bochtenwerk toe dankzij een mooi onderstel.
De remmen functioneren overigens ook geweldig met zijn gekoelde schijven voor en ook schijven van achteren, een Duits systeem, ontwikkeld door Continental.

Bij de NCAP test verkreeg de auto keurig 5 sterren!
Met 7 jaar garantie behoort hij tot de toppers!

Uit voorraad leverbaar
Naast de MG4 Electric heeft Van Mossel MG een groot assortiment aan nieuwe en gebruikte elektrische MG’s op voorraad staan met een voordeel oplopend tot € 3.000,-!
Voor de meeste modellen is vanuit de overheid ook aanspraak te maken op subsidie voor elektrische personenauto’s van maximaal € 2.950,-.

De testauto staat voor € 41.285,- in de boeken met 520 km actieradius WLTP

Vanafprijzen MG4 rijklaar

  • Standaard met 350 km actieradius WLTP: € 285,-
  • Comfort met 450 km actieradius WLTP: € 785,-
  • Luxury met 435 km actieradius WLTP: € 785,-
  • Trophy Extended Range met 520 km actieradius WLTP: €  285,-
  • X-Power met 380 km actieradius WLTP: € 285,-

Website: www.vanmossel.nl/mg

Terug naar de bovenkant van de website