AutoZeelandtest de Range Rover Sport P400e HSE Dynamic
AutoZeelandtest de Range Rover Sport P400e HSE Dynamic
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
Directeur Rob Zwartepoorte stelde de stoere Range Rover Sport ter beschikking voor de test. Gianni Agosti fotografeerde de opvallende mastodont voor het spraakmakende nieuwe gebouw van Auto Ventura aan de Marquesweg 7 in Goes en Automotive Marketeer Marc Bomer neemt u via zijn opnames mee door het misschien wel mooiste autobedrijf van Zeeland.
History
Range Rover is sinds 1970 een begrip op het gebied van luxueuze offroaders.
De huidige versies zijn de vierde generatie die sinds 51 jaar worden aangeboden. Geen enkele andere autofabrikant biedt een offroader aan waarmee je je overdag in het zwaarste terrein kunt uitleven en vervolgens na een grondige schoonmaakbeurt ’s avonds in het uitgaansleven kunt storten.
Ik werkte als chauffeur voiturier in de winter van ’70-’71 in het Carlton Hotel in het Zwitserse St. Moritz. Daar mocht ik voor het eerst in de allereerste Range Rover rijden en ik herinner me nog heel goed dat Sergio Pinin Farina, de beroemde autodesigner die als gast in ons vijfsterrenhotel verbleef, de loftrompet blies over deze chique alleskunner. De Zwitserse autodesigner en- producent Peter Monteverdi, een van de gasten, was ook met een van de eerste Range Rovers gekomen, maar miste een automaat toen. Daarom bracht hij in 1976 de Monteverdi Safari uit met een V8 Chryslermotor + automaat, een bijna kopie van die Range Rover…
What a beauty!
Het concept is na vijf decennia nog steeds knap: chique en stoer tegelijk. De Sport zit met zijn lengte van 4,80 m tussen de grote broer en de Velar in. Doordat het dak en de stijlen zwart gemaakt zijn, lijkt dat dak te zweven en dat komt bij deze witte uitvoering goed tot zijn recht!
Nog zo’n kenmerk van alle Range Rovers: de motorkap valt over de voorschermen heen, een typische en zeker toentertijd een opvallende designtrick.
De Sport is uitgerust met luchtvering en als Gianni hem op de parkeerplaats fotografeert, staat hij in zijn laagste stand, namelijk die om comfortabel in – en uit te stappen.
Dat betekent dat de grote wielen werkelijk naadloos in de wielkasten draaien en dat maakt hem nog mooier!
Met de sportieve ontwerpkenmerken en het krachtig gespierde uiterlijk is de Sport ontworpen om indruk te maken. Strak en dynamisch tot in elk detail!
Dankzij zijn wat aflopende daklijn heeft hij een coupé-achtige look en dat geeft hem een flinke scheut dynamiek mee. Veel SUV’s worden door hun hoogte en grootte een beetje saai, maar deze Range Rover blijft, van welke kant je hem bekijkt, ongelooflijk spannend!
Impressing
Het instappen kost dus eigenlijk nauwelijks moeite. Het overweldigende wellnessgevoel bekruipt me als ik plaats neem op de riante comfortabele leren bestuurdersstoel. Het gestikte leer ruikt niet alleen zalig, het voelt heerlijk aan en het complete interieur lijkt meegedaan te hebben aan de wereldkampioenschappen esthetiek en is op de eerste plaats geëindigd!
Ook achterin is het aangenaam vertoeven, meubelfabrikanten moeten toch maar eens meer bij de Range Rover gaan proefzitten…
Je kunt kiezen uit vier, vijf of zeven zitplaatsen, it’s all in the game!
Het interieur zit vol met digitale schermen, voor mijn neus worden de snelheidsmeter en de toerenteller op een 12,3 inch groot scherm geprojecteerd op de manier zoals het moet: groot en duidelijk.
De snelheid wordt zowel analoog als digitaal weergegeven en tussen de klokken verschijnen alle soorten van informatie. Dan zijn er nog twee touchscreens die gemakkelijk en overzichtelijk te bedienen zijn.
Het head-up display is natuurlijk ook een uitkomst, terwijl de bedieningsknoppen op het stuur een ergonomisch hoogstandje zijn.
Met de Climate Control kan de Range Rover Sport P400e ook iets wat geen andere Sport kan: dankzij het accupakket kun je de verwarming of de airco aanzetten voor vertrek, zonder de B-motor aan te zetten. Als je die functie activeert terwijl hij oplaadt, blijft de batterij helemaal vol. Daardoor stap je in een verwarmde of gekoelde auto, werkelijk super!
Dankzij een internetverbinding maakt het navigatiesysteem het invoeren van bestemmingen eenvoudig: voer de naam van bijvoorbeeld een bedrijf in en hij leidt je er keurig naar toe.
Het audiosysteem van Meridian zorgt voorts voor een concertgebouwsfeer.
Technical specifications
- B- motor: 1997 cc viercilinder turbo-benzinemotor met 300 pk
- E-motor: 116 pk
- Systeemvermogen: 404 pk/ 640 Nm bij 1500 toeren/min
- Accupakket: 13,1 kWh, hooggeplaatst i.v.m. terreinwerk, de P400e mag tot 85 cm diep water rijden.
- Aandrijving: AWD, 8-traps automaat
- L x b x h = 4,88 x 2,07 x 1,80 m
- Wielbasis: 2,92 m
- Luchtvering met grondspeling tussen de 21 en 28 centimeter
- Gewicht: 2539 kg, trekgewicht: 2500 kg, laadvermogen: 659 kg
- Kofferruimte: 703 – 1607 liter
- Tankinhoud: 91 liter
- Prestaties: 0-100 km: 6,7 seconden, topsnelheid: 220 km/u, zuiver elektrisch: maximaal 50 km
- Verbruik gemiddeld: 3,1/ 100 km
- CO²- uitstoot: 69 gr/km
- Opladen: wallbox of snelladen: 3 uur, met 220 V: 8 uur
- Prijs voor deze Limited Edition: € 110.950,- (een klant voordeel van maarliefst 12.000,-)
- Van de Limited Edition zijn er voor deze prijs nog enkele beschikbaar…
King of the (off)road
De P400e is een echte Plug-in-hybrid en is dus voorzien van een traditionele turbo benzinemotor en een accupakket dat de elektromotor aandrijft.
Voor veel mensen is het confronterend dat er slechts een viercilinder aan het werk is, maar zie het resultaat: als de beide motoren hun handen ineen slaan, spurt de 2500 kg zware mastodont in 6,7 seconden naar de honderd! Ik heb hem niet in het terrein uitgeprobeerd, maar het enorme koppel van 640 Nm trekt hem met gemak uit de zwaarste blubber. Dat is een voordeel van een elektromotor, want die laat zich nauwkeuriger bedienen dan een supercharged V8.
In de stad rijd je volledig elektrisch en hij regenereert bij gas inhouden en remmen uitstekend. Op de buitenweg werken de twee motoren weer samen en dat levert een mooi laag verbruik op.( 6 à 7 liter/100 km)
Ik krijg hem opgeladen mee en daardoor komt hij geruisloos op gang en dat is voor mij een bijzondere ervaring na heel wat testritten in Land – en Range Rovers.
Als ik later op de snelweg gas geef, komt de Ingenium-benzinemotor er stilletjes bij, je hoort hem nauwelijks.
Het geluid van een V6 of een V8 mag dan ontbreken, de prestaties van deze groene aandrijflijn zijn niet minder indrukwekkend.
In de economische modus is hij niet zo snel, maar juist super comfortabel. Wat een verslavend comfort legt hij aan de dag!
In de dynamische modus is hij echter in zijn element. Die dynamiek maakt dat hij met kop en schouders boven de SUV-concurrentie uitsteekt.
Je krijgt vrijwel constant het king-of- the-roadgevoel, omdat je ten eerste hoog zit en ten tweede altijd over die machtige motorkap de wereld inkijkt. Ik heb tijdens de testrit geen gebruik van een parkeergarage gemaakt, maar ik weet nu al dat veel oudere exemplaren niet vriendelijk zijn voor de afmetingen van deze Range Rover. In Zwitserland daarentegen zijn de meeste garages wel aangepast…
Offroad
Over Zwitserland gesproken, naar de wintersport moet met deze auto een regelrecht feest zijn, waarbij je gebruik maakt van de ‘Terrain Response’. Die speelt een belangrijke rol in het terrein en in de sneeuw. Je kunt middels een knop kiezen welk terrein overwonnen moet worden. De elektronica kiest vervolgens de juiste instellingen, waarbij de rijhoogte wordt aangepast. Ik hoop hem nog eens in het terrein uit te proberen via de Land Rover Experience…
Conclusie
Deze super Range Rover Sport zal zijn plaats in de hybridewereld zeker weten te veroveren, want hij is een waardevolle aanvulling van het enorme Range Rovergamma. Comfort en dynamiek gaan hand in hand op de weg en in het terrein.
Het interieur is hoogwaardig en riant, het verbruik is verrassend.
Ik neem met gemengde gevoelens afscheid van deze kanjer!
Auto Ventura, een bijzonder automobielbedrijf
Auto Ventura bestaat al 27 jaar in Zeeland. De Authorised Servicedealer voor Land Rover en Jaguar heeft sinds 1 mei het nieuwe pand aan de Marquesweg 7 in Goes betrokken.
Exclusief chique
Als je over de A58 rijdt, valt het zwarte gebouw met de goudkleurige beplating onmiddellijk op, een uitstekende zichtlocatie.
In het donker kan de mooie aanlichting met gemak concurreren met die van de Grote kerk in Goes.
We hebben het over een spraakmakend en uniek autobedrijf in Goes dat een exclusieve chique uitstraalt, getekend door de architecten van RoosRos en gebouwd door Hoondert Staalbouw.
Uniek concept in Zeeland
Auto Ventura onderscheidt zich naast de beide Britse merken van andere automobielbedrijven door de bijzondere manier van gastvrijheid aan de ene kant, maar zeker ook door de specialisatie van premium automerken aan de andere kant.
Als je het gebouw betreedt, proef je meteen de exclusieve sfeer: de ontvangstruimte en de fantastische showrooms op de begane grond en de 1e verdieping.
Bekijk de goed geoutilleerde state-of-art werkplaats en je beseft dat Auto Ventura 2.0 onderscheidend klaar is voor de toekomst!
Exclusieve premium automobielen
Ik sprak met Automotive Marketeer Marc Bomer: “We zijn al 27 jaar dé vertrouwde partner voor Land Rover en sinds jaren ook voor Jaguar. Daarnaast verkopen we alle premium automerken, zoals Audi, BMW, Volvo en Mercedes-Benz etc.
We hebben ons zelfs gespecialiseerd in Porsche onderhoud en reparatie.
Onze autotechnici zijn daartoe adequaat getraind en veelzijdig opgeleid om die bijzondere automobielen te kunnen onderhouden.
We zijn onder andere trots op onze Haal- en Brengservice. We halen de auto bij de klant op en brengen hem weer retour wanneer het onderhoud gereed is.
Dat wij een exclusief autobedrijf zijn dat net een stapje verder gaat dan de concurrentie blijkt uit het waarderingscijfer van 9,4!”
Land Rover Experience
Eind 2021 organiseert Auto Ventura weer de Land Rover Experience, een leerzame dag waarop Land Rover-eigenaren de belangrijkste technieken van off-roadrijden worden bijgebracht. Meer info via de site autoventura.nl