Ventura on Tour 2023
Ventura on Tour 2023
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Jelle Brugge
“Weer geslaagd evenement!”
Auto Ventura pakte zaterdag 11 november weer geweldig uit met een bijzonder geslaagde tourrit. De derde alweer! De deelnemers konden niet alleen genieten van een adembenemende route, maar na afloop ook van de hoogstandjes van Taste Culinair.
Carchitecture
Rond de klok van 9.45 uur verzamelden de 42 gepassioneerde autoliefhebbers zich in de mooie showroom van Auto Ventura. Ik heb het gebouw vlak na de opening ‘a building with horsepower’ genoemd en dat is maar al te waar. Het in mijn ogen mooiste autobedrijf van Zeeland straalt premium automobiliteit uit.
De deelnemers werden getrakteerd op koffie met een Zeeuwse bolus en al snel werden er geanimeerde gesprekken gevoerd, uiteraard vaak auto-gerelateerd.
Even voor de start heette directeur Rob Zwartepoorte iedereen hartelijk welkom en lichtte een en ander nader toe. Alle deelnemers kregen vervolgens een goodiebag met het routeboek, een rallyschildje, flesjes water, een waspas en allerlei leuke cadeautjes. Om 10.30 vond de start plaats.
Gedifferentieerd
Het merendeel van de automobielen bestond uit Land- en Range Rovers, maar de Porsche 911, de Daimler V8 en de BMW M8 Competion zorgden ervoor dat het deelnemersveld gedifferentieerd was.
Ik mocht met de Defender 110 P400e 2.0 PHEV AWD meerijden en ik werd gaandeweg alsmaar enthousiaster over deze uitvoering!
Onderweg
Op een enkel buitje na viel het weer gelukkig alles mee en mede daardoor konden we genieten van het Zeeuwse en West-Brabantse landschap. Vlak na de start reden we al door ’s-Heer Abtskerke, waar ik in 1947 het levenslicht aanschouwde.
Via ’s Gravenpolder naar de Zanddijk en vervolgens door de polders richting Krabbendijke en Rilland. We passeerden de Golfclub Reymerswael en reden over de Grensweg richting Vlaanderen.
Smokkelroute
In de jaren ’50 werd hier druk gesmokkeld: roomboter naar Vlaanderen en sigaretten terug naar Nederland. De bekendste smokkelaar was Roman Hemelsoet met zijn bijnaam: ‘de zwarte ruiter’. Met gepantserde Amerikaanse auto’s reed hij op en neer over smalle grenswegen. Ik herinner me het kasseienweggetje waar we nu ook over reden bij Zandvliet. Mijn vader was predikant en moest in Ossendrecht preken. Na afloop reden we een ommetje en kwamen we over de Zandvlietseweg. Toentertijd werd de grens gemarkeerd door een slagboom en een douanekantoortje. We troffen daar een ravage aan, want de slagboom lag aan diggelen: kapotgereden door een gepantserde smokkelauto. De douanier hield ons tegen en vertelde dat we maar beter konden keren, want er lagen overal kraaienpoten, gemene ijzeren voorwerpen om bij de smokkelaars lekke banden te veroorzaken.
Een bekende smokkelauto was de Borgward Isabella. Hij had dikke portieren die volgestouwd werden met pakjes roomboter. Keurige burgers met zo’n Borgward werden daardoor in Putte staande gehouden en moesten de portierbekleding losschroeven…
Vervolg Defender
Weer terug in Nederland kregen we in de Wouwse Plantage een tussenstop met drankjes, snoep en fruit.
Ik was ongelooflijk blij met de Defender. In de buurt van Rilland reden we over een half verharde weg met enorme kuilen die vol met water stonden. Ik had te doen met de Porsche-man!
De Defender is natuurlijk een topauto voor dit soort weggetjes. De oorspronkelijke Land rover was een spartaans vehikel dat in het terrein onverslaanbaar was, maar het comfort was ver te zoeken.
De nieuwe uitvoering is in het terrein ook niet te verslaan, maar is dankzij zijn enorme wielbasis van meer dan 3 meter en de standaard luchtvering wat betreft het comfort een hoogstandje.
We vertrokken helemaal opgeladen 100% elektrisch en dat hield hij ruim 40 kilometer vol. De viercilinder komt er dan vrijwel onhoorbaar bij en het verbruik blijft dankzij het elektrisch duwtje in je rug binnen de perken.
Deze uitvoering met de tweeliter viercilinder heeft een systeemvermogen van 404 pk en een immens koppel van 640 Nm bij 1500 toeren/min! De aandrijflijn is gekoppeld aan een achttraps automaat die zijdezacht schakelt.
Conclusie: de Defender is tot alles in staat, zowel in het terrein als op begaande wegen. Hij is comfortabel en je hebt door de hoge zit een fantastisch zicht op de weg.
Wat een heerlijke automobiel!
Taste Culinair
Het laatste deel van de route leidde ons langs de uitgestrekte polders bij Rilland, zoals de Frederikapolder om via Schore en Eversdijk weer terug te keren bij Auto Ventura. Velen maakten gebruik van de waspas om de vuile auto’s in de moderne wasstraat (Kärcher) van Auto Ventura weer schoon te wassen. Mijn vrouw kende de Defender haast niet terug.
We werden gastvrij ontvangen met een glaasje wijn of een biertje en vervolgens met een ouderwetse zak friet. Daarna een flinke bak met de beste mosselen!
Taste Culinair wordt al sinds 2010 aangestuurd door Bastiaan Sinke uit Yerseke.
Bastiaan: “Nuchterheid, kwaliteit en professionaliteit. Dit is ons Zeeuwse karakter. Samen met ons enthousiaste team zorgen wij ervoor dat alle gasten verwend worden op zo’n bijeenkomst als deze bij Auto Ventura.”
Tijdens al die culinaire verwennerij werd er druk genetwerkt. Alle deelnemers konden na afloop terugkijken op een bijzonder geslaagd evenement!
Ik weet zeker dat ik namens allemaal spreek als ik concludeer dat Auto Ventura zich op dit gebied weer heeft onderscheiden!
Geweldig bedankt Rob en je enthousiaste crew!