Auto Moret neemt van der Jagt & Willemse Suzuki over
Auto Moret neemt van der Jagt & Willemse Suzuki over
Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Frido Modderkolk en sinds 23 Maart 50 jaar jong. Ik ben getrouwd met Aileen en heb twee zoons Freek en Mathis.
Auto’s zijn mijn passie vanaf kinds af aan. Na de middelbare school ben ik naar de autoschool gegaan. Na de autoschool heb ik bedrijfskunde gestudeerd. En daarna toch in de auto’s terecht gekomen. Ik ben gestart bij Auto Poppe in Vlissingen. Daarna ben ik naar randstad gegaan, want ik dacht daar gebeurt het. Daar heb ik wat omzwervingen gemaakt.
Totdat ik de kans kreeg om het bedrijf over te nemen van Piet Moret.
En dat doe ik samen met Jolanda Andriessen, dat is mijn compagnon. Zij werkte al lang voor Piet, waarvan de laatste 15 jaar in een managementrol. Samen hebben wij dit bedrijf nu 5 jaar. En dat vind ik echt gaaf.
Wat is je passie met auto’s?
Ja dat is moeilijk te omschrijven. We zeggen altijd dat een auto een verlengstuk is van jezelf en dat worden de meeste wilde grapjes over gemaakt. Maar dat is een gevoel, een soort emotie die je hebt met een auto. En daar heb je je voorkeuren in. Met het ene merk en model heb je wat meer dan met het andere merk en model.
Het symboliseert een stukje vrijheid, het symboliseert een stukje identificatie van jezelf.
Dat gevoel met een auto is gewoon gaaf.
Je hebt het over een gevoel bij een auto. Bij welk merk/model heb jij dat gevoel?
Dat is voor mij natuurlijk heel lastig. Als dealer van Mitsubishi en Suzuki doe ik mijn klanten tekort door te zeggen dat mijn gevoel bij andere merken ligt.
Maar om toch de uitzondering te maken, heb ik een zwak voor klassieke BMW’s en een Porsche 911, dan met name de 993.
Kan je ons wat meer over Auto Moret vertellen?
Wij bestaan dit jaar 57 jaar. Het is ooit opgestart door Dirk Moret in Sluiskil. Die zat eigenlijk in de zaadhandel, maar kreeg de kans om een bedrijf te starten in een schuur. En zodoende is dat uitgegroeid. Later is zijn zoon Piet Moret in de zaak gegaan. Beiden waren echt wel een begrip in Zeeuws-Vlaanderen. Het heette toen; Autosupermarkt Moret. In 1979 kwamen zij in contact met Suzuki en zijn toen dealer geworden van dit kwaliteitsmerk. En dat zijn we na 43 jaar nog steeds! Later is daar Nissan bij gekomen en dit merk hebben we tot 10 jaar geleden gevoerd. Toen Jolanda en ik in beeld kwamen hebben we het merk Mitsubishi toegevoegd. Wij runnen met 12 man de zaak. We hebben een gezonde werkplaats. Er werken 5 monteurs, de dames van de receptie en we hebben nog een mooie verhuurafdeling met mooie personen bussen. Ons motto is; “Voor elke klus heeft Moret altijd wel een bus”
Jullie hebben Van der Jagt en Willemse uit Vlissingen overgenomen. Waarom deze keuze?
Omdat wij met onze merken willen groeien in Zeeland. En om het marktaandeel te vergroten moet je ook kijken naar andere gebieden waar meer mensen wonen.
Wij hebben in Zeeuws-Vlaanderen een sterk marktaandeel, maar je merkt gewoon dat uiteindelijk tussen Oost en West Zeeuws-Vlaanderen veel ruimte en tijd zit. En niet iedereen wil de weg naar Terneuzen maken. Vlissingen is dan een logische vervolg stap, want dan zit je op Walcheren en met steden als Vlissingen en Middelburg tevens in een mooi stadsgewest waardoor ons marktaandeel twee keer zo groot wordt.
Hoe ziet de toekomst van Auto Moret eruit?
Jolanda en ik hebben altijd gezegd toen we samen dit avontuur begonnen, over 5 jaar zijn we grootste Suzuki dealer in Zeeland. Nou dat is dan gelukt. Als we nu de komende 5 jaar vooruitkijken. Dan bestaan we 10 jaar. En dan hebben we 3 vestigingen door heel Zeeland verspreid.
Maar het belangrijkste is wel, we weten nog steeds wie onze klanten zijn.
Want als we dat niet meer weten, zo groot willen we niet worden.
Heel veel importeurs menen dat je voor een dealerbedrijf centraal in de provincie moet zitten. Dat wordt achter een bureau bedacht. En dan wordt er gekeken met een passer, wat is op een landkaart het meest centrale punt in een bepaalde plek.
Door die gedachtegang zie je de autoboulevard in Goes wel groeien. Maar het tegendeel is waar. In Zeeuws-Vlaanderen hebben we een gezonde autoboulevard in Terneuzen en in Vlissingen is dit ook het geval. In deze gebieden zit je toch dichter bij je klanten.
En dat is toch onmisbaar, daar zitten waar je klanten zitten!