AutoZeelandtest van de Dacia Sandero Stepway BiFuel
Renault uit Roemenië?
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
De derde generatie Sandero Stepway is spectaculair verbeterd en valt op door zijn offroad-look. Hij is ruim, heeft meer comfort, maar blijft een prijsvechter!
Verkoopadviseur Sjoerd Mijnders van Auto Kievit in Goes zorgde ervoor dat ik de stoere Stepway kon gaan testen.
De naam Dacia is als volgt te verklaren: vóór en in de Romeinse tijd heette Roemenië Dacia en de inwoners waren Daciërs. Een bekende Daciër was Spartacus die het de Romeinen nog knap moeilijk heeft gemaakt…
Onder de Renaultvlag bouwde Dacia vanaf 1968 o.a. de Renault 12 in licentie onder de naam Dacia 1300. De auto’s waren uitsluitend voor de Oost-Europese markt gemaakt en werden niet naar het westen uitgevoerd.
Vijftien jaar geleden kwam daar verandering in, toen de Dacia Logan ook bij ons te koop kwam. Hij werd verrassenderwijze vrijwel meteen ingezet op de raceschool in Zandvoort, dat zegt eigenlijk wel iets…
Inmiddels heeft het merk zijn plaats weten te veroveren en dat heeft direct te maken met de bemoeienis van Renault. In Zuid-Amerika worden de Dacia’s trouwens onder de naam Renault verkocht.
Dacia komt dit voorjaar met de Spring uit, een op de Sandero gebaseerde 100% elektrische versie die nog geen 18.000 euro gaat kosten en daarmee de goedkoopste E-crossover wordt!
Deze ongetwijfeld populaire versie is overigens al te bestellen…
Robuuste en veelzijdige crossover
De nieuwe Sandero en de Sandero Stepway staan in hun nieuwste oplage op het CMF-B-platform waar ook de Clio en de Captur op gebouwd zijn. Dat betekent dat hij qua veiligheid en technologie een enorme stap heeft gemaakt.
Ook uiterlijk is de Sandero Stepway niet meer te vergelijken met de allereerste versie. Het design werkt fris en zelfbewust.
We noemen hem een crossover, omdat hij qua model niet past in de gevestigde orde: geen stationcar, geen MPV, wel een beetje SUV, maar toch weer anders.
Allereerst staat hij wat hoger op zijn benen, heeft 13 cm meer bodemvrijheid en mede dankzij de bodembescherming vóór, de kunststof omrandingen van de wielkasten, de dakrails en de diffusers aan de voor- en achterkant, wekt hij de indruk ook het terrein in te kunnen. Dat staat natuurlijk erg stoer, maar vergis je niet, want hij is niet als 4x4 verkrijgbaar.
Hij smoelt wel lekker in deze heftige kleurstelling met zijn chromen grille en de bijzonder gevormde led-koplampen. De pijlvormen komen ook in de achterlichten terug. Door de apart getekende Y-vormige dagrijverlichting valt hij meteen op.
Nog even over de dakdragers: die zijn verstelbaar en kunnen middels 8 schroeven in de lengterichting, maar ook overdwars worden geplaatst. Dat is handig als je een dakkoffer wilt meenemen, zelfs tot 80 kilogram.
Fris en fruitig
In het interieur is het zeker niet saai, mede omdat er overal oranje accenten zijn aangebracht, op de bekleding, de portieren en op de ventilatieroosters op het dashboard. De stiksels en de naam Stepway op de goedgevormde stoelen geven zelfs een mespunt chique.
Verwacht geen hoogwaardige materiaalverwerking, maar de harde kunststoffen zijn wél solide afgewerkt. Over de hele breedte van het dashboard is een aardige stoffen strip aangebracht.
De klokken zij uitstekend af te lezen en het multimediasysteem zorgt voor een extra moderne touch, hoewel het onder het hoofdstuk fundamentele eenvoud kan worden ingedeeld, biedt het alles wat je nodig hebt.
Je koppelt je smartphone met het systeem, waarna je dankzij Android Auto en Apple CarPLay de belangrijkste functies van je telefoon via het 8” touchscreen bedient.
Verrassend is de telefoonhouder met usb-poort naast het scherm.
Zowel voorin als op de achterbank heb je niet te klagen over gebrek aan ruimte, alleen de kofferruimte is met 320 liter niet al te groot, maar wel variabel door een verstelbare bodem. Door het neerklappen van de achterleuningen ontstaat er 1200 liter meer laadruimte.
Technische gegevens
- Motor: 999 cc driecilinder met turbo, op benzine + LPG
- Vermogen + koppel: 101 pk + 170 Nm/2000 toeren/min.
- Acceleratie + topsnelheid: 0-100 km/h in 11,6 sec + 185 km/h
- Aandrijving + versnellingsbak: voorwielen + manuele zesbak
- Verbruik: benzine ong. 1 op 20, LPG ong. 1 op 13
- L x b x h = 4,099 x 1,85 x 1,59, wielbasis: 2,604
- Massa: 1152 kg, banden: 205/60 R 16
Wat een actieradius!
Bi-Fuel betekent dus dat hij op benzine, maar ook op LPG rijdt. Die laatste discipline betekent dat hij heel weinig CO² uitstoot heeft, maar wellicht belangrijker voor de potentiële klant: de actieradius is gecombineerd wel 1300 kilometer! Dat wil zeggen dat je op ‘twee tanks’ gecombineerd toch een heel eind in Italïë komt…!
De beide vulopeningen zitten achter de tankdop en de gastank ligt op de plaats van het reservewiel in dezelfde vorm. Via een knop linksonder op het dashboard kan je kiezen voor benzine of LPG, je merkt er niets van! Dat was vroeger wel anders, op LPG had je veel minder vermogen.
De lagere aanschafwaarde én minder brandstofkosten wegen gemakkelijk op tegen een iets hogere wegenbelasting, dus bij een kilometrage van meer dan 5000 km/jaar ben je met deze versie goedkoper uit.
Ik denk dat deze Sandero Stepway qua rijcomfort en wegligging heel veel geprofiteerd heeft van het feit dat hij het onderstel mag delen met dat van zijn Renaultbroers. Hij ligt lekker op de weg, al merk je dat hij bij snel bochtenwerk wat hoger ligt, maar de afstemming is voor de doelgroep meer dan ruim voldoende.
De besturing is aan de lichte kant, maar dat zal het urbane publiek alleen maar weten te waarderen en voorts schakelt hij stevig, maar direct.
Het verbruik is te beïnvloeden door een gecontroleerde rechtervoet, maar vertel ik nu iets nieuws?
Conclusie
De Sandero Stepway BiFuel is er in twee luxe-uitvoeringen: de Essential vanaf € 16.590,- en de Comfort vanaf € 17.790,-.
Dat de Sandero een budgetauto is, zie je niet meer aan hem en zo rijdt hij ook niet.
Laten we dat dan maar een beetje vergeten. Hij heeft grote stappen gemaakt en is een stuk volwassener geworden. Je krijgt gewoon veel auto voor deze prijs!
Renault heeft zijn Roemeense zoon geweldig opgewaardeerd!