Oldtimer festival Axel keert terug op oude nest
Oldtimer festival Axel keert terug op oude nest
Het oldtimer festival word dit jaar gehouden op 18 mei en als verrassing gaan we terug naar de oude stek aan het Hofplein. Hier liggen meerdere redenen aan ten grondslag maar één van de belangrijkste is het bestaansrecht op de lange termijn voor het festival.
We gaan weer uitpakken zoals jullie dat van ons gewend zijn met marktkramen, food kramen, een kinderplein, straatanimatie etc. Ook is er weer een podium met muziek, een band of DJ maar de ambiance zal ook verzorgd worden door een dweilorkest en een dixieland band.
We gaan het festival terrein een stukje uitbreiden, we gaan samen met Mia’s lounge, het terrein achter Mia’s betrekken bij het feestgebeuren. Hier gaat ’s middags het concours d’ elegance plaats vinden en word de prijsuitreiking verzorgd. En zoals velen dat kennen van Mia’s lounge zal de juiste sfeer ook hier neer gezet worden.
Kortom, er valt weer heel veel te beleven op het oldtimer festival in Axel op 18 mei a.s.
Dus noteer de datum en bel je familie of vrienden om af te spreken!
Wij spraken de voorzitter van het oldtimer festival Axel Wout den Doelder
Terug naar het oude nest “het Hofplein in Axel” waarom deze keuze?
We zijn een jaar of 5 geleden naar het Szydolwskiplein verhuisd omdat we dichter bij de ondernemers wilden zitten. Voor dit jaar hadden we daar helaas niet de beschikking over de ruimte die wie normaliter nodig hebben door de verbouwing van Luitjens retail en doordat een ander deel van het plein niet voor ons beschikbaar was.
Hoe is het oldtimer festival ontstaan en waar?
Het festival is ontstaan nadat een eerdere editie door een andere organisatie helaas struikelde na 1 jaar. Ik was destijds eigenaar van café de Pieper en had qua omzet een topdag. Daarbij komt dat ik ook toen al een echte liefhebber was van old timers dus hebben we met een 5 tal ondernemers de handschoen opgepakt en zijn we verder gegaan.
Hoelang bestaat het oldtimer festival?
We zijn nu aan de 37e editie bezig dus zal het het 1986 geweest zijn.
Wanneer beginnen jullie met de voorbereidingen?
Meestal starten we in oktober met de 1e voorbereiding en naarmate het festival dichterbij komt ligt de frequentie wat hoger.
Naast auto’s / tractoren en motoren wat is er nog te zien in en om het Hofplein?
We hebben altijd een groot aanbod in auto’s etc. maar we zijn altijd op zoek naar erecatchers. Zo hadden we al eens 2 Aston Martins, een DB4 en een DB5, wat best uniek is. Ook hadden we al een Alvis, een Facel Vega maar ook met grote regelmaat pre war auto’s. Ook voor dit jaar zijn we nog in gesprek met de eigenaar van een pre war Talbot en Alvis.
Soms lukt het om een club vast te leggen van antieke fietsen maar door het samenvallen van meerder evenementen zijn deze clubs helaas niet altijd beschikbaar.
Uiteraard zorgen we altijd voor een gezellige omlijsting met een kramenmarkt , dixieland band en dweilorkest. Voor de kleintjes zijn er uiteraard ook diverse attracties, en uiteraard word er ook aan de inwendige mens gedacht.
Dit jaar gaan we de samenwerking aan met Mia’s restaurant & lounge en zullen er op het terrein achter Mia’s ook diverse activiteiten georganiseerd worden, waaronder het concours d’elegance en uiteraard een muzikaal podium.
De inschrijvingen voor de voertuigen zijn inmiddels geopend, hoe loopt het tot nu toe?
Dat gaat erg goed, de trouwe deelnemers zaten al te wachten om in te schrijven en dit jaar worden ze daarvoor beloond met een korting op de inschrijving. Naar mate het festival nadert zal de inschrijvingsprijs hoger worden.
Waar moet een auto aan voldoen qua bouwjaar en waarom deze keuze?
We hanteren het bouwjaar 1978 of ouder. Dit in afwijking tot vorige jaren toen we nog vasthielden aan een modeljaar. Door het grote aanbod zijn we nu genoodzaakt deze aanpassing te doen.
Voor hoeveel auto’s hebben jullie plaats op het Hofplein?
Normaal gesproken is er plaats voor 180 tot 200 auto’s maar dan staat het erg vol en we willen graag wat meer armslag dus ruimte hebben dus houden we 175 aan.
Er is ook een puzzelrit kan iedereen hieraan meedoen?
Elke deelnemer die ingeschreven heeft kan tussen 8.30 uur en 11.00 uur starten en een gezellige rit door onze prachtige streek rijden. Die gezelligheid zie je onderweg terug wanneer er ergens onderweg zomaar een groep auto’s in de berm staat en de berijders heerlijk aan het genieten zijn van een picknick.
Sponsors zijn tegenwoordig heel belangrijk voor evenementen krijgen jullie dit nog een beetje rond?
Wij hebben een trouwe groep sponsors die ons al jaren steunen. Ik maak jaarlijks een afspraak met de bedrijven om ze te bezoeken en dat persoonlijk contact is in mijn ogen een toegevoegde waarde. Bedrijven bellen me soms met de vraag of ze kunnen sponsoren. Dit is voor mij het bewijs dat ze het festival een warm hart toedragen.
In het voorstukje lezen we dat Mia’s restaurant en lounge betrokken wordt bij jullie festival waarom deze keuze?
Mia’s restaurant & lounge is al jaren 1 van de trouwe sponsors, ook toen we verhuisden naar het centrum bleef zij ons steunen. Daarnaast is Mia Dieleman een onderneemster in hart en nieren die denkt in kansen en niet in problemen. Toen we met ons nieuwe plan om terug te gaan naar het Hofplein vorige week bij haar aanklopten was ze meteen enthousiast en aanzet meedenken over het randgebeuren. Bijkomend voordeel is dat een dag na het oldtimer festival de junioren 3daagse start en er een mooie tent staat op het terrein van Mia’s waar wij ook gebruik van kunnen maken bij minder weer. Kijk, daar word een mens vrolijk van!
We hebben begrepen dat dit je laatste jaar is als voorzitter en lid van het festival, waarom ga je stoppen?
Zoals ik al eerder zei, ik ben er bij vanaf de oprichting met, lang geleden, een tussenstop van enkele jaren dus totaal ruim 30 jaar. Inmiddels is er een bestuur wat een mooie leeftijdsopbouw heeft en dan is het logisch dat de oudste plaats maakt voor een jongere bestuurder.
Hoe ziet de toekomst van het festival er uit?
We hebben in Marvin de Rijke een prima opvolger als voorzitter, hij is begonnen als vrijwilliger en al jaren lid van het bestuur. Hij kan met zijn ervaring het festival op een goede manier naar een volgend jubileum brengen en hopelijk nog een stuk verder uiteraard.
Wat waren voor jou de minder leuke dingen na zoveel jaren besturen?
Uiteraard waren dat de 2 corona jaren waarin we niets mochten doen. Toch hebben we het 1e jaar nog met een zeer beperkt aantal auto’s een rondje gereden langs de verzorgingshuizen in de kernen om de bewoners wat op te vrolijken. In het 2e corona jaar hadden we een culinaire route bedacht om de horeca te steunen wat een leuke sfeer gaf.
Tot slot hadden we dit jaar een zware kluif aan het verkrijgen van de vergunning omdat er op dezelfde dag een 2e aanvraag ingediend was bij de gemeente voor een ander festival. Dit heeft voor heel veel spanning en stress gezorgd maar uiteindelijk zijn we er uit gekomen.
Wil je met je oldtimer ook aanwezig zijn op het festival in Axel schrijf je dan hier in