Deel 3 AutoZeeland was op het 100ste Salon 2023 in Brussel

Deel 3 AutoZeeland was op het 100ste Salon 2023 in Brussel

Deel 3 AutoZeeland was op het 100ste Salon 2023 in Brussel

Hoewel niet alle merken aanwezig waren, is het Salon in Brussel nog steeds de dichtstbijzijnde autotentoonstelling. Wij bezochten de beurs op de persdag, op de andere dagen worden er veel auto’s verkocht, inmiddels een unicum! Gianni en ik zijn weer helemaal op de hoogte!

Derde verslag van het bezoek van Auto Zeeland aan het 100e Salon van Brussel 2023. 

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

  1. Lotus Emira

De Emira is de laatste Lotus met een verbrandingsmotor, want vanaf 2028 willen de Britten klimaatneutraal zijn. De nieuwe middenmotor-sportwagen lost in één keer drie Lotusiconen af: de Elise, de Exige en de Evora. Hij beschikt over een nieuw, licht aluminium chassis. Met zijn lengte van 4,41 en zijn hoogte van slechts 1,21 meter biedt hij meer plaats en comfort dan zijn voorgangers. Hij beschikt over o.a. een 3,5 liter V6 van Toyota.

  1. McLaren Artura

De nieuwe CEO van McLaren, Michael Leiters, (ex Porsche en Ferrari) heeft het stokje onlangs overgenomen. Zijn voorganger heeft de SUV-trend nog tegen kunnen houden, hij ook?
De jongste McLaren is een Plug-in Hybrid met 680 pk systeemvermogen en 100% elektrisch bereik gedurende 31 kilometer. De B-motor is een 3.0 liter Biturbo V6 onder een hoek van 120 graden en de achttraps dubbele koppelingsautomaat is splinternieuw. De lithium-Ionen-accu heeft 7,4 kWh.

  1. Honda Jazz/ Jazz Crosstar

De 4,04 meter lange Jazz wordt uitsluitend met hybride-aandrijving geleverd.
De Crosstar wordt in de SUV-stijl gebouwd en heeft ook meer bodemvrijheid. Deze is wat langer, breder en 27 kg zwaarder. Beroemd is de Jazz vanwege zijn ‘magic seats’ achterin: de zittingen kunnen worden omgeklapt, zodat je daar zelfs een fiets dwars achterin kan zetten.
B-motor: 1,5 liter, 2 E-motoren + e-CVT-automaat, samen vormen ze een harmonisch geheel! (Van der Poel Hulst)

  1. Alpine A110

Sinds hij uitgebracht werd in 2017 is de nieuwe Alpine een doorslaand succes!
Met zijn 1,8 liter turbo-benzinemotoren van 252 -300 pk biedt hij een geweldige portie rijplezier. In tests wint hij het telkens weer van de concurrentie en het moet een ultieme ervaring zijn om hem op Alpenpassen te mogen besturen. Van de A 110S zijn voor de racerij 100 exemplaren gelimiteerd. De A110 R is nog lichter en de GT nóg sneller mede dankzij de 7-traps dubbele koppelingsautomaat. Niet voor niets is de F1 stal naar Alpine genoemd…(Auto Kievit Goes)

  1. Alfa Romeo Tonale

Het tweede SUV-model in de geschiedenis van Alfa Romeo vierde vorig jaar zijn première. Net als de Stelvio is hij ook genoemd naar een Alpenpas. Hij is 4,53 m lang en deelt het platform mat de Jeep Compass. Naast twee geëlektrificeerde viercilinder benzinemotoren (130/160 pk) en een 130 pk diesel is er een 275 pk sterke Plug-in Hybrid met 4x4-techniek beschikbaar. Hij kan 60 kilometer zuiver elektrisch rijden.(Van Mossel Breda)

  1. Citroën ë-C4 X

Met zijn lengte van 4,60 m is de ë-C4 X flink wat langer (24 cm) dan de normale C4 en is eigenlijk een kruising tussen een SUV en een Berline. Hij wordt uitsluitend als 100% elektrisch geleverd.
Onder de grote achterklep vinden we een enorme kofferruimte van 510 liter.
De 136 pk sterke E-motor wordt gevoed door een 50 kWh-accu en geladen wordt die met 100 kW via CCS-aansluiting. Hij is van allerlei moderne assistent- en infotainmentsystemen voorzien. Een mooie, bijzondere en grote aanwinst in autoland. Van Beek Vlissingen)

  1. Renault Austral

Deze Austral vervangt zijn voorganger, de Kadjar. Het is een compacte SUV met een lengte van 4,51 m en hij deelt het platform met de Nissan Qashqai.
Hij heeft een bijzondere uitstraling, mede veroorzaakt door het indrukwekkende front met de markant gevormde led-koplampen en het nieuw gestileerde logo. Het interieur is veelzijdig met de verschuifbare achterbank en een grote kofferruimte. Optioneel is vierwielbesturing verkrijgbaar.
Twee 1.3 liter viercilinders en een 1,2 liter driecilinder met micro-hybridetechniek. Bovendien twee volhybridemodellen van de jongste E-Tech-generatie. (160/ 200 pk) (Auto Kievit Goes)

  1. Subaru Solterra

Dé blikvanger op de Subarustand is de 100% elektrische SUV Solterra, voor het eerst geen Subaru met een boxermotor. Hij was trouwens ook finalist op de verkiezing van de Auto van het Jaar 2023.
De 4,69 m grote Solterra baseert op de Forester en heeft een grote bodemvrijheid (21 cm). Hij beschikt natuurlijk over vierwielaandrijving. De E-techniek deelt hij met Toyota en de twee elektromotoren leveren 218 pk.
De 71,4 kWh accu zorgt voor een rijbereik van 416- 460 kilometer, de laadcapaciteit bedraagt 150 kW. (Auto Vermeulen Goes)

  1. BYD ATTO 3

BYD staat voor Build Your Dreams. BYD is een van de grootste Chinese producent van accu’s en nu ook van elektrische auto’s. Op de stand stonden ook de beide SUV’s, de Tang en de Han. Byd bouwt ook vrachtwagens, bussen en vorkheftrucks.
De ATTO 3 werd onlangs in België door een jury van journalisten verkozen tot Gezinswagen van het Jaar 2023 in de categorie van elektrische auto’s.
De ATTO 3 heeft 204 pk en moet een gemiddeld verbruik van 15,5 kWh halen.

  1. Cupra UrbanRebel

De SEAT Cupra was heel lang dé sportwagen die grote racesuccessen haalde. Sinds een paar jaar is Cupra een separaat merk dat uitsluitend elektrische auto’s maakt. Op de beurs in Brussel stond een spannende studie, de UrbanRebel, een elektrische stadsauto. Hij is 4,03 lang, heeft voorwielaandrijving en zet in op duurzaamheid met gerecyclede polymeren en biologische materialen. Het lage gewicht en de 226 pk sterke elektromotor helpen de Cupra om in 6,9 seconden naar de honderd te spurten. Daarbij heeft hij een actieradius van 440 kilometer. (Auto Poppe Goes)

Terug naar de bovenkant van de website