AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.Buzz (Cargo)
AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.Buzz (Cargo)
AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.Buzz (Cargo)
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Het icoon is weer terug!”
Hij zou de elektrische variant van de VW bus moeten zijn. Of misschien toch ook niet…In ieder geval is de ID.Buzz een ‘bullige’ verschijning in retro-stijl.
Hij wil geen elektrisch lastdier zijn, maar veel meer een rijdende reclamezuil voor een nieuwe levensstandaard.
Bulli Story
Ik weet niet hoeveel mensen iets met de VW bus hebben, maar het zijn er ontelbaar veel. In Duitsland wordt hij sinds zijn geboorte in 1950 liefdevol ‘Bulli’ genoemd.
Hoe een transportmiddel tot lieveling van het autominnende volk werd.
Tussen 1938 en 1939 werd de Volkswagenfabriek in Wolfsburg gebouwd. Door oorlogshandelingen werd hij vervolgens in 1944 voor 70% vernield. Dankzij Britse hulp werd de fabriek in een tijd van vier jaar weer opgebouwd.
Een van de eerste importeurs van de kever was een Nederlander: Ben Pon.
Hij bezocht op 23 april 1947 de fabriek in Wolfsburg en had afspraken met de nog maar net benoemde directeur Heinrich Nordhoff en de Britse leider van de herstelwerkzaamheden kolonel C.R. Radcliffe.
Tijdens zijn bezoek zag hij een kaal keverchassis dat de arbeiders gebruikten om spullen te vervoeren. Hij kreeg een idee en tekende achterop zijn sigarendoosje snel een bestelwagen op basis van de kever. Vanwege de vierkante vorm werd bij de besprekingen het Duitse woord ‘Kastenwagen’ verzonnen, in het Nederlands bestelwagen.
Een lang verhaal kort gemaakt: in november 1949 werd de eerste bestelwagen aan het publiek voorgesteld. In 1952 verscheen het vrachtwagentje met een huif en een jaar later werd de personenbus geïntroduceerd.
Tot slot werd in 1955 in Hannover een aparte fabriek gebouwd voor het icoon in al zijn vormen.
Eigen ervaring
In 1970 haalde ik mijn diploma voor volledig bevoegd onderwijzer. Ik hoefde niet militaire dienst en bedacht dat ik mijn hele verder leven wel voor de klas zou gaan staan. Daarom solliciteerde ik als chauffeur/voiturier bij het Carlton vijfsterrenhotel in het Zwitserse St. Moritz op bijna 2000 meter hoogte. Ik bracht de gasten naar de skipistes en haalde ze ook weer op met een VW T2a uit 1968.
Wat heb ik die bus leren waarderen! Een 1600 cc luchtgekoelde boxermotor achterin, aandrijving via de achterwielen en voorzien van ‘spikes’, terreinbanden met ‘studs’, een soort spijkers. Nooit hoefde ik sneeuwkettingen te monteren, zelfs al gebruikte ik de bumper af en toe als sneeuwschuiver…
Wat een bijzondere ervaring!
De ID.Buzz bij Auto Poppe
Sales manager Volkswagen Bedrijfswagens bij Auto Poppe in Goes zorgde ervoor dat ik de ID.Buzz bij de vestiging in Vlissingen kon ophalen. Van verkoopadviseur Jeroen Babijn kreeg ik de zwarte uitvoering opgeladen mee.
Samba
In 1957 bracht VW de Samba uit, een luxe bus in twee kleuren met zelfs ruitjes in de beide dakholmen. Het is duidelijk dat de ontwerpers van de ID.Buzz die Samba als grote voorbeeld hebben gekozen om hun nieuwste creatie de retrolook te geven. Dat is goed te zien aan de zwart/witte uitvoering in de grote showroom bij Auto Poppe.
Ik heb me wat deze test betreft uitsluitend met de I.D. Buzz Cargo beziggehouden.
U ziet dat ik Jaap Hollestelle heb geïnterviewd, hij is directeur bij Liftservice24 en hij rijdt als eerste in Zeeland en misschien wel in Nederland in zijn ID>Buzz Cargo. Op het moment van de fotoshoot was zijn oranje elektrische bedrijfswagen nog niet van reclame voorzien. www.liftservice24.nl
De T1 uit 1966 staat ook in de showroom bij Auto Poppe en is in bruikleen van Classic Volkswagens van Albert de Schepper uit Kloosterzande. www.thecoolvw.com
Lachende en zwaaiende mensen
Als autojournalist heb ik tal van ervaringen opgedaan met testauto’s, logisch. Spraakmakende polariserende modellen hebben altijd de aandacht getrokken en lokten allerlei reacties uit. Maar lachende en zwaaiende mensen herinner ik me van de Alfa MiTo en de Fiat 500. Met de ID.Buzz had ik tijdens de testrit door Zeeland dezelfde ervaring en ik heb daarvan oprecht genoten, waarbij ik onmiddellijk aanteken dat ik in de toekomst nog wel eens met de tweekleurige ID.Buzz hoop te rijden bij een ontluikend voorjaarszonnetje…
Waarom zwaaiden al die mensen? Is het vanwege zijn uitstraling met de gestroomlijnde neus? Het grote VW logo? De bijzondere ledverlichting? De grote glasoppervlakken? Of toch die retrostijl en de herinnering aan die eerste T1 busjes?
Een beetje apart
Voorin zit men redelijk hoog en uiterst comfortabel. Tussen het stuur en de onderkant van de grote voorruit meet ik zeker 1,50 meter, de neus is niet te zien, wel te horen. Zonder de akoestische parkeerwaarschuwers zou je gemakkelijk schade kunnen rijden. Gelukkig dat ze er zijn! Beide stoelen hebben aan weerszijden armleuningen. Het uitzicht naar alle kanten is fantastisch, zoveel ruitoppervlak kom je niet zo vaak meer tegen bij moderne auto’s. Het ruimtegevoel in de cabine is tevens voorbeeldig.
Het instrumentenpaneel voor mijn neus geeft vrijwel alle hoognodige informatie, het grote touchscreen in het midden zorgt voor de rest van de info.
In mijn optiek mag Volkswagen weer wat fysieke knoppen invoeren, in plaats van zoveel functies via het touchscreen.
Rechts aan het stuur zit de commandocentrale met schakelmechanisme R, N, D en B(rakestand). Links de hendel voor de ruitenwissers etc. net als bij Mercedes bijvoorbeeld.. De vlinderruitenwissers vegen de ruit optimaal schoon, zowel voor de bestuurder als voor de passagier. De gebruikte materialen in het interieur zijn allemaal van duurzaam spul gemaakt. Aflegmogelijkheden zijn er plenty en optioneel nog veel meer te verkrijgen, een scala aan slimme mogelijkheden overigens.
Technische gegevens
- Motor: permanente synchroonmotor, dwars achterin
- Vermogen: 204 pk, 310 Nm koppel
- Accu: lithium ionenbatterij
- Batterijcapaciteit bruto en netto: 82 kWh, 77 kWh
- Laadsysteem wisselstroom type 2: 11 kW, gelijkstroom (CCS): 170 kW
- Aandrijving: achterwielen, vaste overbrenging
- Remmen voor/achter: gekoelde schijfremmen/ trommelremmen
- Wielen en banden: vóór: 235/50 R20 T, achter: 265/45 R20 T.
- L x b x h = 4,71 x 1,985 (2,21 met spiegels) x 1,95 meter
- Wielbasis: 2,90 meter
- Leeggewicht: 2400 kg
- CW-waarde (luchtweerstandscoëfficiënt) : 0,29
- Laadvolume/laadvermogen: 3,9 m³/650 kg
- Trekvermogen: 1000 kg
- Actieradius WLTP: 424 km, snelladen tot 80%: 30 minuten
- Prestaties: 0- 100 km/h in 10,1 seconden, topsnelheid: 145 km/h
- Tussensprints:
- 60-100 km/h in 5,5 seconden
- 80-120 km/h in 7,5 seconden
- Geluid bij 100 km/h: 68 dB(A)
- Verbruik WLTP: 20,7 kWh/100 km
- Prijs vanaf € 46.200,- of € 575,- p.m.
Onderweg
Sleutel in de zak, startknop ingedrukt, de helaas niet verlichte selectiehendel activeren in de D-stand en de ID.Buzz komt vlot van zijn plaats en bereikt in 3,7 seconden de 50 km/h.
Zoals ik al schreef, ben ik alleen maar in onze provincie onderweg geweest en heb al snel de B-stand ingeschakeld, waarbij ik de one-pedal-drive activeer. Dat houdt in dat ik in de stad en op smalle polderwegen het rempedaal niet hoef te gebruiken. Zodra je gas inhoudt, remt hij al fors af en wordt er elektriciteit gegenereerd. Uiteraard gebeurt dat ook wanneer je écht remt. Op het display voor mijn neus is die recuperatie goed te zien. Het stuurgevoel is prima en direct. Dankzij de achterwielaandrijving is de draaicirkel ultrakort: 10,9 meter en dat is in de stad eigenlijk ideaal!
Op de diverse landweggetjes even lekker gasgegeven en dan merk je in snel bochtenwerk dat hij berekenbaar onderstuurd is, dat wil zeggen dat de redelijk zware ID.Buzz rechtuit wil, maar de elektronische kaboutertjes in de vorm van ESP grijpt dan veilig regelend in.
In het algemeen is hij heerlijk comfortabel, zolang je op lekker asfalt rijdt en ik waardeer het ongelooflijk lage geluidsniveau in de cabine, nauwelijks wind- en bandengeruis.
Hij pareert onderweg verkeersdrempels geweldig, maar op ongebaande wegen merk je wel dat de stevige achterasafstemming duidelijk doorgeeft welk wegdek ik heb gekozen. Toch leidt dat absoluut niet tot problemen en reis je in het algemeen heerlijk comfortabel.
Ik hoefde niet te laden, omdat Jeroen hem in Vlissingen bijna vol had meegegeven, maar via het touchscreen kan je overal laadpalen vinden. Het touchscreen reageert niet altijd even snel al werken de spraakcommando’s trouwens efficiënt.
Dat de ID.Buss volgestopt zit met allerlei veilige passieve en actieve assistentsystemen, moge duidelijk zijn.
Conclusie
Volkswagen is goed bezig en heeft met de ID.Buzz Cargo een aantrekkelijke bedrijfswagen ontwikkeld die weliswaar niet dezelfde laadcapaciteiten heeft als zijn benzine- en dieselbroers, maar zich uitstekend ontpopt als een werkbus zoals in het geval van die van Jaap Hollestelle.
Dit is nog maar het begin, want in de loop van de tijd zullen er nog meer varianten uitkomen: nog langer, nog meer vermogen etc.
Ik hoop écht over een tijdje de meest luxe ID.Buzz te testen om het gevoel wat ooit als Samba is begonnen, aan den lijve te ervaren!