BMW 223i Active Tourer
BMW 223i Active Tourer
AutoZeelandtest van de BMW 223i Active Tourer
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Actiever dan ooit!”
De tweede generatie van de Active Tourer komt zonder zijn verlengde broer uit, maar hij is voorzien van heel veel nieuwe techniek. Ik heb de kwaliteiten van de nieuwe crossover geweldig leren waarderen.
Verkoopadviseur Jankees Adriaanse van Renova Goes organiseerde de vernieuwde Active Tourer voor mij en ik heb hem samen met mijn echtgenote en twee kleinzoons aan een uitgebreide test onderworpen.
Revolutie
Toen BMW in 2014 de Active Tourer voorstelde, gold dat als een ware revolutie voor het Beierse merk: een compacte SUV met voorwielaandrijving en een driecilinder benzinemotor. Dat waren de BMW-fans niet gewend…
Maar de nieuwe atypische BMW-techniek vond evenals de ongewone carrosserievorm al snel een grote fanclub en het model werd een groot succes.
Meer dan 430.000 exemplaren plus 200.000 van de verlengde versie vonden hun weg naar een tevreden klantenkring.
Crossover
Ik heb al eerder gemeld dat als een auto niet meer in een bepaalde categorie in te delen is, hij al snel de naam crossover meekrijgt. Was de eerste serie nog een compacte MPV, de nieuwe Active Tourer is een échte crossover.
Daar is zijn haast agressieve XXL-grille die hem helemaal niet misstaat. De samengeknepen led-koplampen en de grote luchthappers daaronder zorgen samen voor een harmonisch geheel.
Hij groeide nauwelijks in de lengte (4,39 m) ook niet in de breedte (1,82 m) en de wielbasis (2,67 m) bleef gelijk. De spoorbreedte nam wel toe en daardoor staat hij wat steviger op zijn benen.
Zijn body werd strak getrokken, de CW-waarde komt daarom met 0,27 heel gunstig uit, de Hofmeister Knick bij de D-stijl werd opnieuw gestileerd, de achterlichten gestroomlijnd, voorts springt de diffuser met de opvallende accenten onder de achterbumper in het oog. De uitlaten zijn net niet meer zichtbaar.
De grote lichtmetalen wielen 7,5 J x 18 met de 225/50 R 18 banden draaien naadloos in zijn mooie koetswerk.
Clevere ruimte
De sport-voorstoelen zitten prima en bieden veel steun. De ruimte tussen de portieren nam iets toe, de been – en de hoofdruimte achter is uitstekend. De kofferruimte meet 415 liter en dat is iets minder dan bij zijn voorganger. Schuld daaraan is de 48V accu die onder de bagagevloer is gemonteerd. Die maakt deel uit van de mild-hybridtechniek, daarover later meer.
De achterbank is in drie delen om te klappen (40:20:40) en daardoor ontstaat een mooie gladde en praktisch te beladen ruimte.
De testauto had een mooie optie: de achterbank was over een lengte van 13 centimeter verschuifbaar.
Opbergruimte is er genoeg in de Active Tourer, vooral onder en in de zwevende armsteun voor, een soort eiland waarin ook de selectiehendel voor de automaat is opgenomen.
Curved display
Met de jongste modelwisseling behoort de handschakelbak tot het verleden en is uitsluitend de 7-traps dubbele koppelingsautomaat verkrijgbaar.
Zoals ik al schreef is op het zwevende eiland naast de bestuurder ook de selectiehendel voor de automaat aangebracht. Het is in vergelijking met de vorige versie een geminimaliseerd hendeltje geworden dat met name in de bergen bijgestaan wordt door schakelpeddels op het stuur.
Voor mijn neus bevindt zich het kleurrijke digitale instrumentenpaneel en ik hoop vurig dat de beide voorbeeldige BMW-klokken voor de snelheid en het toerental nog optioneel te bestellen zijn. Er gebeurt in het geval van de testauto digitaal zoveel, dat het overzicht een heel eind zoek is. Gelukkig is er de head-up display die de aandacht van de weg niet afleidt.
Dan is er voorts het grote touchscreen dat heel veel functies bevat. Jammer genoeg behoort de handige i-Drive, een draai- en duwknop ook tot de geschiedenis…
Het dikke leren stuurwiel bevat veel knoppen die ergonomisch een dikke tien krijgen, zó goed en eenvoudig zijn die te bedienen.
De spraakfunctie voor de navigatie, de stoelmassage, de klimaatbeheersing en de het openen van de ramen zijn voorbeeldig.
Technische gegevens
- Motor: 1998 cc viercilinder turbo-benzinemotor + mild hybrid
- Vermogen + koppel: 204 pk + 320 Nm/ 1500 toeren/min
- E-motor: 19 pk/ 55 Nm
- Systeemvermogen: 218 pk/360 Nm
- Boring x slag: 82,0 x 94,6 mm
- Acceleratie + topsnelheid: 0-100 km: 6,8 seconden + 241 km/h
- Tussensprints:
- 60-100 km/h: 3,6 sec.
- 80-120 km/h: 4,4 sec.
- Geluidsniveau bij 100 km/h: 66 dB(A)
- Leeggewicht: 1588 kg
- Laadvermogen: 517 kg
Freude am Fahren
Die term hanteert BMW al vele decennia en vertaald is dat: BMW maakt rijden geweldig. Ik had in 2014 mijn twijfels, zeker wat de voorwielaandrijving betreft. Inmiddels heb ik ervaren dat deze Active Tourer een fijne reiswagen is. De combinatie van de langeslagmotor, waarbij hij onderin veel trekkracht heeft én de prima afgestemde dubbele koppelingsautomaat met een gunstig koppeltoerental plus de mild hybridtechniek levert een bijzonder gunstig verbruik op. Wanneer je je in Nederland keurig aan de maximum snelheid van 100 km/h houdt en hem vaak op de cruise control zet, is een normverbruik van rond de 1 op 19 heel wel mogelijk. (de temperatuur was op de testdag trouwens prima). Zo zie je dat de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27 ook een doorslaggevende rol speelt. Tel daarbij op dat hij ongelooflijk stil is en nauwelijks windgeruis veroorzaakt.
Het is trouwens ook aangenaam om met deze BMW lekker sportief onderweg te zijn. Bij de testauto is het M Sportpakket geïnstalleerd en dan merk je dat hij in snel genomen bochten nauwelijks overhelt en verreweg een neutraal karakter vertoont, waarbij de dempers zich automatisch aanpassen. Hij stuurt trouwens bijzonder fijn met een duidelijke terugmelding van het wegdek. De testauto is zo comfortabel dat ik hier wel lange reizen mee zou willen maken.
Alle Active Tourers
- 218i: 1499 cc driecilinder turbo benzinemotor met 136 pk/230 Nm
- 220i: 1499 cc driecilinder turbo benzinemotor met 156 pk/240 Nm
- 223i: 1998 cc viercilinder turbo benzinemotor met 218 pk/ 360 Nm
- 218d: 1995 cc viercilinder turbo dieselmotor met 150 pk/360 Nm
Conclusie
De nieuwe Active Tourer biedt een hele hoop rijplezier, veel ruimte en een omvangrijke uitrusting. Hij heeft zich bij deze tweede generatie ontwikkeld tot een crossover voor jong en oud.
Instapprijs vanaf € 41.558,-