AutoZeelandtest van de Dacia Jogger Bi-Fuel
AutoZeelandtest van de Dacia Jogger Bi-Fuel
AutoZeelandtest van de Dacia Jogger Bi-Fuel
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Wat een kanjer!”
Dacia heeft in de loop der jaren bewezen ruimtewonderen te creëren, zoals de Logan MCW en de Lodgy. Een ander fenomeen van de Roemeense Renaultdochter is de ongelooflijk scherpe prijs.
Nu is daar de Jogger die de beide voorgangers gaat vervangen. Is hij daartoe in staat? We gaan het in de test zien…
Dacia is de naam van Roemenië in de Romeinse tijd. Een bekende Daciër uit die tijd is Spartacus.
Sinds 1968 bouwde de Roemeense autofabriek Renaults 12 in licentie die vanaf 1977 ook werden geëxporteerd. In 1998 nam Renault Dacia definitief over en implanteert de Renaulttechniek één op één in de Dacia’s.
Ze bleken meteen betrouwbaar te zijn, in tegenstelling tot Citroën die de Roemeense Oltcit als Citroën Axel ook in ons land aanbood, maar een complete mislukking werd, omdat de Roemeense onderdelen aan slijtage onderhevig waren.
In Zuid-Amerika worden de Dacia’s trouwens gewoon onder de naam Renault geleverd.
Ik haalde de Jogger op bij Auto Kievit in Goes, waar de verkoopéquipe onder leiding van Sjoerd Mijnders er alles aan heeft gedaan om het ons naar de zin te maken.
Crossover
Eigenlijk een nieuw woord voor een type dat een compromis vormt tussen een combi, een SUV en een MPV.
Hij ziet er modern en flitsend uit en hij is groot: l x b x h = 4,55 x 2,05 (met spiegels) x 1,63 meter. Zijn wielbasis van 2,90 meter is zelfs spectaculair!
Daardoor is het zelfs mogelijk een uitvoering te bestellen met 7 zitplaatsen en dat is in deze prijsklasse sensationeel.
Hij oogt een stuk moderner dan zijn voorgangers met zijn ledverlichting, de chroomaccenten in de grille, de stoere motorkap met de beide geprononceerde banen, de uitgeklopte wielkasten, de flanken van de Clio, de zwarte wielomrandingen, de B- en C-stijl in dezelfde kleur en de multifunctionele dakrails niet te vergeten. Ze kunnen in de lengterichting worden gebruikt, maar eenvoudig ook dwars gezet kunnen worden!
Om meer binnenruimte te creëren wordt het koetswerk na de B-stijl breder, duidelijk te zien aan de knik in de rand boven de zijruiten.
Dat hij uit Oost-Europa komt en ook in Zuid-Amerika razend populair is, is te zien aan zijn grote bodemvrijheid. In beide genoemde delen van de wereld zijn de wegen van slechte kwaliteit.
Functioneel eenvoudig
Het design van de cockpit stamt zó uit de Sandero Stepway inclusief de stoffen baan op het dashboard. De beide klokken zijn uitstekend af te lezen en alle informatie is eenvoudig en duidelijk.
Hoewel er vrijwel uitsluitend harde kunststofsoorten zijn toegepast, is alles solide en keurig afgewerkt. De aluminium applicaties zorgen voor een aangename afwisseling.
Hoewel het touchscreen voor veel functies gebruikt kan worden, zijn er nog heel veel fysieke en klassieke knoppen en eigenlijk is daar helemaal niets mis mee. Ze zijn allemaal op de tast te vinden en daardoor leiden ze de aandacht op de weg niet af.
Afhankelijk van de uitvoering beschikt de jogger over bestuurdersassistenten, een compleet audio-, communicatie- en navigatiesysteem, sleutelvrije toegang, een elektronisch bediende parkeerrem (hoewel een normale handrem prima voldeed) en een volwaardige klimaatbeheersing.
Doordacht ruimtewonder
Eenmaal gezeten achter het stuur valt op dat je zowel van de eerste, de tweede als de derde zitrij een fantastisch uitzicht hebt. Dat heet direct te maken met de plaatsing van de beide rijen: net als in een bioscoop zijn ze telkens een beetje hoger geplaatst. Het ruimtegevoel wordt daardoor versterkt in samenhang met de al genoemde verbreding van de carrosserie én de enorme wielbasis, waardoor er plenty beenruimte is op de tweede zitrij. Dat de derde versie voor kinderen is bedoeld, is natuurlijk duidelijk, maar toch zitten volwassenen daar ook niet slecht! De bagageruimte is afhankelijk van die derde zitrij en is dus variabel: 160 tot 1807 liter en een mooie en diepe vlakke laadvloer.Normaal is 565 liter bagageruimte beschikbaar, ruimschoots voldoende.
De voorstoelen zitten niet slecht, maar bieden niet zoveel zijdelingse steun.
Bi-Fuel
De driecilinder van Renault heet 999 cc, een vermogen van 100 pk en een koppel van 170 Nm.
Bi-Fuel modellen rijden veilig en voordelig op het schonere LPG en is al voordeliger van 6.000 kilometer per jaar. Bovendien zorgt deze techniek voor een lager CO2 uitstoot en een grotere actieradius, want de Jogger beschikt over twee tanks: een benzine- en een LPG-tank.
De auto start op benzine en schakelt dan automatisch over op LPG.
De voordelen op een rij:
- Rijden op LPG is voordelig
- Aanschafprijs is lager dan standaard benzine-uitvoering
- Omslagpunt goedkoper rijden ligt al bij 6.000 kilometer per jaar
- Zeer grote actieradius door benzine + LPG tank
- Lagere CO2 emissie
- LPG-tank bevindt zich op de plaats van het reservewiel, dus geen verlies bagageruimte
- Garantie 3 jaar of 100.000 kilometer
- Snelle levering door de Daciadealer
En route
Op allerlei manieren heeft Dacia op gewicht bespaard, met name door hem op een platform te zetten van middelgrote Renaults en dat vervolgens verlengd.
Hij geeft tijdens het rijden nooit het gevoel dat het platform ontoereikend is. Op een slecht wegdek is het comfort opvallend goed, hetgeen ook is terug te voeren op de relatief kleine 16 inch wielen. Hoe dikker de band, des te comfortabeler het weggedrag. Ook op de snelweg is de stabiliteit voldoende.
Eigenlijk was ik blij verrast door deze wegliggingskarakteristiek!
De driecilinder is een voorbeeld van rust en souplesse.
Gemiddeld verbruik benzine: 6,4 liter/100 km, op LPG 8,2 liter/100 km.
De standaard gemonteerde handmatige zesbak schakelt prima, de zesde is een typisch overdrive die brandstof bespaart.
Conclusie
Deze Jogger overtuigt met heel veel ruimte, een variabel interieur en eenvoudige bediening. Hij is comfortabel en zuinig en heeft een enorme actieradius.
De vanaf prijs is ronduit sensationeel: 20.625,- euro!
De geteste B-Fuel in de Comfortuitvoering staat in de showroom bij Auto Kievit voor 22.550,- euro. Waar vind je elders zo’n kanjer?