Volvo C40 Recharge Pure Electric Ultimate

Volvo C40 Recharge Pure Electric Ultimate

Volvo C40 Recharge Pure Electric Ultimate

De broer van de XC40 wordt als eerste Volvo uitsluitend als 100% elektrisch aangeboden, duurzaam en digitaal. Een beetje SUV, een flinke scheut coupé en eigenlijk een crossover.

AutoZeelandtest van de Volvo C40 Recharge Pure Electric Ultimate

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Chique krachtpatser”

De broer van de XC40 wordt als eerste Volvo uitsluitend als 100% elektrisch aangeboden, duurzaam en digitaal. Een beetje SUV, een flinke scheut coupé en eigenlijk een crossover.

Bij Volvo Cappendijk in Goes hebben de verkoopadviseurs Martijn Aerden en Kamil Alakbarov er een nieuwe collega bijgekregen: Caroline Parinussa-Rijnders. Ze begon als receptioniste, ging vervolgens nieuwe auto’s afleveren en nu maakt ze sinds kort deel uit van de verkoopéquipe, heel verrassend!

Crossover
De Zweden geven gas. Dat moeten ze ook wel, want het streven is dat het volledige gamma in 2030 100% elektrisch onderweg is. Haast is geboden, want op dit moment bieden ze slechts twee volledig elektrische auto’s aan: de XC40 en de C40 Recharge. (en uiteraard het E-merk Polestar).
Daarmee zijn ze directe concurrenten voor de EQ-serie van Mercedes, de e-trons van Audi, de Ford Mustang Mach-e en de Jaguar i-Pace.
Optisch valt hij onmiddellijk op door de nieuwe dichte grille in de wagenkleur, de typisch led-koplampen in de vorm van de hamer van Thor, de wel zeer aparte 20” Black Diamond Cut 5 dubbelspaaks lichtmetalen wielen. (voor: 235/45 R20 en achter: 255/40 R20). De zwarte kunststof wielkastomrandingen deelt hij met de XC40.
De geprononceerde coupélijn met de vlak liggende achterruit is een hype bij veel merken. Coupés zijn eigenlijk hele mooie auto’s, maar voor veel mensen veel te laag. Vandaar dat men kiest voor een coupélijn op een SUV en ik moet zeggen dat die lijn voor een fikse portie dynamiek zorgt! Ondersteund door de twee bulten boven die achterruit die niet zo fraai ogen, maar ongetwijfeld aerodynamisch effectief zijn.
Tot slot zijn daar de bijzondere en onmiddellijk herkenbare Volvo-achterlichtpartij.

Duurzaam en veilig
Het interieur kenmerkt zich door een volkomen leervrije omgeving. Per voertuig zorgen 71 gebruikte en gerecylede petflessen voor een flinke dosis duurzaamheid.
Dat vinden we terug in bijvoorbeeld de vloerbedekking. De decors van de panelen op het dashboard hebben een driedimensionale structuur en stammen van de topografische kaarten van het Zweedse Abisko Nationale Park. Er worden diverse soorten textiel en een wolmix voor gebruikt. Ook voor de achtergrondverlichting heeft men naar het licht van het park gekeken.
Toch vind ik ook nog een hoeveelheid harde kunststoffen in het interieur. Of dat ook duurzaam is? De zwarte hemelbekleding is overigens bijzonder fraai.
Het instrumentenpaneel komt één-op-één uit de XC40. Dat geldt ook voor het Google-systeem in het eenvoudig te bedienen 12,3 inch grote touchscreen dat prima functioneert in samenwerking met de perfecte spraakbediening.
Ik miste echter de head-up-display, in mijn ogen een belangrijke accessoire…
Vanzelfsprekend beschikt ook de C40 net als zijn broer over een armada van veilige assistentsystemen. Volvo claimt dat de inzittenden bij calamiteiten altijd zullen overleven. Bij het indraaien op mijn oprijlaan naast het huis kwam ik in de zin van de C40 iets te dicht langs het hek en ging hij vol in de remmen…
Vanaf de comfortabele stoelen geniet men van een prima uitzicht. Zowel rechts en links achter wordt dat echter wat beperkt door de prominente C-stijlen en de vlak liggende achterruit die in de binnenspiegel fors gedecimeerd wordt.
Beenvrijheid is er achterin voldoende, maar de breedte van de achterbank wordt nadelig beïnvloed door de gemonteerde aflegruimtes links en rechts.
Ook het volume van de bagageruimte is door de coupévorm minder dan bij de XC40.
Onder de motorkap bevindt zich ook een kleine laadruimte (frunk), te gebruiken voor de laadkabels. Hij mag trouwens 1800 kilo trekken, da’s een forse caravan!

Technische gegevens

  • Twee permanent opgewekte synchroonmotoren van elk 204 pk
  • Systeemvermogen: 408 pk/660 Nm koppel
  • Li-Ionen accu’s, 78 kWh, spanning: 326 V
  • Vierwielaanrijving
  • Laadtijd AC 11kW: 8 uur, DC 150 kW: 33 minuten tot 80%
  • Actieradius: WLTP 438 kilometer
  • Massa: 2085 kilogram
  • L x b x h = 4,44 m x 2,03 (met spiegels) x 1,60 m, wielbasis: 2,70 m
  • Acceleratie 0-100 km/h: 4,9 seconden
  • Verbruik: 20,7-22,3 kWh/100km
  • Kofferruimte: 413-1205 liter

Racewagen
Het is haast ongelooflijk, want de met twee volwassenen bezette C40 (2245 kg) spurt in 4,9 seconden naar de 100 km/h. Je wordt letterlijk in de kussens gedrukt, wat een geweld! De beleving is natuurlijk apart, want je hoort eigenlijk alleen de wind suizen.
Met een bezetting van vijf volwassenen ben ik naar Tilburg gereden, keurig 100 km/h op de cruise control bij een temperatuur van rond de acht graden en ik kwam op een gemiddelde van 20 kWh/100 km. Dat verbruik zal in de zomer zeker gunstiger zijn.
Ik kreeg hem mee met 96% geladen en heb op de terugweg na 19.00 uur 130 km/h op de cruise control gereden. Ik kwam aan een kilometrage van 260 kilometer en ik had nog 75 km actieradius over. Dankzij de standaard driefasen onboardlader zijn de batterijen in 33 minuten tot 80% geladen bij een snellaadstation.

One Pedal Drive
Zowel in Goes als in Tilburg heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de B(rake)-stand, waarbij je bij gasinhouden stroom regenereert. Hij remt dan fors af, zonder het rempedaal te bedienen. Let wel, de remlichten gaan daarbij branden! Aan de verbruiksmeter, zie je goed hoeveel stroom je aan het terugwinnen bent. Als je in Zwitserland een pas rijdt, verbruikt hij bergop fors, maar hij laadt bij de afdaling gegarandeerd 100 % op.
Hij is stevig geveerd en dat merkten de drie mensen achterin meer dan de twee mensen voorin, zeker bij het passeren van allerlei snelheidsremmers. De besturing is direct en licht, waardoor de C40 zich gemakkelijk door de stad laat kruisen.
Uiteraard heb ik de wegligging alleen getoetst en daarbij viel me op dat het gewicht in snel genomen bochten de auto parten speelt. Ondanks het lage zwaartepunt wordt de carrosserie een beetje onrustig bij snelle bochtenwissels.
Hij is typisch onderstuurd, d.w.z. dat hij bij snel bochtenwerk graag rechtuit wil. Zijn voorkeur gaat typisch uit naar reizen over snelwegen.

Twee types
De geteste topuitvoering (Ultimate) komt op € 60.495,-, er is ook een C40 verkrijgbaar met één E-motor met 231 pk. Deze heeft een instapprijs van € 46.495,-
De C40 Recharge Pure Electric komt dit jaar in aanmerking voor 16% bijtelling (tot € 35.000,-), vanaf € 244,- bijtelling per maand)

Conclusie
De Volvo C40 Recharge overtuigt met een goed gekozen mix van rij- en reisplezier.
Hij is bloedsnel, maar kan ook zuinig rijden. Volvo heeft- noblesse oblige- een meer dan uitgebreid veiligheidspakket.

Tijdelijk ontvangt u van Cappendijk Volvo bij aankoop van een Recharge 100% elektrisch of Volvo Recharge Plug-in hybride een laadpunt met thuisinstallatie cadeau.
Lees de voorwaarden op www.volvocars.nl/laadpuntactie

Laatste nieuws

Terug naar de bovenkant van de website