Mazda CX5 Skyactiv-G 2WD 6MT Sportive

Mazda CX5 Skyactiv-G 2WD 6MT Sportive

Mazda CX5 Skyactiv-G 2WD 6MT Sportive

De CX-5, Mazda’s bestseller, heeft een behoorlijke update gekregen. Alles wat goed was, is nog beter geworden en dat qua uiterlijk, interieur en techniek. Mazda levert bij de benzineversies nog ongeblazen motoren, dus niet voorzien van een turbo. Het merk is niet alleen daarom uniek…

AutoZeelandtest van de Mazda CX5 Skyactiv-G 2WD 6MT Sportive

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“De eeuwige bestseller verbeterd”

De CX-5, Mazda’s bestseller, heeft een behoorlijke update gekregen. Alles wat goed was, is nog beter geworden en dat qua uiterlijk, interieur en techniek.
Mazda levert bij de benzineversies nog ongeblazen motoren, dus niet voorzien van een turbo. Het merk is niet alleen daarom uniek…

Autobedrijf Tramper in Goes is dealer voor de Bevelanden,en Walcheren en directeur Rinze Back regelde de nieuwe CX-5 voor mij.

Kododesign
De Japanse chefdesigner van Mazda Yasutake Tsuchida: “Bij Mazda maken we geen auto’s, we creëren ze…Het ontwerpen van auto’s benaderen we als een pure kunstvorm. Onze vakmensen zorgen ervoor dat hun ziel doorklinkt in het design van de auto. De verbondenheid met ons ontwerp is de belichaming van Jimbai Ittai, de eenheid tussen paard en ruiter. Daarom voel je een connectie die je alleen in een Mazda kunt ervaren en lijkt een Mazda altijd in beweging, ook als hij stilstaat.”

Vakmanschap
“De Takumi, de vakmeesters  van Mazda vormen mallen met de hand en een slijpsteen, die speciaal voor Mazda werd ontwikkeld. Er werden 12.000 steensoorten afgewezen, voordat deze werd goedgekeurd voor gebruik.
De Takumi kunnen staal afschaven tot 1/20e van de dikte van een mensenhaar. Door deze werkwijze leggen we een ziel in elke Mazda met maar één doel: mens en machine in perfecte harmonie,” aldus Tsuchida.

Strakke, atletische uitstraling
De voorzijde van de nieuwe CX-5 is te herkennen aan een krachtige, nieuwe, meer driedimensionele grille, ‘signature wing’ genaamd, het kenmerkend vleugeldesign.
In deze Sportive-uitvoering met de speciale sportieve hoogglans kleur ‘Zircon Sand’ is het chroom vervangen door Black Gloss, en heeft de zwarte grille een paar speelse rode accenten. De grille heeft nu nog meer gelijkenissen met zijn andere broers. De dubbele koplampen zijn nieuw, bijzonder vormgegeven en zijn evenals de achterlichtunits van adaptieve ledverlichting voorzien.
Dat Black Gloss komt ook terug bij de voor- en achterbumper en tevens langs de wielkasten. Het enige chroomaccent vinden we onderlangs de zijruitpartij en dat siert hem.
De 19-inch lichtmetalen wielen zijn mooi afgewerkt met zwarte metallic lak.
Alles bij elkaar resulteert het in een strakke en atletische uitstraling.

Hoogwaardig
De filosofie van Mazda vinden we zeker ook in het interieur terug. De keus van de materialen op het dashboard en op de portieren is absoluut premium-waardig met prachtige stiksels. Het chroomwerk is mooi en decent uitgevoerd en past perfect in het hele plaatje.
Het zwarte kunstlederen interieur,de kunstsuède afwerking op de voorstoelen, achterbank, het stuur, de versnellingspook en de portierpanelen, zijn allemaal afgewerkt met rode sierstiksels. De hemelbekleding is in deze uitvoering helemaal zwart.
Op de middenconsole staat een groter scherm dan voorheen dat heel precies en eenvoudig wordt aangestuurd door een draai/duwknop achter de versnellingspook. Het keuzemenu bestaat uit: informatie, entertainment, communicatie, navigatie en settings. Deze ideale manier van aansturen verkies ik persoonlijk boven een touchscreen, waarbij je allerlei vingerafdrukken op het scherm nalaat.
Elke Mazda heeft standaard een head-up display, zodat je aandacht op de weg niet wordt afgeleid. De klimaatbeheersing wordt aangestuurd door fysieke knoppen, alweer een geweldige pré in deze Mazda.
Dankzij al deze maatregelen krijgt de CX-5 voor wat betreft de ergonomie een tien met een griffel en een zoen, in dit geval van de meester!
Aan ruimte geen gebrek, zowel voor- als achterin. De beide voorstoelen zitten als gegoten en bieden prima steun.

Vernieuwingen
De CX-5 is voorzien van veel nieuwe uitrustingen en verbeteringen voor meer gebruiksgemak. Zo is het interieur nu voorzien van een draadloze Qi-oplaad-mogelijkheid voor telefoons in  de middenconsole. Bovendien is hij uitgerust met  de Mazda Intelligent Drive Select, waarmee de bestuurder met één druk op de schakelaar de meest geschikte rijmodus kan selecteren.
De bagageruimte van de CX-5 heeft een nieuwe inrichting waardoor hij een laadruimte heeft van 550 liter (+73 liter), te vergroten tot 1395 liter. De tweedelige, omkeerbare vloerplaat in de bagageruimte en de beschermstrip ter hoogte van de tildrempel bevinden zich op het zelfde niveau om het in-en uitladen te vergemakkelijken.

Technische specificaties

  • Ongeblazen benzinemotor viercilinder 1998 cc, voorzien van cilinderuitschakeling
  • Boring x slag: 83,5 x 91,2 mm
  • Maximum vermogen/ koppel: 165 pk/ 213 Nm bij 4000 toeren/min.
  • Transmissie: manuele zesbak
  • Acceleratie 0-100 km/h /topsnelheid: 10,5 sec / 201 km/h
  • Brandstofverbruik WLTP: 6,8 liter/100 km
  • L x b x h = 4,58 x 2,11 (met spiegels) x 1,68 meter
  • Wielbasis: 2,70 m
  • Laadvolume: 493 kg
  • Massa: 1500 kg
  • Trekgewicht: 1800 kg

Eigenwijs goed
Mazda kiest dus voor een ongeblazen viercilinder, een grote verbrandingsmotor zonder drukvulling, Skyactiv-G genaamd. Hij heeft twee belangrijke eigenschappen waardoor hij tóch zuinig met de brandstof omgaat. Ten eerste is het een langeslagmotor , daardoor heeft hij onderin de toerenkelder een grote trekkracht. Langeslag motoren bezitten namelijk een enorme souplesse. Daar komt nog bij dat deze motor een ongekend hoge compressie bezit, hoger dan bij de concurrentie.
Ik reed over een tweebaansweg op Goeree-Overflakkee, weinig wind en een gunstige temperatuur. Cruise Control ingeschakeld 80 km/h, plm.1800 toeren en ik kwam aan een verbruik van 1 op 22!
Een andere positieve ontwikkeling is dat de CX-5 een super caravantrekker (resp. paardentrailer) is. Met een koppeltoerental van 4000 zingt hij bij wijze van spreken van genot met een caravan aan de haak in de bergen!
De manuele handbak is een voorbeeld van hoe een versnellingsbak moet schakelen, licht met heel veel feedback door het hele H-patroon, waardoor schakelen een genot wordt.
Dat Mazda een goede allrounder op de weg heeft gezet, blijkt uit het feit dat hij heerlijk comfortabel rijdt en daarmee een uitstekende reiswagen is. In snel genomen bochten helt hij nauwelijks over en hij laat een fijne wegliggingskarakteristiek zien.
Hij stuurt heel strak en de aangename stilte van de motor rondt de hoogwaardige indruk die de Mazda achterlaat, keurig af.
Tot slot heeft Mazda niet verzuimd de CX-5 een armada van hulpsystemen mee te geven die de auto compleet veilig maken.

Alle CX-vijven
Er zijn twee benzinemotoren te verkrijgen: de tweeliter met165 pk en een 2,5 liter viercilinder met 194 pk. Bij allebei is er ook een zestraps automaat te leveren. De grootste motor is ook met 4WD te verkrijgen. De diesel heeft 184 pk/445 Nm.
De prijsrange begint bij € 36.490,-

Conclusie
De Mazda CX-5 is een ongelooflijk fijne auto. Steekwoorden: uitrusting, prijs, kosten, afwerking, fijne motor en caravantrekker.
Een uitstekend voorbeeld waarin een klein automerk groot kan zijn!

Terug naar de bovenkant van de website