Škoda Fabia 1.0 TSI Ambition
Škoda Fabia 1.0 TSI Ambition
Auto Zeelandtest van de Škoda Fabia 1.0 TSI Ambition
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Fameuze Fabia”
De vierde generatie moet de successtory van de Škoda Fabia voortzetten: groter, dynamischer en emotioneler dan zijn voorgangers.
De uitgebreide test levert het bewijs!
Auto Poppe is de Zeeuwse dealer voor Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Škoda en Seat. Met vestigingen in Goes, Vlissingen, Terneuzen en Oostburg kan het bedrijf zijn klanten prima van dienst zijn. Bovendien heeft Auto Poppe met ASP zijn eigen schadeafdeling in Goes en Vlissingen, merk erkend voor alle Merken onder de Volkswagenparaplu.
Bij Auto Poppe Škoda en Seat zijn drie verkoopadviseurs actief: Patrick Kaijser, Jeroen Bouwman en Edwin Hop.
De vierde generatie Fabia
Sinds 22 jaar behoort de Fabia al tot de inventaris van de klasse die hij deelt met de Opel Corsa, de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. Hij heeft zich in al die decennia ontpopt als een verkoopsucces, voornamelijk vanwege de prijs/prestatie/kwaliteit.
Sinds 1999 zijn er inmiddels ruim 4,5 miljoen van verkocht.
Volwassen
De nieuwe Fabia wordt (voorlopig) alleen als hatchback geleverd in drie luxe-uitvoeringen: de Active, de Ambition en de Business Edition. Hij staat op het Volkswagen MQB-A0 platform en hij is daardoor volwassener, want hij groeide fors: in de lengte, in de breedte, ook de wielbasis en de kofferruimte. Hij is daarmee bijna net zo groot als de Volkswagen Golf V..
- Lengte: 4,11 meter (+ 11,1 cm)
- Breedte:1,78 meter (+ 5 cm)
- Hoogte: 1,48 meter
- Wielbasis: 2,564 (+ bijna 10 cm)
- Leeggewicht: 1142 kg
- Kofferruimte: 380 liter (+ 50 liter) te vergrote tot 1190 liter
De nieuwe Fabia toont spierballen dankzij de grote grille die hij met al zijn broers deelt, de venijnige led-koplampen, de forse voorspoiler, de gepronceerde vouwen in de motorkap en in de flanken en de nieuwe achterlichten die zijn breedte accentueren.
Zijn carrosserie bestaat vanaf nu uit 80% hoogvaste staalsoorten die de A-, de B-stijl en de middentunnel nóg beter beschermen tegen zijdelingse aanrijdingen.
Goede keuze
Onmiddellijk merk je bij het instappen het enorme verschil: wat een ruimte biedt deze Fabia, zowel voor- als achterin. Bijna 10 centimeter meer wielbasis vertaalt zich altijd in de beenruimte achterin. Hoewel hij in de hoogte een paar centimeters moest inboeten, blijft de hoofdruimte uitstekend.
Ik ben ongelooflijk gelukkig met het dashboard van deze uitvoering. Je kunt optioneel kiezen voor een volledig digitaal dashboard, standaard in de Business Edition. Alle functies worden daar via het grote 15” touchscreen bediend. In mijn optiek is dat een brug te ver. Gelukkig had deze uitvoering nog twee analoge klokken voor de snelheidsmeter en de toerenteller. Bovendien zijn er fysieke knoppen voor de bediening van het licht, de klimaatbeheersing en de radio. Het 6,5” grote touchscreen beviel mij uitstekend en was groot genoeg om alle informatie te vergaren.
Deze uitvoering van het dashboard echter, plus het nieuw ontwikkelde tweespakige multifunctionele stuur, geven mij de gelegenheid om de ergonomie met een dikke tien te belonen. Ik geef u een paar praktische voorbeelden: zelfs in het donker - in deze tijd van het jaar belangrijk – kan ik op de tast de volumeknop van de radio op de middenconsole vinden, evenals die van het licht en van de klimaatbeheersing. Ik kan mijn blik op de weg gewoon houden en word niet afgeleid door handelingen die ik optisch moet regelen via het touchscreen.
Je kunt het dashboard een verlengstuk van je smartphone maken, maar dat gaat ten koste van de ergonomie. Er zijn zaken die je auto-gerelateerd in mijn ogen niet moet veranderen en gelukkig hebben de ingenieurs van Škoda dat ingezien en laten de kopers de keus.
Nog even over dat mooie stuur: er zijn drukknoppen, maar ook rollertjes en de bediening daarvan is zo kinderlijk eenvoudig dat ik geen instructieboekje heb moet lezen om al die functies te bedienen. (Onderdeel van die tien)
Ik heb de stoelen geweldig leren waarderen op mijn testrit naar onze oosterburen: ze zitten uitstekend en bieden prima steun.
Opbergmogelijkheden plenty: in de middenarmsteun, voor de versnellingspook en opbergvakken voor de telefoon in de zijkant van de voorstoelen.
Simply clever
Nog zoiets waarin Škoda zich onderscheidt van andere merken: waar laat je je parkeerbonnetje? Op het dashboard natuurlijk, maar soms waait het daar weg. Škoda biedt een klemmetje links op de voorruit. In het voorportier is een paraplu opgeborgen. Weet u wie dat heeft geïntroduceerd…? Rolls Royce! Goed voorbeeld doet goed volgen, toch? Een ijskrabber in het deksel van de tankdop is een Tsjechische uitvinding en ontzettend handig, evenals de manier om kleine boodschappen in de kofferruimte te fixeren.
Technische gegevens
- Motor: 999 cc 3 cilinder + turbo
- Vermogen + koppel: 95 pk/175 Nm bij 1600 toeren/min
- Voorwielaandrijving
- Transmissie: 5 versnellingen, handgeschakeld
- Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 sec
- Topsnelheid: 195 km/h
- Gemiddeld verbruik: 1 op 20
Comfortabel
De Fabia is in de stad bijzonder overzichtelijk, het rondomzicht is prima. Hij stuurt uitstekend en is lekker wendbaar. Zowel op tweebaanswegen als op de snelweg onderscheidt hij zich misschien nog het meest van zijn voorganger. Het is ineens geen kleine auto meer en hij laat heel duidelijk twee karakters zien: in snel genomen bochten is hij sportief straf en het koetswerk helt nauwelijks over, op lange afstanden is hij heerlijk comfortabel. De dempers zijn op hun taak berekend en lange oneffenheden in het wegdek pareert hij voortreffelijk, evenals ongelijke dwarsnaden en putdeksels. Remmen doet hij als een grote, optioneel zijn zelfs vier schijfremmen te verkrijgen.
Een beetje meer discretie mag je echter van de driepitter verwachten: op het display verschijnt het schakelmoment en dat is rond zijn koppeltoerental. Houd je je daaraan, klinkt er vanuit het vooronder een haast protesterende vervelende bromtoon.
De motor is trouwens flink onder handen genomen, want de cilinderwanden zijn van een plasmalaag voorzien om minder wrijving te creëren.
Op de heenweg op zondagmorgen presteerde hij het over een afstand van 200 kilometer om gemiddeld 1 op 25 te halen en dat bij een temperatuur van 8º! Ik weet bijna zeker dat hij in de zomer nóg zuiniger is…
Hij is tot slot voorzien van alle mogelijke veiligheidssystemen en doet daarbij niet onder van de pakketten van zijn grotere broers.
Naast de geteste driecilinder met 95 pk is er nog een sterkere versie met 110 pk/200 Nm verkrijgbaar gekoppeld aan een 7-traps dubbele koppelingsautomaat. (DSG).
Prijzen vanaf € 19.890,-, Private lease vanaf € 329,- p.m. Garantie: 4 jaar
Conclusie
De nieuwe Fabia is zuinig als een kleine auto, biedt de ruimte van een auto uit de compacte klasse, is comfortabel als een middenklasser en biedt de veiligheid van een grote auto.
Eigenlijk is het een perfecte alles-wat-men nodig-heeft-auto!
Auto Poppe & Cupra
U kent de naam Cupra vast wel: vóór 2018 stond Cupra voor bloedsnelle Seats. Er werd zelfs veelvuldig mee geracet. Vanaf de Salon van Genève in 2018 is Cupra een zelfstandig automerk geworden, aanvankelijk met uitsluitend krachtige en snelle benzinemotoren, maar nu ook met hybride en volledig elektrische auto’s.
De strategie van de importeur is wat betreft Cupra dat de auto’s online worden besteld bij een van de vier dealers in Nederland. De Cupra specialist komt dan de auto speciaal afleveren bij de plaatselijke Seat-dealer, dus in dit geval Auto Poppe in Goes.
Vestgingsdirecteur Patrick Kaijser heeft in dat kader een Cupra Born aangeschaft, de kleinste, volledig elektrische Cupra, onderhuids een Volkswagen ID3.
Patrick Kaijser: “We kunnen onze clientèle daardoor laten kennismaken met de elektrische Cupra en we kunnen hem ook als leenauto inzetten.”
De Cupra Born is een bijzonder flitsende E-auto geworden die de trekken bezit van zijn sportieve broers en zussen.
Dankzij de actie van Patrick Kaiser zullen we zeker Cupra’s op de Zeeuwse wegen gaan tegenkomen!