Morgan Plus 8

injection 3.5i v8 alloy body

Kenteken
RB-47-TP
Bouwjaar
10-1986
Km stand
33.841 km
Brandstof
Benzine
Transmissie
Handgeschakeld
  • Cabriolet
  • Handgeschakeld
  • 194 pk
  • 920 kg
Nationale Auto Pas - Bij deze occasion is de NAP Check uitgevoerd.

Specificaties

Eigenschappen

Algemeen
Prijs
€ 68.945,-
Belast
Marge
Bouwjaar
10-1986
Kenteken
RB-47-TP
Merk
Morgan
Model
Plus 8
Uitvoering
injection 3.5i v8 alloy body
Transmissie
Handgeschakeld
Brandstof
Benzine
Aantal deuren
2
Aantal zitplaatsen
2
Interieur kleur
Licht grijs
Materiaal bekleding
Leder
Geschiedenis
Nieuw
Gebruikt
Datum eerste toelating
1986-10-01
Km stand
33.841 km
Carrosserie
Carrosserievorm
Cabriolet
Kleur
Blauw

Accessoires en opties

Exterieur

  • Lichtmetalen velgen

Extra

  • Reservewiel

Omschrijving

MORGAN PLUS 8
De Morgan Plus 8 is verreweg het bekendste sportwagen model gebouwd door de Britse autofabrikant Morgan in 1968. De aanhoudende populariteit van het model is al vele jaren de drijvende kracht van het bedrijf in de meer dan 50 jaar dat, met een kleine onderbreking, het wordt geproduceerd. Onder Morgan liefhebbers wordt het model zeer sterk geassocieerd met Peter Morgan, de eigenaar-voorzitter achter het ontwerp.

In 1966 naderde de Triumph TR-motor het einde van zijn levensduur en werd gezocht naar een geschikte vervanging. De Rover Motor Company bood de aluminium Rover V8-motor aan. Maurice Owen kwam bij het bedrijf om de leiding te nemen over de ontwikkeling van de nieuwe auto, de Morgan Plus Eight, en dit model werd aan het publiek aangekondigd op de Earls Court Motor Show van 1968. De Plus 8 behield Morgan’s reputatie op het circuit. Dit bleek een van de meest succesvolle auto’s te zijn die het bedrijf ooit heeft gebouwd. Eind jaren zestig verwierf de Morgan Motor Company extra fabrieksgebouwen ten zuiden van de bestaande fabriek. Dit maakte een bescheiden uitbreiding van de activiteiten van Pickersleigh Road mogelijk.

Alle Morgans, dus ook de Plus 8, zijn cabriolets. Het is een Brits model bomvol nostalgie: Morgans worden al sinds de jaren vóór de Tweede Wereldoorlog op dezelfde manier gebouwd. Op een stalen chassis wordt een essenhouten frame geplaatst, terwijl de carrosserie van metaal is. Vrijwel alles wordt met de hand vervaardigd en gemonteerd. Morgan wordt geleid door Charles Morgan, de kleinzoon van de oprichter.

DESIGN VAN DE MORGAN PLUS 8
Het prototype van de Plus 8 was gebaseerd op een aangepaste versie van het chassis van de Plus 4 , waar een 3,5 liter V8 motorblok van Rover in werd gelegd. Het chassis werd een aantal keren aangepast vanwege aanpassingen aan de versnellingsbak in 1973 en 1976. Als gevolg van deze chassis aanpassingen werd ook de body aangepast en verbreed in 1976 en werden de wielkasten vergroot om de grotere en bredere banden kwijt te kunnen die nodig waren om het gegroeide vermogen van de motor goed naar de weg te krijgen. De originele 1968 Plus 8 was 57 inch breed en de laatste was 64 inch breed. Voor een aantal jaren in de jaren zestig was de Plus 8 de snelste productie auto in Groot-Brittanië.

MOTOREN IN DE PLUS 8
Morgan was de eerste van een reeks van sportieve autofabrikanten die de V8-motoren van Rover gebruikte, later volgden TVR en Marcos dit voorbeeld. Vanaf het begin heeft de auto een achtcilinder motor onder de kap gehad. De 3,5-liter V8 waarmee de Plus 8 debuteerde, werd geleend uit de Rover P6 3500. Op zijn beurt was de Rover-motor weer gebaseerd op een blok van General Motors. De prestaties van de Plus 8 waren fenomenaal: de auto had maar 6,7 seconden nodig voor de sprint naar 100 km/h en dat in 1968! Er was geen Britse productie-auto die sneller was. De indrukwekkende prestaties waren een combinatie van het Amerikaans-Britse blok en het lage gewicht van de auto. De Plus 8 woog maar iets meer dan 800 kilo. De door ons aangeboden Plus 8 3.5 V8 injection is een kort geproduceerde uitvoering met de unieke aluminium carrosserie, aluminium velgen en bumpers, en de 193 pk sterke 3.5 V8 in combinatie met een 5 versnellingsbak. Af fabriek besteld in de BMW kleur Lapis Blau. Deze Morgan is nieuw geleverd in Nederland door de toenmalige importeur Nimag. Het lakwerk is compleet nieuw, in een van onze eigen spuiterijen uitgevoerd, het interieur, de softtop en alle bekleding werden door een lokale vakman eveneens volledig vernieuwd. Tevens lieten wij een nieuwe tonneaucover maken welke wordt bijgeleverd. Het notenhouten dashboard is terug in originele staat gebracht middels het vakkundig verwijderen van de oude laklaag en het aanbrengen van een nieuwe vernislaag. Kortom een unieke Morgan voor de perfectionistisch ingestelde liefhebber.


Let op: Bezichtiging alleen op afspraak!

Meer informatie

Algemene informatie

Merk: Morgan
Model: Plus 8 injection
Type: 3.5i V8 alloy body
Referentienummer: 141

Technische informatie

Aantal cilinders: 8
Motorinhoud: 3.946 cc
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld

Milieu en verbruik

Brandstofverbruik in de stad: 19,3 l/100km (1 op 5,2)
Brandstofverbruik op de snelweg: 9,3 l/100km (1 op 10,8)
Emissieklasse: Euro 0

Financiële informatie

Motorrijtuigenbelasting: geen

Prestaties

Energielabel
G
Vermogen kW maximaal
143
Vermogen pk maximaal
194
Verbruik per 100km
12L

Maten en gewicht

Ledig gewicht
920
Trekgewicht geremd
838
Trekgewicht ongeremd
460

Financiering berekenen

Uw Morgan Plus 8 in termijnen afbetalen die voor u acceptabel zijn? AutoZeeland biedt die mogelijkheid via onze partner Bekaro Financieringen. Met ruim 40 jaar aan ervaring en vele duizenden overeenkomsten verder weet Bekaro in vrijwel ieder geval van betekenis te zijn. Of u nu op zoek bent naar een particulier krediet (Persoonlijke Lening, Huurkoop of Private Lease) óf een zakelijk krediet zoals een Financial Lease. Vul uw gegevens in u wordt binnen één werkdag door een adviseur gecontacteerd, binnen één minuut is uw aanvraag verzonden.

Terug naar de bovenkant van de website