Renault Megane E-Tech Electric ‘Iconic’

Renault Megane E-Tech Electric ‘Iconic’

Renault Megane E-Tech Electric ‘Iconic’

Met de nieuwe Megane E-Tech Electric brengt Renault zijn complete elektrische deskundigheid op de markt. Daarbij kiest men een professionele andere weg dan de concurrentie. Ik testte het meest luxe model met de topmotorisering. Bij Auto Kievit zorgde verkoopadviseur Eelco Zwolle voor mijn tijdelijke 100% elektrische Renault.

AutoZeelandtest van de Renault Megane E-Tech Electric ‘Iconic’

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Créateur des automobiles electriques”

Met de nieuwe Megane E-Tech Electric brengt Renault zijn complete elektrische deskundigheid op de markt. Daarbij kiest men een professionele andere weg dan de concurrentie. Ik testte het meest luxe model met de topmotorisering.

Bij Auto Kievit zorgde verkoopadviseur Eelco Zwolle voor mijn tijdelijke 100% elektrische Renault.

Historie
Al bijna 125 jaar innoveert Renault onophoudelijk. De uitvindingen van het Franse merk hebben de tand des tijds doorstaan en worden nog elke dag gebruikt, zonder dat we het beseffen. Voorbeelden zijn de versnellingsbak met een rechtstreekse verbinding met de aandrijfas (1899), het automatische startsysteem dat het aanzwengelen van de motor overbodig maakte (1909), de uitvinding van de vijfde deur (1961), deurvergrendeling met infrarood afstandsbediening (1983), keyless entry (2000) etc.
Ook met de nieuwe Renault Megane E-Tech Electric, de eerste auto van de nieuwe Renaultmodellen, blijft Renault innoveren.
Tijdens de ontwikkeling van het model en het platform werden meer dan 300 patenten aangevraagd!

Eén voorbeeld: Renault heeft de elektromotor van A tot Z ontworpen.
Edouard Nègre, electrical motor design leader: “We hebben een procedé met omwikkelde rotor zonder magneet uitgevonden. De magneet wordt vervangen door koper, een materiaal dat veel minder milieubelastend is. Dit gepatenteerde procedé maakt het bovendien mogelijk om de stroom in de rotor te moduleren om het elektriciteitsverbruik van de batterij te beperken, vooral bij hogere snelheden en op autowegen.

Compleet nieuw
Trots draagt de Megane prominent het nieuwe logo: de rombus werd gerestyled en lijkt in de verte  op die van 1972. De nieuwe kleur Gris Rafalee, gecombineerd met het zwarte dak staat hem goed.
Het is een knappe auto geworden en tijdens mijn laadsessies krijg ik van allerlei E-autobezitters het ene na het andere compliment over zijn uiterlijk.
Daar is zijn dikke neus met de hightech led-verlichting, zijn geprononceerde coupévorm laat naar achteren toe alsmaar kleinere zijruiten zien, mede veroorzaakt door de dikke oplopende schouderlijn. De vouwen in de flanken worden stoer versterkt door de grote 20 inch gesmede lichtmetalen wielen en de achterkant met de kleine ruit is misschien wel zijn chocoladezijde. De goudkleurige accenten onder de voor-en achterbumper zijn speelse onderdelen die hem flatteren.
Zijn geringe hoogte van slechts 1,51 m en de doorlopende achterlichtlijn zorgen voor een optische breedte. Dat hij gedrongener overkomt dan zijn benzine en dieselbroers is geen fake, hij meet namelijk 16 cm korter.
Met zijn leeggewicht van 1697 kg is hij 10% lichter dan zijn concurrenten en dat vertaalt zich absoluut in het verbruik.
Een ander voordeel is zijn geringe CW-waarde: met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 heeft de wind weinig vat op zijn koetswerk.

Keyless entry
Als ik wil instappen, hoef ik nergens op te drukken, want hij ontgrendelt als ik vlakbij de auto ben. De handgrepen van de voorportieren komen keurig naar buiten, bij de achterportieren liggen ze keurig verscholen in de C-stijl.
De voorstoelen bekleed met leder Riviera in ‘noir titane’ met siernaden en biezen in warm titanium bieden al bij stilstand een heerlijke steun en zijn uitermate goed 6-voudig elektrisch verstelbaar. Dankzij de massagefunctie hoef ik niet naar de fysiotherapeut.
Ik heb het gevoel dat ik de Megane aantrek en wanneer ik zit word ik één met de auto, bijzonder plezierig.
Voorin dus absoluut geen klagen, dat kan ik niet van de achterste zitting vinden, want de rugleuning staat mij te steil en de zitting is niet al te lang. De hoofd -en de beenruimte zijn bovendien wat krap.

Infotainment etc.
Voor mijn neus ontvouwt zich het zogenaamde OpenR-display met een oppervlakte van 774 cm², verdeeld over twee 12”schermen.
De spraakfunctie is prima, voorts is er natuurlijk veel te regelen via het touchscreen.
Ik ben alweer blij met de fysieke knoppen om bijvoorbeeld de klimaatbeheersing te regelen. Een unicum is de camera-binnenspiegel. Dat fenomeen werkt uitstekend en projecteert een heel groot deel van alles achter de auto. Ik kan hem ook uitschakelen en dan blijft er een gewone spiegel achter. Dan pas merk je hoe klein de achterruit eigenlijk is.
De Harman Kardon Premium Audio met 5 geluidssferen, 2 tweeters in het dashboard, twee woofers in de voorportieren, twee tweeters en woofers in de achterportieren en een subwoofer in de kofferruimte veroorzaken een geluid dat vergelijkbaar is met dat van de Olympia in Parijs.
De bediening van alle knoppen op en rondom het stuurwiel levert geen problemen op.
Het dashboard is bekleed met TEP-leder met dubbele siernaden en een strip van Nuo-hout onder de voorruit. Ook de bovenzijde van de deurpanelen zijn van datzelfde hout voorzien.
Alles is keurig solide afgewerkt.

Technische gegevens

  • Motor: synchroonmotor met 220 pk/300 Nm
  • Voorwielaandrijving
  • Li-Ionenaccu 60kWh, laden AC 11kW, DC 130 kW
  • Prestaties: 0-100 km/h in 7,8 seconden, topsnelheid: 160 km/h
  • Tussensprints:
  • 60-100 km/h: 3,6 sec.
  • 80-120 km/h: 4,7 sec.
  • Geluid bij 100 km/h: 66 dB
  • L x b x h = 4,20 x 2,05 (met spiegels) x 1,51 meter
  • Kofferruimte: 440-1332 liter
  • Laadduur snelladen DC tot 80%: 38 minuten, 100% in 75 minuten, wallbox AC 100% 3 uur 25 min.
  • Actieradius WLTP: 450 km

Zuinig
Ik vind het altijd een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden. Afspraak in Kerkwerve, dus 80 km/h op de cruise control. Via de flippers maximale recuperatie aangezet en wat de rijmodi betreft op de Ecostand. Ik kwam op een ogenblik aan de 14,2 kWh en na terugkeer in Kloetinge een gemiddelde van 14,5 kWh! De fabriek geeft een gemiddelde aan van 16,1 kWh, dus ik was eigenlijk best trots op mezelf…
Dat mooie gemiddelde haalde ik de rest van de testrit niet meer, omdat ik alle rijmodi heb uitgeprobeerd: Sport, Comfort en Perso. Bij de laatste kan je alles separaat instellen.
De Megane is aangenaam stil, want Renault heeft er alles aan gedaan om wind- en bandengeluid terug te dringen. Hij is verregaand comfortabel geveerd en daarmee is het een fijne reisauto geworden. Ik heb bovendien zijn ultra korte draaicirkel weten te waarderen!

Twee accupakketten
De instapversie heeft 130 pk, de testauto 220 pk. De eerste versie begint bij € 37.590,-. De duurste uitvoering (testauto) komt op dit moment op € 48.190,-, maar ik vermeld er onmiddellijk bij dat de prijzen elke dag kunnen veranderen.

Conclusie
Renault heeft een mooie en fijne E-auto op de weg gezet, vol met veilige assistentsystemen die aan de ene kant ontzettend zuinig kan zijn, maar die een actieradius bezit die ten opzichte van sommige concurrenten wat minder is.

Hij is comfortabel, rijdt geweldig, maar heeft achterin wat beperkte ruimte. Technisch is het daarentegen een absoluut hoogstandje, Renault waardig!

Terug naar de bovenkant van de website