Deel 2 van de AutoZeelandtest van de Opel Mokka


Bekijk de beelden

“Visionair dubbelpak”

Tekst: Rob Strating
Foto’s Gianni Agosti 

Ik heb u de Opel Mokka al voorgesteld in deel 1. Het wordt tijd voor de rijtests van beide types: de Mokka-e en de 1.2 DI. 

Ik zet de technische gegevens eerst even op een rij:

1. Mokka-e

  • Motor: permanente synchroonmotor
  • Vermogen + koppel: 136 pk + 260 Nm
  • Accu: 50 kWh
  • Aandrijving: voorwielen, vaste overbrenging
  • Testverbruik/100 km: 25 kWh, Eco: 17,4 kWh
  • Actieradius: 241 km, WLTP: 313 km
  • Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 sec.
  • Tussenspurt:

-       60-100 km/h: 5,4 sec

-       80-120 km/h: 7,7 sec.

  • Topsnelheid: 150 km/h
  • Massa + laadgewicht: 1575 kg + 440 kg
  • Kofferruimte: 310/1060 liter
  • Geluid bij 100 km/h: 67 decibellen
  • Prijs: vanaf € 35.599,-

 2.    Mokka 1.2 DI Turbo

  • Motor: 3 cilinder turbo-benzine, 1199 cc
  • Vermogen + koppel: 130 pk + 230 Nm vanaf 1750 toeren/min
  • Aandrijving: voorwielen, achttraps automaat
  • Testverbruik/100 km: 7,5 liter, Eco 6,2 liter
  • Actieradius: maximaal 710 km
  • Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 sec.
  • Tussenspurt:

-       60-100 km/h: 5,5 sec.

-       80-100 km/h: 7,2 sec.

  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Massa + laadgewicht: 1254 kg + 486 kg
  • Kofferruimte: 350/1105 liter
  • Geluid bij 100 km/h: 69 decibellen
  • Prijs vanaf € 26.299,-

Voor beide Mokka’s:

  • L x b x h = 4.15 x 1,79 x 1,53 m
  • Wielbasis: 2,56 m
  • Banden/ wielen: 215/55 R18V

Mokka-e Ultimate
Deze topuitvoering is voorzien van een 50 kWh accu en laadt met drie fasen maximaal 11 kWh op. Dat scheelt in tijd met de instapversie die met 1 fase oplaadt met 7,4 kWh.
Bij de elektrische versie geldt hetzelfde als bij veel E-auto’s: de actieradius is afhankelijk van de manier waarop je met hem omspringt en in welk jaargetijde. Het spreekt bijvoorbeeld voor zich dat hij ’s winters meer verbruikt dan ’s zomers.
’s Nachts laden aan de wallbox, betekent ‘s morgens vertrekken met een 100% opgeladen accu.
Kinderen naar school brengen, boodschappen doen, naar het werk rijden. Maak dan gebruik van de ecostand en de B-knop, in te schakelen middels een knop op de middenconsole. De ecostand beperkt de capaciteit van de kachel en de airco, de B-stand (Brake) zorgt voor de zogenaamde one-pedal-drive. Je hebt je rempedaal nauwelijks nodig, want zodra je gas inhoudt, remt hij tot stilstand af.
Daarbij regenereert hij stroom die naar de accu wordt gestuurd. Op zo’n manier is de Mokka-e erg zuinig. Leg hem bij thuiskomst of op het werk weer aan de stekker en je zult veel plezier aan deze auto beleven.

Het wordt anders als je kiest voor de snelweg, dan verbruikt hij sowieso meer en hij regenereert uiteraard geen stroom. Wél kan je hem onderweg snelladen tot 80% en dat duurt ongeveer 30 minuten.
Als reisauto voor langere afstanden is de Mokka-e dus minder geschikt dan zijn benzinebroer.
Tijdens het rijden ga ik de ergonomie waarderen: aan de knoppen op het stuur ben ik zó gewend en de fysieke knoppen voor de assistentsystemen om in het spoor te blijven en de klimaatbeheersing zijn op de tast te vinden. Dan verbaas ik me tegelijk een beetje dat de bediening van de luchtstromen naar de voorruit, het interieur en de voeten via het touchscreen geactiveerd moet worden.

Onderweg
Hoewel hij 321 kg meer weegt dan zijn benzinebroer, merk ik dat nauwelijks aan het weggedrag en zowel het accelereren vanuit stilstand als de tussensprints zijn in het voordeel van de E-versie.
Eigenlijk is het rijplezier in de stad en op binnenwegen voorbehouden aan de elektrische Mokka.

Mokka 1.2 DI
De witte Mokka met het zwarte dak en de rode strip langs de bovenkant van de zijramen, de rode accenten in de grote wielen en in te interieur  is een regelrechte eyecatcher. Overal waar ik met de Mokka even stilstond, kreeg ik complimenten.
De absolute stilte in de elektrische uitvoering maakt bij de 1.2 DI Turbo plaats voor een driftig ronkende driecilinder, zeker als je de sportstand hebt ingeschakeld.
Begrijp me goed, het is geen vervelend geluid, eerder onderstreept die ronk zijn sportieve inslag.

Eco
Er zijn drie rijmodi: Eco, Normaal en Sport.
Ik heb ze alle drie geprobeerd. Overdag met 100 km/h op de snelweg in Nederland is de Ecomodus aan te raden, zeker in combinatie met de cruisecontrol.
Het verbruik blijft dan binnen de perken en 1 op 20 is heel goed mogelijk, mits…
Inderdaad mits je de achttraps automaat een beetje helpt, want in de D-stand blijft hij in de zevende trap steken. Dat los je op door de M-knop (manuele stand) te activeren en door middel van de rechter + peddel nog één standje door te schakelen naar M8.
Het toerental zakt dan onmiddellijk nét beneden de 2000 toeren/min. De motor is in deze Ecomodus trouwens verrassend stil.

Sport
De terugweg vond plaats na 19.00 uur en dan is in grote delen van ons land 130 km/h toegestaan, dus de Sportmodus ingeschakeld.
Temperament vraagt om geluid en dat laat de driepitter goed horen. De bak schakelt later, waardoor hij continu hoge toeren maakt. Hij hangt lekker aan het gas en vandaar dat hij de tussenspurts toch ook vlot doet. Een aardigheidje in de sportstand: als je sterk afremt, schakelt hij elke versnelling terug met een dotje tussengas, net alsof je double clutcht!
In snel genomen bochten helt hij nauwelijks over en laat een klein beetje onderstuur zien. Dwarsnaden en oneffenheden in het wegdek geeft hij voelbaar en akoestisch goed door, hetgeen is terug te voeren op de grote 18” wielen. Met grotere golven in de weg weet hij beter raad.
Bij het accelereren op een gladde of natte weg doet hij een beroep op de tractiecontrole. Als je flink in de ankers moet, laten de remmen zich van hun beste zijde zien.
Tenslotte het verbruik: in de ecomodus is hij natuurlijk het zuinigst, maar de motor smeekt bijna om sportief te rijden en dat is uiteraard ongunstig voor het verbruik.

Conclusie
Met een actieradius van rond de 200 kilometer is de Mokka-e een fijne tweede auto in veel huishoudens. Hij is comfortabel en het kostenplaatje is natuurlijk gunstig.
De B-versie heeft een paar nadeeltjes, maar is in grote lijnen een handige en vooral leuke aanvulling van het Opelgamma. Ik voorspel de Mokka’s een grote toekomst en ben benieuwd wat er nog aan zit te komen!


Terug naar het nieuws overzicht

Laatste nieuws van AutoZeeland

Alfa Romeo MILANO-11.jpg

11 april 2024

Nieuwe Alfa Romeo MILANO

De Alfa Romeo MILANO is sportief en compact, en zijn Italiaanse flair is direct herkenbaar. Alfa Romeo presenteert de nieuwe MILANO in Milaan, op het historische hoofdkantoor van de Automobile Club Milano.

De-nieuwe-Renault-Captur-voiture-a-vivre-in-het-B-segment-header-scaled.jpg

4 april 2024

De nieuwe Renault Captur

De Renault Captur is de ‘voiture à vivre’ in het B-segment. Hij is een veelzijdig multitalent, compact van buiten (4,23 meter), ruim van binnen en modulair aan te passen aan het gebruik, zowel in de stad als daarbuiten.

AutoZeeland Jeep Avenger-1.jpg

2 april 2024

AutoZeelandtest van de Jeep Avenger Full Electric

Ook in het traditionele offroadhuis van Jeep wordt steeds vaker het woord elektrificatie gehoord. Vorig jaar werd de Avenger, de 100% elektrische Jeep met voorwielaandrijving zelfs ‘Auto van het Jaar 2023!’ De invloed van moeder Fiat is duidelijk merkbaar, want Jeep hoort sinds 2021 tot de Stellantisgroep. Hij is in Italië ontworpen, wordt in Polen gebouwd en is uitsluitend voor de Europese markt bestemd.

AutoZeeland Volkswagen ID7-1.jpg

27 maart 2024

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.7 Pro

Volkswagen was nooit zo succesvol als het om grote limousines ging en de start van de elektromobiliteit verliep ook wat moeizaam. Met de ID.7 gaat het roer om: een 5 meter limo onder stroom en de toekomst schijnt hem toe te lachen.

Populairste automerken

AutoZeeland

Heeft u een vraag / opmerking dan kunt u gebruik maken van het contact formulier.

Bij het ontvangen van uw mail nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Contact

Attleelaan 5 - 4571 JA Axel
T 0115 - 564 562
K.V.K. 22045974
Vestigingsnummer 000017233100