
AutoZeelandtest van de BMW X3 30 e PHEV x-Drive
Zo af en toe mag je even laten merken dat de auto bij onze oosterburen is ontworpen. Als ik instap, word ik aangenaam verrast door de enorme, aangename ruimte
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Veelzijdige SUV”
De BMW X3 is eind vorig jaar compleet vernieuwd en is er in allerlei configuraties. Ik heb de Hybride-versie getest.
Ik maakte de afspraak voor de test met senior verkoopadviseur Jan Godeschalk, maar zijn collega Wouter Haulez zorgde ervoor dat ik hem mee kon nemen en hij had bovendien allerlei informatiemateriaal klaargelegd.
Gegroeid
Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe X3 flink naar de sportschool geweest.
Eerst maar eens even zijn buitenmaten:
- L x b x h = 4,755 (+ 5 cm) x 1,92 (+3 cm) x 1,66 (- 1,6 cm) meter
- Wielbasis: 2,865 meter
Hij is potiger en sportiever geworden en dat ligt niet alleen aan die gegroeide lengte en breedte, maar zeker ook aan het lagere dak. Hij combineert de grotere vlakken van het koetswerk met het scherpe lijnenwerk van bijvoorbeeld de luchtinlaten onder de bumper en de smalle, adaptieve Matrix-LED-koplampen met de nieuwe L-vormige lichtsignatuur.
De grote zwarte nierengrille heeft in deze uitvoering ‘Sportpakket Pro’ rondom die grille contourverlichting en dat staat hem eigenlijk best goed.
Zijn flanken zijn op wat designinvloeden mooi strak en de handgrepen zijn verzonken uitgevoerd. Dat deze optie de CW-waarde positief beïnvloedt, is natuurlijk wel duidelijk, maar ze zijn niet altijd even handig.
Gelukkig loopt de daklijn niet teveel af, zodat de passagiers achterin hun hoofd niet stoten.Tot slot de bij deze uitvoering gemonteerde 21 inch lichtmetalen wielen zorgen voor een bijzonder stoer karakter.
Neuer Innenraum
Zo af en toe mag je even laten merken dat de auto bij onze oosterburen is ontworpen. Als ik instap, word ik aangenaam verrast door de enorme, aangename ruimte. Het dashboard, de middenconsole en de portierbekleding zijn in hoogwaardige en verrassende materialen uitgevoerd. Stof, leer, aluminiumaccenten en pianolak wisselen elkaar harmonieus af. Alles is strak en perfect afgewerkt en voelt heerlijk solide aan.
Meteen al valt de sfeerverlichting op die op het dashboard, of liever de interaction- bar, in de deurpanelen en in de middenconsole. In de mooi getekende bergruimte voor de selectiehendel kan de telefoon worden opgeladen en zijn er bekerhouders aangebracht.
Vóór mij in het dashboardlandschap bevindt zich het zogenaamde curved display, vroeger zeiden we dat de belangrijke informatie naar de chauffeur was gericht...
Het rechter gedeelte is 14,9 inch groot en is bedoeld voor het infotainmentsysteem, het 12,3 inch scherm op de plaats van het instrumentenpaneel voor mijn neus is een kleurig geheel, waarop veel te zien is, maar ik mis de overzichtelijkheid van de digitaal aangestuurde analoge klokken van de snelheidsmeter en de toerenteller.
Op het dikke leren sportstuurwiel, dat verwarmbaar is, zijn allerlei intuïtieve knoppen aangebracht die prima werken en al heel vlug op de tast te vinden zijn.
Op het dashboard vinden we geen knoppen meer, maar gelukkig heeft BMW de i-Drive weer omarmd, een draai/duwknop waarmee heel veel zaken geregeld kunnen worden. Ik ben bovendien blij met het head-up-display, waardoor je met deze extra informatie niet wordt afgeleid van het verkeer.
De sportstoelen zitten perfect en zijn verkrijgbaar in leer, stof of gerecyclede materialen. Ze zijn voorzien van verwarming in de winter en ventilatie voor warme zomerdagen. Ideaal is de zittingverlenger met heel veel steun.
Een verrassend detail zijn de gordels met de gekleurde M-strepen in deze uitvoering!
Achterin profiteren de passagiers van plenty hoofd- en beenruimte, dat laatste dus door die grote wielbasis. Via een paneel kan men daar zelf de klimaatbeheersing bedienen en ook hier zijn USB-C-poortjes aangebracht.
In de uitklapbare armsteun zijn ook bekerhouders aangebracht. Deze testauto is optioneel voorzien van een groot panoramadak, waardoor het aangenaam licht is in huis.
De kofferruimte is iets kleiner dan bij de andere uitvoeringen, vanwege het accupakket: 460 liter standaard, te vergroten tot 1600 liter. De kofferklep is elektrisch te open en te sluiten, ook door een schopbeweging.
Technische gegevens
- B-motor: 1998 cc turbo viercilinder met 184 pk
- Boring x slag: 82,0 x 94,6 mm
- Vermogen E-motor: 109 pk
- Systeemvermogen B+E motoren: 299 pk/450 Nm
- Acceleratie 0-100 km/h: 6,1 seconden, topsnelheid: 215 km/h
- Maximum volledig elektrisch: 86-90 km
- Massa: 2140 kg
Zuinigheid met vlijt
In alle gevallen rijd je elektrisch weg. Er is een aantal elektrische standen in te schakelen: de ‘auto e-dive stand’ waarbij de beide motoren samenwerken. In de ‘max-e-drivestand’ rijdt hij volledig elektrisch. Dan is er nog de ‘battery-control-stand’, waarbij de B-motor het werk doet met een elektrische duw in de rug.
Dan zijn er nog drie extra rijmodi: Comfort, Sport en Eco Pro. Hij begint na het starten altijd in de Comfortmodus, maar schakel je de Sportmodus in, wordt het rijgedrag een stuk dynamischer en hoor je de B-motor voornamelijk via de speakers werken. In de Eco- Pro-modus zal hij zijn best doen zo zuinig mogelijk te rijden. Het ultieme samenspel van de langeslag- B-motor met zijn natuurlijke trekkracht onderin de toerenkelder en de elektrische duw in de rug in die Eco Pro-modus leverde een testverbruik van 4,4 liter/100 km op en een stroomverbruik van 14,5 kWh. Een geweldig resultaat voor zo’n grote en zware auto! Daar komt nog bij dat het navigatiesysteem meedenkt. Zodra ik Den Haag binnenreed, schakelde hij keurig over op elektrisch rijden.
In de praktijk is het zelfs mogelijk om 1 op 50 te halen, wanneer je hem met grote regelmaat aan de stekker legt. Allemaal waarden waarover we vroeger nooit durfden te dromen.
Stevig
Dankzij de EU-maatregelen is elke nieuwe auto voorzien van allerlei waarschuwingspiepjes, bijvoorbeeld voor te snel rijden. Door na de start even op de ‘set’- knop op het stuur te drukken, kan je zelf al die piepjes uitschakelen.
De testauto is dus voorzien van het M-Sportpakket Pro en dat houdt in dat er een adaptief onderstel gemonteerd is. Dat levert een nogal stevig, sportief weggedrag op dat niet iedereen zal waarderen, bijvoorbeeld de manier waarop hij met verkeersdrempels omgaat. Zonder dat sportpakket is de X3 een stuk comfortabeler, maar daar kies je bij de aanschaf natuurlijk zelf voor.
Conclusie
In ieder geval is de X3 in deze uitvoering een dynamische SUV met heel veel veiligheidsopties en natuurlijk de x-Drive, wat staat voor vierwielaandrijving die automatisch ingeschakeld wordt wanneer de rijomstandigheden daarom vragen.
Met een instapprijs van € 66.537,- en een optieprijs van € 21.073,- komt hij op een totaalprijs van € 89,048,-.
Nooit eerder was zo’n kanjer van een SUV zó zuinig dankzij de plug-in- hybridetechnologie!