AutoZeelandtest van de Renault 5 E-Tech Electric Iconic 5
De oorspronkelijke Renault 5 was meer dan een auto, hij was zelfs een goede vriend voor velen. Tussen 1972 en 1984 zijn er meer dan 5,5 miljoen exemplaren van gebouwd en daarmee was hij een ongelooflijke verkooprunner. Dat heeft Renault voor ogen gehad toen ze de nieuwe 5 E-Tech Electric ontwierpen en het eerste succes is er meteen: hij is Auto van het Jaar 2025 geworden!
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Les retrouvailles font des amis” (“Het weerzien maakt vrienden!”)
Hoe toevallig kan het zijn? Gianni en ik gingen naar de het Salon in Brussel, zoals dat bij onze zuiderburen heet. Natuurlijk wisten we dat de Renault 5 E-Tech Electric genomineerd was. We maakten de verkiezing voor de tweede keer in Brussel mee, nadat dit evenement altijd was voorbehouden aan de Salon van Genève. Het verslag staat al een paar weken op Auto Zeeland, een geweldige happening!
We kregen de gele Renault mee van Auto Kievit in Goes en vrijwel meteen kregen we onderweg allerlei duimpjes en dat is terecht, want het goed ontworpen retrodesign roept warme herinneringen op. De new MINI in 2001 en de Fiat 500 in 2008 hadden dat ook. Toen we het besneeuwde parkeerterrein in Brussel opreden, parkeerden we de Renault naast zijn evenbeeld uit Frankrijk en allerlei glimlachende voorbijgangers werden ons deel.
Renault is trouwens nog lang niet klaar met retromodellen, want op de grote stand van het Franse merk, maakten we kennis met de nieuwe Renault 4 en een studie van de Twingo die in 2026 uitkomt.
Feest van herkenning
Ik sprak met twee dames die begin jaren ’70 de Renault 5 als hun eerste auto hadden aangeschaft, de ene een gele en de andere een groene. Ze herkenden hun oorspronkelijke vijfje onmiddellijk toen ik de foto’s van de nieuwe liet zien.
Daar zijn de bijzondere pretoogjes, de verlichte vierkantjes, een rudiment van de R5 Turbo, op het opvallend gladde neusje van de ‘cinq’. In het Duitse blad Auto Motor und Sport hebben ze de oude en de nieuwe vijf naast elkaar getest en ineens valt me op dat het nieuwe Renaultlogo, de zogenaamde rombus ongelooflijk goed lijkt op dat van 1972!
Op de motorkap van het oude vijfje zat ter hoogte van de bestuurder een rooster, bij de nieuwe zit er onder een glaasje op dezelfde plek een gestileerde gestreepte 5, waaraan je kunt zien hoeveel stroom er nog in de accu zit en tijdens het laden kan je zien of de accu helemaal geladen is. Een functioneel detail met een knipoog naar het verleden.
De 18” lichtmetalen wielen dragen de naam Chrono, zijn mooi ontworpen en bevatten het 5-logo. Ze geven het lieve autootje meteen een stoer kenmerk, net zoals de decente zwarte afwerkingen van de wielkasten.
Je kunt hem op allerlei manieren personaliseren, zoals het zwarte dakje, het rode lijntje langs de dakrand, dat weer verwijst naar de oorspronkelijke R5 Alpine, evenals het logo op het voorportier.
Tot slot het lijnenspel en de vorm van de achterlichten zijn speelse elementen die bijdragen tot het feest van de herkenning.
Van de zijkant lijkt het een tweedeurs en dat komt omdat de handgreep voor de opening van het achterportier verstopt zit in de C-stijl..
Flitsend
Gaandeweg begin ik te begrijpen waarom deze Vijf de Auto van het Jaar is geworden, want ook over het interieur is goed nagedacht. De flitsende gele kleur komt overal terug: op de portieren, op het dashboard en in de bekleding. De uitermate goed zittende voorstoelen zijn gemaakt van gerecyclede materialen, zoals PET-flessen en ook daar vind ik het 5-logo weer terug.
Het is niet alleen de kleur, maar ook de kenmerken van het exterieur komen ook op het dashboard terug: de luchtroosters bijvoorbeeld lijken op de verlichte vierkantjes in het front. De selectiehendel van de automaat zit aan het stuur en herinnert aan de stuurschakelpook uit de R16 van 1965.
Voor de passagier bevindt zich een stuk dashboard van veganleer met een gele, verticale stiksel-striping, een moderne kopie van de oude R5.
Zowel het instrumentenpaneel als het 10” touchscreen zijn naar de chauffeur gekeerd en zowel de fysieke knoppen daaronder en die op het bijzondere, afgevlakte stuur zijn mij bekend, want ik vind de hele lay-out ook terug in andere Renaults, erg handig! Voorbeeld: links op het dashboard zit een knopje waarmee je alle door de EU verplichte waarschuwingssignalen kunt uitschakelen, wég irritante piepjes!
De spraakbediening van bijvoorbeeld de navigatie wordt beïnvloed door AI, want als je “Hey Reno” roept, praat hij je bijvoorbeeld naar de dichtstbijzijnde laadpaal.
Achterin
De kofferruimte biedt 326 liter en dat is best groot voor zo’n kleine wagen met juist veel ruimte in de diepte. Op de achterbank is verrassend genoeg hoofd- en beenruimte, hoewel de nieuwe R5 niet bedoeld is als een gezinsreiswagen. Achterin kunnen wel smartphones geladen worden.
Technische gegevens
- Carrosserie: vijfzits limousine
- L x b x h = 3.922 1,774 x 1,50 meter
- Wielbasis: 2,54 meter
- Kofferruimte: 326- 1106 liter
- Leeggewicht/laadvermogen: 1450 kg/470 kg
- Onderstel: McPherson vóór, schroefveren achter
- Aandrijving: voorwielaandrijving
- E-motor: Synchroonmotor met 150 pk/245 NM (comfort range)
- Accu: Lithium-Ionenaccu, capaciteit 52 kWh
- Acceleratie 0-100 km/h: 8 seconden, top: 150 km/h
- Verbruik WLTP: 15,2 kWh/100 km
- Actieradius WLTP: 410 km
- AC-laden thuis van 15 naar 100%: 3,5 uur
- DC snelladen met 100 kW: van 10 naar 80% in 30 minuten
- Terugladen: je kunt een E-bike laden met de R% of zelfs terugladen aan je huis.
Onderweg
Ik heb al geschreven dat hij geweldig goed zit. In deze uitvoering zijn de stoelen zelfs verwarmbaar. De zitpositie instellen is kinderspel. De startknop zit tussen de beide schermen en ik zet de selectiehendel in de B-stand en de ECO-modus Ik krijg hem opgeladen mee en nadat ik Gianni in Axel heb opgehaald, rijden we via Gent naar Brussel. In Vlaanderen heeft het de afgelopen dagen flink gesneeuwd en het is koud. We besluiten om vóór Brussel nog even te laden om er zeker van te zijn dat ik op die lading weer in Goes kan terugkeren en tegelijk een kop koffie te drinken.
Ik houd een gemiddelde snelheid van rond de 100 km/h aan en leer al snel het hoge comfortniveau waarderen. Alle smerige gaten in het Vlaamse asfalt worden echter zowel akoestisch als voelbaar weergegeven.
Als ik na het salonbezoek Gianni weer thuis heb afgezet, besluit ik op de terugweg een stukje Zak van Zuid-Beveland te nemen over bochtige dijkjes in de Sportstand. Hij biedt een bijna neutraal wegliggingskarakter en laat zich ongelooflijk snel en veilig besturen.
Dan snap ik dat zijn tweelingbroer als R5 Alpine bij dat soort oefeningen heel veel rijplezier kan brengen. In ieder geval ontpopt hij zich als een Frans sportwagentje!
Wat een verrassende ervaring en wat geven die sportstoelen een geweldige steun!
Veiligheidssystemen
De R5 zit boordevol hulp- en veiligheidssystemen. Zo remt hij automatisch bij het achteruitrijden als er zich een obstakel voordoet. Hij waarschuwt als je wilt inhalen voor een passerende auto of bij het uitstappen voor een fietser of auto. Hij kan zichzelf automatisch inparkeren etc.
Prijzen
De instapversie met 120 pk en 40kWh in de Evolution-uitvoering is vanaf € 27.990,- te verkrijgen, de testauto met full options in de Iconic Cinq-uitvoering komt op € 34.490,-
Conclusie
De beste manier om het thema E-mobiliteit te promoten?
Renault brengt de R5 terug, een auto met herinneringen, emoties en enthousiasme.
Renault heeft bewezen auto’s te kunnen ontwerpen die optisch een grote dosis charme bezitten. Er klopt bovendien veel: het veercomfort, de sportiviteit, het gemak waarmee hij rijdt, de ergonomie en de bediening.
Een terechte Auto van het Jaar 2025!