AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz E 300 e

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz E 300 e

Nog nooit leek deze E-Klasse zoveel op zijn grote broer, de S-Klasse!
Hij heeft de proporties van een klassieke limousine: de korte overhang aan de voorzijde en de lange motorkap worden gevolgd door een ver naar achter geplaatste ‘greenhouse’. Het ‘cab-backward’-design wordt afgerond door een goed geproportioneerde overhang aan de achterzijde.

Tekst + foto’s: Rob Strating

“Sterrenklasse”

Marnix van Gilst hoort zo langzamerhand tot de inboedel van de Mercedesdealer in Goes, want afgelopen zomer was hij 40 jaar in dienst. Het is dan ook niet vreemd dat hij voor mij de grijze E 300 e regelde voor mijn uitgebreide testrit naar Düsseldorf.

Klassieke proporties en bijzondere karakterlijnen
Nog nooit leek deze E-Klasse zoveel op zijn grote broer, de S-Klasse!
Hij heeft de proporties van een klassieke limousine: de korte overhang aan de voorzijde en de lange motorkap worden gevolgd door een ver naar achter geplaatste ‘greenhouse’. Het ‘cab-backward’-design wordt afgerond door een goed geproportioneerde overhang aan de achterzijde.
Een black-panel-achtige oppervlak verbindt de grille met de koplampen. Dit inzetstuk in hoogglanzend zwart doet visueel denken aan de EQ-(elektrische) modellen.
De testauto is uitgerust met de driedimensionaal vormgegeven grille met een grote ster in het midden en ontelbaar vele Mercedessterretjes daar omheen, de progressieve versie eigenlijk. Als ik persoonlijk zou moeten kiezen ga ik voor de meer traditionele, klassieke grille met een ster op de motorkap.
De smalle led-koplampen hebben een opvallende dagrijverlichting-signatuur.
De flanken zijn mooi glad gevormd met hier en daar een geaccentueerde profielrand. Deze uitvoering heeft een chromen omlijsting van de zijruitpartij, eigenlijk heel chique.De handgrepen in deze uitvoering zijn mooi verzonken, maar zodra de auto wordt geopend, komen ze verlicht en wel naar buiten.
De led-achterlichtpartij onderstreept zijn breedte en bevatten 4 speels gevormde Mercedessterren. De chromen diffuser herbergt twee langwerpige uitlaatsierstukken.
In de decent uitgeklopte spatschermen draaien de grote 20-inch lichtmetalen wielen met 14 spaken.

Even wat maten:

  • L x b x h = 4,95 x 1,88 x 1,48 meter
  • Wielbasis:2,96 meter
  • Wielen/banden:
  • Achter: 275/35 R 20Y
  • Voor: 245/40 R 20Y

Superscreen
Als ik instap en de auto activeer, ontvouwt zich het Mercedes-Benz superscreen over de complete breedte van het dashboard. Voor mijn neus fijne analoge klokken voor de snelheidsmeter en de toerenteller die uiteraard digitaal worden aangestuurd. Via een knop kan dit scherm ook 3D weergegeven worden.
Centraal bevindt zich een enorm touchscreen voor het infotainment, de navigatie en de achteruitrijcamera en helemaal rechts voor het gezicht van de medepassagier een eigen touchscreen met de mogelijkheid om bijvoorbeeld een filmpje te bekijken. Als ik stiekem mee zou willen kijken op dat passagiersscherm, gaat dat niet op, want vanaf mijn rijpositie is het scherm zwart, veroorzaakt door het volgende slimme oog: bovenop het dashboard staat namelijk een soort camera, die niet alleen de bestuurder in de gaten houdt, maar waarmee je ook bij stilstand zelfs een online-vergadering kan bijwonen en zelfs foto’s kan maken.
De ventilatieroosters hebben bij dit superscreen plaats gemaakt voor een ventilatiesleuf over de gehele breedte van het overigens van top hoogwaardige materialen gemaakte dashboard. Geborsteld aluminium, pianolakken, leer, mooie stiksels wisselen elkaar harmonieus af.
Dan is er nog de bijzondere sfeerverlichting in allerlei kleuren die zelfs kan reageren op bepaalde muziek, maar dat leidt eigenlijk wel een beetje af en dat is het laatste wat ik wil in druk verkeer. Overdag levert die sfeerverlichting die van het linker portier over het complete dashboard naar het rechter portier gaat, een sfeerplaatje op behorend bij het wellnessgevoel, maar rijdend door de natte straten van Düsseldorf in het donker, besloot ik de vriendelijke dame aan te spreken: “Hey Mercedes!” Onmiddellijk hoorde ik: “Wat kan ik voor je doen?” “Schakel de sfeerverlichting uit,” antwoordde ik haar. Dat gebeurde prompt en ik bedankte haar vriendelijk. “Graag gedaan, “ zei ze tot slot…
Het stuurwiel heeft touchknoppen in pianolak uitgevoerd en het verdient absoluut aanbeveling om die knoppen van te voren te bestuderen, wil je ze onder het rijden op de tast kunnen bedienen. Dan functioneert het systeem geweldig.

Ruim
De leren voorstoelen zitten uitstekend, Mercedes, noblesse oblige! Ze zijn verwarmbaar, hebben ook een koelfunctie en heel mooi elektrisch te verstellen middels een duidelijke schakelaar op het portier.
Achterin is ruim plaats, ook voor twee uit de kluiten gewassen medemensen. Dankzij die enorme wielbasis van bijna drie meter, heb je veel beenruimte en stoot je ook absoluut je hoofd niet.
De stoelen zitten ook perfect, de middenarmsteun biedt plaats voor een telefoon en bezit goede bekerhouders.
Opbergruimte is er ook genoeg en als je zo achterin meerijdt, kan je zelf ook je eigen klimaatbeheersing regelen.
De kofferruimte is met 370 liter wat beperkt, veroorzaakt door het grote accupakket bij deze PHEV-uitvoering.

Reisemobil
Mercedes heeft er alles aan gedaan om deze E-Klasse comfortabel te maken en dan heb ik het niet alleen het comfort veroorzaakt door zowel het onderstel met stalen veren of met luchtvering, maar ook door zijn stille koetswerk waarbij wind- en rijgeluiden tot een minimum worden gereduceerd door gebruik te maken van extra dik glas en mooi isolatiemateriaal bijvoorbeeld in de wielkasten. Bij 100 km/h produceerde hij slechts 66 dB!
Het is een waarlijk genot om met deze Mercedes onderweg te zijn en na een rit van bijvoorbeeld drie uur ontspannen en geenszins vermoeid uit te stappen.
De auto is uitgerust met ‘Lane change’, een systeem waarbij hij bijvoorbeeld zelf een vrachtwagen inhaalt. Je hoeft niets te doen, hij let goed op of er geen andere auto inhaalt, als de weg vrij is gaat hij er automatisch voorbij en voegt vervolgens weer naar de rechter rijstrook in.
Toen ik de auto ophaalde, gaf hij een actieradius aan van 581 km, maar vlak voor Venlo was dat rijbereik al opgelopen tot 800 km, uiteraard met 100 km/h op de cruise control. Op het display zag ik dat hij regelmatig wisselde van B naar E en toen ik Düsseldorf binnen reed, schakelde hij automatisch over op 100% elektrisch.
Op het dak van de parkeergarage waren laadstations, zodat ik op de terugweg weer een heel eind elektrisch kon rijden.
De benzinemotor is zó stil, dat ik alleen aan de toerenteller zag dat hij aan het werk was. 

Technische gegevens

  • B-motor: 1999 cc viercilinder + turbo
  • Boring x slag = 83,0 x 92,4 mm
  • Vermogen: 204 pk/320 Nm
  • E-motor: 95 kW/440 Nm
  • Systeemvermogen: 313 pk/550 Nm
  • Transmissie: 9-traps automaat
  • Actieradius 100% elektrisch: 89 km
  • Acceleratie 0-100 km/h: 100% elektrisch: 14,6, hybride: 6,6 seconden
  • Tussenspurt:
  • 60-100 km/h: 3,6 sec
  • 80-120 km/h: 4,5 sec
  • Hybride verbruik 100 km: 0,5 liter

Conclusie
De E is in deze PHEV hybride-uitvoering een klasse apart op alle gebied, het is een mooie, zuinige en uitstekend afgewerkte reisauto met een armada aan veiligheidssystemen.
Prijs van de testauto: € 71.535,-

Terug naar de bovenkant van de website