AutoZeelandtest van de Audi A5 TFSI Avant S edition
Deze nieuwe A5 Avant draagt de naam van zijn illustere voorganger, de bloedmooie coupé uit 2007, een creatie van Walter de Silva. De Audidesigners hebben hun best gedaan en deze A5 is weer zo’n bijzonder mooie auto geworden. Ik testte de zwarte Avant (wat staat voor combi) met de 204 pk viercilinder.
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Chique en elegante stationcar”
Het verkoopéquipe van Auto Poppe Audi, bestaande uit Ronan Oostdijk, Rafaël Strenk en Caroline Parinussa-Rijnders heeft ervoor gezorgd dat ik de A5 kon testen.
Directeur Jan Jaap Hietkamp: “Auto Poppe is samen met nog vijf dealers benoemd tot Audi Excellent Dealer van het jaar 2024! Deze bekroning is het resultaat van uitmuntende prestaties en onze toewijding aan kwaliteit in de autosector.
We hebben bovendien op 29 november jl. gevierd dat Audi 50 jaar geleden in Nederland werd geïntroduceerd en dat was in 1974 met de Audi 50.
Nu, 50 jaar later in 2024, bevinden we ons middenin het grootste modeloffensief in de geschiedenis van Audi, waarvan de nieuwe A5 een goed voorbeeld is.
In het Theater Amsterdam beleefden we een memorabele avond met inspirerende sprekers onder het motto: ‘This is Audi Strategy Event!”
A4 wordt A5
De nieuwe strategie van Audi is die naamsverandering: alle even nummers staan vanaf nu voor de elektrische Audi’s, de oneven getallen zijn de benzine-, diesel- en hybride versies.
De testauto stond voor het eerst te pronken op de onlangs georganiseerde Contacta in Goes en daar vielen al de bijzondere voor-en achterlichten op: de markante led-matrix koplampen met de programmeerbare dagrijverlichting en wel zeer aparte achterlichtpartij met OLED-paneeltjes die een lichtanimatie projecteren.
Zowel de Limousine als de Avant hebben een haast coupé-achtige lijn en een forse heuppartij die ze allebei geërfd hebben van die A5 coupé uit 2007. Daarmee is deze A5 een schitterende en elegante auto geworden, een ware verademing ten opzichte van de huidige SUV-wereld!
Deze A5 is in vergelijking met de vorige A4 op alle fronten flink gegroeid. Hij heeft een lengte van 4,83 m (plus 7 cm), in de breedte 1,86 m, plus1,3 cm), in de hoogte 1,46 m (plus 3 cm). De wielbasis bedraagt nu 2,892 m en dat is een grote plus van 8 cm!
De deurgrepen zijn verzonken in het koetswerk en openen met sensortechniek, heel apart!
Op de achterzijde ontbreekt het cijfer dat aangaf welke motor gemonteerd was, maar aan de twee uitlaatpijpen in de diffuser zien we wel dat er een forse motor in het vooronder ligt.
De mooie wielen met dubbele V-spaak 245/40 R19 draaien prachtig naadloos in de uitgeklopte spatschermen. Ze zijn eigenlijk de kers op de mooie taart.
Ruimte + wellness
Ik begin dit keer maar eens achterin, want ik ben eigenlijk erg benieuwd naar de resultaten van die vergrote wielbasis en ja hoor, wat een heerlijke beenruimte is er nu voorhanden. Ook de hoofdruimte is eigenlijk prima, waarbij de Avant nog iets meer bezit ten opzichte van de limousine, vooral dankzij de doorlopende daklijn. Achterin vinden we dezelfde mooie materialen als voorin.
Op de middentunnel kunnen de achterpassagiers zelf de klimaatbeheersing bedienen en daar bevinden zich ook twee USB-C-aansluitingen.
Als ik achter het stuur plaatsneem, geniet ik elke keer van de schitterende materialen en natuurlijk het prachtige design ontworpen door de Nederlander Matthijs van Tuijl die al 25 jaar verantwoordelijk is voor het interieur bij Audi.
De voorstoelen met een mix van leer en kunstleer zitten perfect en bieden overal goede steun, ik ben heel blij met de zittingverlengers die voor de finishing touch zorgen.
Alle gebruikte materialen zijn absoluut premium: leer, stiksels, geborsteld aluminium en pianolak wisselen elkaar harmonisch af. Daar komen de sfeerverlichting én de indrukwekkende muziekweergave bij zodat er een ultiem wellnessgevoel ontstaat.
Het instrumentenpaneel en het scherm voor het infotainment, de achteruitrijcamera en de navigatie zijn heel mooi aan elkaar gekoppeld.
Heel bijzonder is de uitvoering voor de passagier voorin, een mini-infotainmentscherm om bijvoorbeeld youtube-filmpjes te bekijken. Er zit echter geen aansluiting voor een koptelefoon op…
De knoppen op het stuur zijn in pianolak uitgevoerd, evenals die voor de lichtschakelaar en de bediening van de buitenspiegels. Dit knoppencluster bevindt zich in het portier, heel apart, maar wel handig.
Ik ben ook weer blij met een aantal fysieke knoppen, zoals de volumeschakelaar van de radio die ik gaandeweg op de tast kan vinden.
Technische gegevens
- Motor: 1884 cc viercilinder turbomotor
- Vermogen/koppel: 204 pk/340 Nm bij 2000 toeren/min
- Transmissie: 7-traps dubbele koppelingsautomaat
- Acceleratie 0-100 km/h: 7,8 seconden
- Topsnelheid: 245 km/h
- L x b x h = 4,83 x 1,86 (2,10 met spiegels) x 1,46 meter
- Wielbasis: 2,892 meter
- Kofferruimte: 448-1396 liter
- Leeggewicht: 1710 kg
- Laadvermogen: 600 kg
- Trekgewicht: 1500 kg
- Tankinhoud: 56 liter
- Banden: 245/40 R19
Fijne reismachine
De testauto is uitgerust met de sterkste viercilinder turbo benzinemotor, jammer genoeg is de diesel in ons land niet leverbaar… Komend jaar komen er wel Plug-in-hybrid-uitvoeringen. De motor in deze Avant is flink onder handen genomen: de turbo heeft nu een variabele geometrie en een elektrisch verstelbare nokkenas.
Hij stuurt strak en laat bij fel bochtenwerk een bijna neutraal wegkarakter zien, want de gewichtsverdeling is bijna 50/50%. Er is een aantal rijmodi beschikbaar en uiteraard heb ik bij de bochtenoefeningen de ‘Dynamicstand’ ingeschakeld. Hij profiteert daarbij tevens van zijn lage zwaartepunt.
Dat hij ook heel comfortabel kan zijn, is een kwestie van de rijmodus ‘Comfort’ in te drukken, plus natuurlijk de voordelen van die verlengde wielbasis. Nog even terug naar het sturen: bij lage snelheden stuurt hij lichter dan bij hogere snelheden en dat is best fijn en veilig.
Ten opzichte van de Q5, de SUV, heeft deze A5 Avant een veel gunstiger CW-waarde, waardoor hij bij een constante snelheid van 100 km/h de 1 op 18 aantikt.
De fijne S-Tronic automaat is daar natuurlijk ook debet aan. Tot slot ben ik écht onder indruk geraakt van zijn optimale remvermogen met een geweldig fijne pedaaldruk.
Conclusie
Voorlopig zijn er slechts twee 2.0 liter motoren beschikbaar: 150 pk en 204 pk en twee carrosserievarianten: Limousine en Avant.
Ik vind persoonlijk de Avant de mooiste en meest elegante verschijning.
De instapprijs van de A5 Limousine komt op € 56.990,-, de testauto in de S edition kost € 70.990,-