AutoZeelandtest van de Mazda CX-80 E-SKYACTIV PHEV 327 Homura

AutoZeelandtest van de Mazda CX-80 E-SKYACTIV PHEV 327 Homura

AutoZeelandtest van de Mazda CX-80 E-SKYACTIV PHEV 327 Homura

De CX-60 heeft er een grote broer bijgekregen die plaats biedt aan 7 personen. Ik blijf bij Mazda enthousiast over de kwaliteit van het interieur en de geweldige bediening van het infotainment. Een uitgebreide test van deze reus.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Groot en premium”
Verkoopadviseur Alex Vermare van Tramper Goes had de grote donkerrode Mazda gewassen en gestreken voor mij in de showroom gezet.

Indrukwekkend
Van een eindje lijkt de CX-80 veel op zijn broer, de CX-60, maar als je de twee naast elkaar ziet staan, valt natuurlijk op dat hij 25 centimeter langer is. Ook de wielbasis is met 25 centimeter gegroeid naar 3,12 meter, indrukwekkend!
De zijruitpartij is natuurlijk anders en de grillesignatuur is verschillend. Overal is een soort pianolak toegepast dat naar de naam Gloss Black luistert: op de honingraatgrille, aan de zijkant, op de wielen, aan de achterzijde en op de spiegelkappen.
Hij maakt in deze bijzondere kleur ook best indruk. De chroomstrip langs de zijruiten komt bij deze donkere auto goed tot zijn recht en de grote 20 inch zwarte wielen zijn stoer.
De adaptieve LED-koplampen bestaan uit 20 blokken en de dagrijverlichting valt al van verre op.

Ruimte
Ik reed met de 7-zits-uitvoering. De CX-80 is verkrijgbaar met drie zitconfiguraties, bijvoorbeeld 2+3+2, zoals de testauto. Vervolgens 2+2+2, waarbij de tweede rij uit de twee Captain Seats bestaat. De derde optie zijn Captain Seats met de grote Center Console. De enorme achterportieren zwaaien tot 90 graden open en dankzij de genoemde wielbasis én de verstelbare achterbank ontstaat er een giga beenruimte.
Ondanks het glazen panoramadak komen lange mensen niets tekort als het om de hoofdruimte gaat. De twee achterste zittingen zijn voornamelijk voor kinderen bedoeld, om hen genoeg beenruimte te geven moet de achterbank wel wat naar voren versteld worden. De kofferruimte is variabel: van 258 tot 1971 liter! Onder de vloer is ook bergruimte gecreëerd, want daar ligt de afdekhoes en de laadkabel.
De achterpassagiers kunnen hun eigen klimaatcontrole bedienen en daar kunnen ook USP-stickjes aangesloten worden.

Voorbeeldige ergonomie
Alle Mazda’s zijn standaard voorzien van een head-up-display. Alle benodigde informatie wordt op het instrumentenpaneel weergegeven, ook de analoog geprojecteerde digitale klokken Dan de bediening van het scherm dat in een soort dalletje bovenop het dashboard staat: je bedient het met een draai/duw-knop op de middenconsole. Zelfs onder het rijden is het mogelijk om allerlei functies op het scherm te toveren, zonder dat de aandacht op de weg wordt afgeleid. Veel andere autofabrikanten hebben dit systeem geschrapt en zijn overgestapt op touchscreens met alle nadelen van dien: vingerafdrukken die bij invallend zonlicht het scherm onleesbaar maken. Ik waardeer dit ergonomische hoogstandje enorm!
Voorts zijn alle gebruikte materialen op het dashboard en op de portierbekleding bijzonder hoogwaardig met mooie stiksels, waardoor het interieur een hoge welnessfactor bezit. De afwerking is ook van topkwaliteit, het woord premium is hier op zijn plaats.
De beide voorstoelen zitten prima en zijn optimaal elektrisch verstelbaar. Ze zijn bovendien zowel verwarmbaar als van een ventilatie voorzien.
Het is ook mogelijk om via het scherm je ideale zitpositie in te stellen, je moet dan je lengte intoetsen en de stoel bepaalt dan jouw ideale afstand tot het stuur.

Technische specificaties

  • 2,5 liter viercilinder
  • Boring x slag: 89,0 x 100 mm
  • Maximum vermogen B-motor + koppel: 191 pk/191 Nm
  • Maximum vermogen E-Motor + koppel: 175 pk/270 Nm
  • Systeemvermogen + koppel: 327 pk/500 Nm
  • Batterijcapaciteit hybridesysteem: 17,8 kWh
  • Vermogen hybridesysteem:355 Volt
  • Batterijgewicht: 176 kg
  • Maximum laadvermogen 2-fase: 7,2 kW
  • Elektrische actieradius: 60 km
  • Oplaadtijd 230 V stopcontact 100%: 8,5 uur
  • Oplaadtijd 7,4 kW 100%: 2,5 uur
  • Oplaadtijd 11 kW 100%: 2,5 uur
  • Acceleratie 0-100 km/h: 6,8 seconden, topsnelheid: 195 km/h
  • Brandstofverbruik: 1,6 liter/100 km (WLTP)
  • Inhoud brandstoftank: 70 liter
  • L x b x h = 5,00 x 1,89 x 1,71 meter
  • Wielbasis: 3,12 meter
  • Laadvolume alle zitrijen uitgeklapt: 258 liter
  • Laadvolume derde zitrij neergeklapt:687 liter, alle rijen neergeklapt: 1971 liter
  • Massa: 2210 kg
  • Trekgewicht: 2500 kg

Mooie samenwerking
Onder zijn enorme motorkap ligt een grote viercilinder benzinemotor met een lange slag. Dat betekent dat hij onderin de toerenkelder al over een enorme souplesse beschikt. De E-motor doet opgeladen zo’n 60 kilometer het werk alleen. Hoe meer je oplaadt, des te zuiniger gaat hij met de brandstof om. Voor de rest van de rit zorgt de E-motor voor een elektrische duw in je rug. Het samenspel van de langeslagmotor, de E-motor en de achttraps automaat levert voor deze kolos eigenlijk een mooi verbruik op. Opvallend is dat bij 100% elektrisch rijden de automaat ook schakelt.
In veel landen van Europa is deze CX-80 ook leverbaar met een drieliter zescilinder in lijn én met een 3,3 liter zescilinder diesel in lijn, allebei nieuw ontwikkeld, maar helaas in Nederland niet te leveren.

Comfortabel
Hij ontpopt zich als een fijn rijdende comfortabele SUV met een kleine kanttekening wat betreft felle dwarsnaden, want die geeft hij hoor-en voelbaar door. Hij stuurt ongelooflijk goed en direct en daardoor heeft hij een veilig weggedrag. Het moet natuurlijk een geweldige ervaring zijn om met deze Mazda een grote paardentrailer en of caravan te trekken, want 2500 kg is niet niks!
Alle huidige nieuwe auto’s zijn door de EU-maatregelen voorzien van allerlei storende piepjes, de ene wat meer dan de andere. Wil je daarvan af, is het zaak om van te voren een aantal van die waarschuwingssignalen uit te schakelen.

Conclusie
Deze premium-kanjer is een verrijking in de SUV-wereld. Hij kan heel erg zuinig zijn, is comfortabel en biedt ongelooflijk veel variabele binnenruimte. Het prijzengamma begint bij € 62.390,-. De testauto in de Homura Plusuitvoering begint bij € 72.690.

Mazda timmert op vele fronten geweldig aan de weg!

Terug naar de bovenkant van de website