AutoZeelandtest van de Ford Kuga PHEV ST-Line X

AutoZeelandtest van de Ford Kuga PHEV ST-Line X

De Kuga is tot op de dag van vandaag de beste crossover van Europa. De derde generatie heeft een forse facelift gekregen, zowel wat betreft het uiterlijk, het interieur en de aandrijflijn en is tot heel veel dingen in staat. Ik testte de Plug-in Hybrid en kwam tot verrassende conclusies.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Power Ford” 

Bij Van Mossel Ford aan de Eberhardtweg in Goes zorgde vestigingsdirecteur Erwin Logger ervoor dat ik de Kuga voor een uitgebreide testrit mee kon nemen.

Opgefrist en sterker
Als ik oog in oog sta met de nieuwe Kuga zie ik meteen dat de neus flink veranderd is. Met name de grille kreeg een andere, hoekiger vorm, is bij deze ST-Line onderscheidend afgewerkt en het grote ovale Ford-logo is daarin opgenomen. Opvallend is de led-Matrixverlichting die met elkaar verbonden zijn door een markante led-lichtband.
Aan weerszijden van de luchthapper zijn chromen stijlelementen aangebracht die hem een stoer en chique uiterlijk bezorgen.
Zoals bij bijna elke SUV zijn de randen van de wielkasten zwart gemaakt en de mooie, optionele 19 inch ‘Ebony Black en diamond cut’- lichtmetalen wielen passen naadloos bij deze uitvoering, zeker ook omdat de rode remklauwen goed zichtbaar zijn.
Langs de zijruiten is het chroomrandje vervangen door zwarte uitvoeringen. De spoiler boven de achterruit is bij deze ST-Line-uitvoering mooier gevormd. De dubbele antenne bovenop het dak is een stuk beter gestroomlijnd en de diffuser onder de achterbumper is prominent aanwezig met daarin twee prominente uitlaten.

De testauto was voorzien van een elektrisch bedienbare wegklapbare trekhaak waarmee deze Kuga een caravan mag trekken van maar liefst 2100 kilogram en daarmee is hij uniek in zijn klasse! Ik ben speciaal daarvoor even langs Caravanlife Gorter in Heinkenszand gereden en Siewert Gorter heeft er een Elddis Affinity 554 achter gehangen. Natuurlijk mocht hij er even mee op de foto!

Technische gegevens

  • B-motor : 2488 cc 4-cilinder
  • Boring x slag: 89,0 x 100,0 mm
  • E-motor: synchroonmotor, permanente magneet
  • Accucapaciteit: 14,4 kWh
  • Laadvermogen AC: 3,7 kW, laadtijd 20-80% 2:34 uur
  • Systeemvermogen: 243 pk/200 Nm
  • Voorwielaandrijving, CVT automaat (traploos)
  • Verbruik gecombineerd: 1,2 liter/100 km afhankelijk van veel laden
  • L x b x h = 4,615 x 1,882 x 1,651 meter
  • Wielbasis: 2,711 meter
  • Bodemvrijheid: 152 mm
  • Kofferruimte: 553 – 1517 liter
  • Leeggewicht/laadvermogen: 1765 kg/550 kg
  • Maximaal aanhangergewicht: 2100 kg
  • Wielophanging voor/achter: Mc Pherson/Multilink
  • Acceleratie 0-100 km/h: 7,3 seconden, topsnelheid: 200 km/h

 Compleet, maar optioneel interieur
Bij het openen van de portieren ritselde er iets en al vlug ontdekte ik dat er rubberen deurbeschermers waren gemonteerd die bij sluiting ingeklapt worden, handig voor op nauwe parkeerplaatsen. Als ik plaats- neem achter het stuur, valt onmiddellijk de fijne comfortstoel op, die mede door de zittingverlenger als gegoten zit. Die stoel is AGR-gecertificeerd, wat staat voor Aktion Gesunder Rücken, ontwilkkeld door een team van artsen en fysiotherapeuten in Duitsland.
Ford staat o.a. nog altijd bekend om zijn ideale zitpositie, of het nu gaat om die comfortstoel, de verstelbare armsteun en het optimaal instelbare stuurwiel.
Niet alleen is de ruimte voorin dik in orde, achterin zal je niemand horen klagen, want er is standaard plenty hoofd- en beenruimte voorhanden! De achterbank is in de lengterichting verstelbaar en daarmee creëer je nóg meer beenruimte, bovendien zijn ook de rugleuningen separaat te verstellen. Mooi toch?
De uitgeklapte middenconsole biedt niet alleen steun, maar ook bekerhouders. Als ik een rondje aflegmogelijkheden check, is daar overal flink wat aandacht aan besteed.
Deze uitvoering is ook voorzien van het Winterpack met o.a. een verwarmbaar stuurwiel en -voorstoelen, maar ook met een verwarmbare voorruit. Ideaal voor een buitenslaper in de winter, dat scheelt een hoop krabwerk…

Terug naar de cockpit
Ford heeft duidelijk gekeken naar een hoger afwerkingsniveau, hoewel ik hoogwaardige materialen op het dashboard, als ook harde plasticsoorten op de portieren tegenkom.
Het grote touchscreen is vernieuwd, het draait op Sync4 infotainment, dat ondersteunt  AppleCarPlay, Android Auto en heeft een 5V-modem.
Een beetje jammer vind ik wel dat er geen fysieke knoppen meer zijn, ook niet voor de bediening van de klimaatbeheersing. Het scherm is uiteraard ook goed voor de navigatie en de acheruitrijcamera, bijzonder handig en exact weergegeven.
Toch werken veel functies intuïtief, al leiden ze bij bediening van het scherm wel af.
Dan is daar gelukkig het instelbare head-up-display, weliswaar optioneel, maar welhaast onmisbaar!
Het instrumentenpaneel is op verschillende manieren instelbaar en wordt qua kleur beïnvloed door de rijmodi, b.v rood bij ‘Sport’, groen bij ‘Eco’ en blauw bij ‘Persoonlijk’.

Bijzondere aandrijving
Als u naar de technische gegevens kijkt, valt een aantal zaken op die essentieel is voor de opmerkelijk aandrijving van deze Kuga.
Hij bezit een ideale combinatie van aandrijftechnieken die hem zowel trekkracht geven als hem zuinig maken.

  • De grote 2,5 liter viercilinder Atkinson krachtbron met een enorme slag van 100,0 mm, waardoor die motor een prachtige, natuurlijke kracht bezit onderin de toerenkelder.
  • De elektrische duw in de rug van de nieuwe, sterke E-motor. Ten eerste rijdt hij opgeladen ca. 70 kilometer elektrisch, maar onderweg recupereert hij door gas in te houden en te remmen geweldig en stuurt daarbij stroom naar de accu. Tevens zorgt de B-motor ervoor, dat de accu regelmatig wordt opgeladen. Ik heb dat gemerkt: ¼ van mijn totale testrit heeft de Kuga 100% elektrisch gereden, na die bewuste 70 kilometer. Die wisseling van B- naar E merk je trouwens nauwelijks, want de B-motor is zalig stil.
  • De nieuwe traploze CVT-automaat, wat staat voor Continu Variabele Transmissie. De bak wordt in deze Kuga niet geholpen door flippers op het stuur, maar bepaalt zélf het toerental en de trekkracht. Grote stukken van mijn 400 kilometer lange testrit noteerde ik bij 100 km/h op de cruise control slechts 1000 toeren/min en dat spaart brandstof!

Deze vooruitstrevende techniek zorgt er ook voor dat de Kuga in de bergen met bijvoorbeeld zo’n grote Elddis caravan fantastisch klimt en daalt!

Rijmachine
Ford heeft een naam te verliezen als het gaat op de rij-eigenschappen. Het onderstel is welhaast geraffineerd en levert een heerlijk rijdende SUV op die nauwelijks overhelt in snel genomen bochten en vertoont een zalig dynamisch stuurkarakter, heel anders dan bij sommige concurrenten. Hij stuurt fijn en lichtvoetig en geeft een goede terugmelding op welk wegdek gereden wordt.
De Kuga moet net als alle auto’s die in de EU worden geleverd, voorzien zijn van een waarschuwing dat je te snel rijdt. Een irritant piepje dat je gemakkelijk kunt uitschakelen door op het stuur de ‘limietknop’ even ingedrukt te houden. Ook de hevig voelbare rijstrookassistent kan uitgeschakeld worden middels een knopje op het stuur…
Ik heb gedurende deze lange testrit ook zijn comfortkant goed leren kennen, deels instelbaar, maar toch. Wat een heerlijk comfortabele rijmachine toch!

Alle Kuga’s
Er zijn drie uitvoeringen die allemaal beschikken over deze aandrijving in Nederland. De geteste Kuga is de meest complete en ik zou persoonlijk voor deze uitvoering kiezen die ten opzichte van zijn naaste concurrenten prijstechnisch bijzonder aantrekkelijk is.

Conclusie
Ford heeft zijn paradepaard op heel veel punten geoptimaliseerd en daarmee een top-SUV op de weg gezet. Het zal mij niet verbazen dat ik deze kanjer de komende tijd veel meer ga zien. Natuurlijk ga ik de komende zomer in Zwitserland opletten of ik hem met allerlei soorten caravans ga tegenkomen.

Hij blijft wat mij betreft de beste crossover in Europa!

Terug naar de bovenkant van de website