AutoZeelandtest van de Renault Rafale E-Tech Full Hybrid 20 esprit Alpine

AutoZeelandtest van de Renault Rafale E-Tech Full Hybrid 20 esprit Alpine

De nieuwe Rafale is een grote SUV Coupé en staat op hetzelfde CMF-CD platform als zijn broer, de Espace. Met een spraakmakend design en efficiënte aandrijftechnologieën wil men bij Renault nieuwe klanten winnen.

Teskt: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Privéjet”

Verkoopleider Daan Bakker van Auto Kievit in Goes regelde de mooie Rafale voor mijn uitgebreide testrit naar Düsseldorf.

Historie
Renault was in de jaren ’20 toonaangevend in de ontwikkeling van motoren voor auto’s, treinen en zelfs vliegtuigen.
Louis Renault was gefascineerd door de luchtvaart en de amateur-luchtraces. Hij kocht in 1933 de vliegtuigfabriek Caudron op en richtte Caudron-Renault op.
Vervolgens werd in 1934 de Caudron-Renault Rafale ontworpen en deze schreef meteen een onuitwisbare geschiedenis op het gebied van de aerodynamica en design.
Deze ‘skyracer’ een naam geïnspireerd door de wind, was ontworpen voor sportevenementen.
Met dit vliegtuig werd het ene na het andere record gebroken en de Rafale werd een van de beroemdste vooroorlogse vliegtuigen.

Rafale
Marketing van Renault zegt hierover: “De nieuwe Renault wordt gekenmerkt door de genetische eigenschappen van de Caudron Rafale: unieke technologie, durf, wendbaarheid en design. De Renault Rafale is een eerbetoon aan de prestatiegerichte expertise, technologieën en visie die allemaal voortvloeien uit onze roemrijke luchtvaartgeschiedenis.”

Voorvaderen genoeg
Renault heeft zich in het D-segment altijd geprofileerd. In de jaren ’50 was daar de  Frégate, later gevolgd door de R20 en 30, gevolgd door klinkende namen als R25, Safrane, de gedurfde Avantime, Vel Satis en tot slot de Talisman.
Niet allemaal waren ze even succesvol, maar deels wel spraakmakend.

SUV Coupé
Dat Renault zo’n grote SUV Coupé ook in Frankrijk uitbrengt, is verwonderlijk, want in de lichtstad wordt er inmiddels drie maal zoveel parkeergeld gevraagd voor dit type auto. Net als in Nederland groeit ook in Frankrijk de vraag naar SUV’s en Frankrijk is groter dan alleen Parijs volgens Renault…
De Rafale is niet zomaar een vis in de SUV-vijver, hij is bedoeld als het topmerk van Renault.
Hij ziet er goed uit, is dynamisch en heeft voortreffelijke manieren en met die eigenschappen wil hij met opgeheven hoofd de strijd aanbinden met marktleiders als de Volkswagen Tiguan, de Skoda Kodiaq en de Ford Kuga.
Hij deelt dan wel het platform met de Espace, maar deze Rafale werd op allerlei punten aangepast. Ze kreeg hij meer spoorbreedte en deze Esprit-Alpine-uitvoering werd voorzien van vierwielbesturing.
De blauwe Alpinekleur staat hem sowieso goed. Wist u dat met name voor de oorlog alle Franse race-en sportwagens altijd de blauwe kleur hadden?
Als je de Rafale in de ogen kijkt, zie je high-tech-koplampen, voorzien van matrix-led-lichttechniek. De markante dagrijverlichting deelt hij ook met die van de nieuwe Clio. De opvallende honingraatgrille is volledig nieuw, evenals de gerestylede rombus, het merklogo van Renault. De coupélijn van het dak is indrukwekkend, maar van de grote achterruit blijft in de binnenspiegel niet zoveel over, omdat hij zó schuin is geplaatst. De spoiler boven die achterruit is heel mooi getekend, mede daardoor en de aparte skidplate is de achterzijde spraakmakend en laat een onvergetelijke indruk achter.
De grote 20”lichtmetalen wielen van deze uitvoering draaien naadloos in de uitgeklopte spatschermen die zwart omrand zijn. Daar tussenin zijn de zijpanelen ook geraffineerd bewerkt, typisch Renault!

Esthetisch interieur
Renault heeft bij deze Rafale veel aandacht besteed aan de zittingen.
De voorstoelen zijn in deze uitvoering goed gevormd, ze bieden overal goede steun en blijken gedurende de lange testrit bij te dragen aan het comfort.
Ook achterin zal niemand klagen over de been-en de hoofdruimte. Het optionele panoramadak zorgt voor licht in het interieur, ook wanneer de elektrisch bedienbare vloeistofkristallen geactiveerd worden om de zonnewarmte buiten te sluiten. Dat spaart een donker zonnescherm uit, waardoor er meer hoofdruimte ontstaat, knap gevonden!
Alle materialen zijn met zorg gekozen en dragen bij tot het wellnessgevoel, met name de alcantarabekleding ‘Coeur de la Finesse.’
Dankzij het ‘pack Harman Kardon soundsysteem’ waan je je in een concertzaal en omdat in deze uitvoering het ‘pack privilege’ was gemonteerd, beschikt hij o.a. over een verwarmd stuurwiel en een verwarmbare voorruit, een geweldige accessoire bij bevroren ruiten!
Zowel het instrumentenpaneel als het grote touchscreen, inclusief een 3D around view camera. zijn uitstekend af te lezen en over de ergonomie is goed nagedacht. Veel knoppen op het stuur zijn op de tast gemakkelijk te vinden en de grote verstelbare hendel op de middenconsole dient als steun voor je hand om bij stilstand het touchscreen te bedienen.
Aflegmogelijkheden zijn er plenty in dit ruime interieur dat bovendien bijzonder variabel is, gezien de chique en handige manier om de bergruimte te vergroten. Standaard biedt de Rafale al 627 liter kofferruimte, die te vergroten is tot een zaal van 1910 liter.

  • Carrosserie: vijfzits SUV, l x b x h = 4,71 x 1,87 x 1,61 meter
  • Wielbasis: 2,74 meter
  • Kofferruimte: 627-1910 liter
  • Leeggewicht/laadvermogen: 1735/445 kg
  • Aandrijving: voorwielaandrijving, Multi-Mode automaat, 4CONTROL(vierwielbesturing)
  • Wielophanging: vóór: McPherson, achter: Multilink
  • B-motor: driecilinder turbomotor met 1,2 liter inhoud
  • Vermogen: 131 pk/205 Nm bij 1750 toeren/min
  • E-motor: 51 kW-70 pk/205 Nm
  • Systeemvermogen: 200 pk
  • Accu: 2,0 kWh
  • Banden/wielen: 245/45 R20 (model Castellet)
  • Acceleratie 0-100 km/h: 8.9 seconden
  • Topsnelheid: 180 KM/H
  • Verbruik: 4,7 liter/100 km
  • 100% elektrisch: 100 km

4CONTROL
De Renaulttechnici zijn geweldig trots op de 4CONTROL vierwielbesturing en terecht! Op de foto is goed te zien dat bij langzaam rijden of inparkeren de achterwielen tegensturen en daarmee heeft hij een draaicirkel die ongekend is in deze klasse. Bij hogere snelheden sturen de achterwielen gelijk met de voorwielen mee. Dat bevordert de rijstabiliteit en maakt dat hij wendbaar is als een kleinere auto.
Via het touchscreen is deze bijzondere aandrijving op 13 verschillende manieren beïnvloedbaar. Ik heb versteld gestaan van zijn wegligging in de zogenaamde Philip Morrisbocht bij Bergen op Zoom. Ik trof het, want er was nauwelijks verkeer en daardoor kon ik die bocht met een hoge snelheid uitproberen.
Het voelde als rijden op rails en daar kwam nog bij dat hij nauwelijks overhelde. Wat een fantastische ervaring dankzij die mooie techniek!

Multi Mode
Het is niet de eerste keer dat ik een Renaultproduct met de Multi-Modeautomaat heb gereden, eerst met de Clio en de Dacia Duster en dan nu met de grote Rafale.
Die bijzondere automaat werkt in deze auto optimaal, want de overgangen naar de driecilinder B-motor of de E-motor gaan zó soepel en harmonisch dat je die nauwelijks merkt of hoort. Ik zag regelmatig op het display aan het icoontje ‘EV’ dat ik in de elektrische modus reed. Zodra het verdween kwam de B-motor er nauwelijks hoorbaar bij.
Eigenlijk is deze techniek top-hybride, want het samenspel tussen de beide motoren levert een ongelooflijk zuinig rijden op, terwijl je nooit met gekromde tenen op zoek moet naar een laadpaal, Zolang er genoeg benzine in de tank zit, is er niets aan de hand. Ik moet wel zeggen dat ik onderweg vaak gebruik heb gemaakt van de flippers aan het stuur om stroom te regenereren door gas in te houden of te remmen
Op de heenweg reed ik uiteraard het grootste deel door Nederland richting Venlo met 100 km/h op de cruise control en ik noteerde een verbruik van bijna 1 op 21 en dat met zo’n grote auto!

Comfort pur sang
Tijdens die uitgebreide testrit merkte ik dat de Rafale de genen bezat van zijn tante de Vel Satis. Hij is zó comfortabel en heerlijk Frans dat hij met recht het topmodel van Renault mag zijn. Slechts onafgewerkte naden in het asfalt geeft hij even aan zijn passagiers door, maar het is een reiswagen eerste klas.
Daar komt nog bij dat alle wind- en bandengeruis tot een minimum beperkt zijn, dus nog een bijdrage aan het comfort.
Natuurlijk heb ik ook de stuurknop MySense uitgeprobeerd, waardoor je de rijmodi Comfort, Eco en Sport kan activeren. In de Sportstand heb ik even kennis gemaakt met de toeren van de driecilinder, maar de Rafale is in de basis geen stoplichtsprinter.
Hij heeft andere kwaliteiten, nietwaar?

Conclusie
Veel ruimte, heel veel aangename opties, comfortabele reiswagen, zuinige hybride en dat voor een concurrerende prijs vanaf € 51.490,-. Ik voorspel de Rafale een zekere en succesvolle toekomst.
Binnen afzienbare tijd komt er een Plug-In Hybrid-versie uit met vierwielaandrijving en 300 pk. Renault heeft inderdaad weer een waardige opvolger van de legendarische topmodellen in het D-segment!

Terug naar de bovenkant van de website