AutoZeelandtest van de BMW 530e M Sportpakket Pro

AutoZeelandtest van de BMW 530e M Sportpakket Pro

AutoZeelandtest van de BMW 530e M Sportpakket Pro

Deze 530e PHEV zou wel eens de meest perfecte versie van de nieuwe 5-serie kunnen zijn… Het is voor mij al weer lang geleden dat ik zo’n uitgebreide test kon maken. In vier dagen Kloetinge-Luzern (CH) visa versa.

Tekst + foto’s: Rob Strating 

“Beste van twee werelden!” 

Deze 530e PHEV zou wel eens de meest perfecte versie van de nieuwe 5-serie kunnen zijn… Het is voor mij al weer lang geleden dat ik zo’n uitgebreide test kon maken. In vier dagen Kloetinge-Luzern (CH) visa versa. 

Senior verkoopadviseur Jan Godeschalk werkt al 33 jaar op de vestiging in Goes, eerst voor Zwartepoorte, daarna voor Renova en nu voor Hedin Automotive.
Hij zorgde ervoor dat ik deze bijzondere BMW kon gaan testen. Ik heb mijn oudste kleinzoon Toon (bijna 14 jaar) meegenomen naar het land waar ik al 65 jaar kom en nog nooit een jaar heb overgeslagen.

Historie
De Bayerische Motoren Werke hadden een grote naam opgebouwd met vliegtuigmotoren en motorfietsen.
In 1929 werd de Dixi autofabriek in Eisenach overgenomen waar men Austins Seven in licentie produceerde. In 1932 kwam BMW met een eigen ontwerp uit. Na de oorlog had BMW het moeilijk. De fabriek kwam in 1952 met een grote auto, de 501 die wel mooi was, maar veel te duur. BMW zocht zijn heil in een Italiaans driewielertje, de Isetta en later de 600 en 700.
Pas nadat in 1961 de 1500 uitkwam, begon de successtory.
Door overname van Rover, Land Rover en MINI werd het concern nóg groter. Rover werd echter naar China verkocht en Land Rover naar Ford. MINI bleef eigendom.

In september 2019 kreeg ik een exclusieve rondleiding door de zoon van een vroegere BMW-coureur Richard von Frankenberg. BMW-Welt, een deel van het grote bedrijf en het BMW museum. Die indrukken waren geweldig!

De 5-serie
Sinds oktober 2023 is de achtste generatie van de 5-serie van start gegaan. Het nieuwe model heeft de codenaam G60 en hij deelt met de allereerste 5-serie uit 1972 in ieder geval de aflopende kofferdeksel en de zogenaamde Hofmeister Knick in de C-stijl. Wilhelm Hofmeister was designer bij BMW en hij bedacht dat bijzondere knikje in de C-stijl, sindsdien een BMW-kenmerk. Ik heb hem nog even separaat gefotgrafeerd.
Op de donkerblauwe (BMW Individual Tansanit metallic)-testauto ontbreekt vrijwel alle chroom, dat komt vanwege het M Sportpakket Pro, een sportieve lijn met vele opties die we gaandeweg nog zullen tegenkomen.
Waar bij de andere uitvoeringen dus chroom is aangebracht, zien we bij deze uitvoering allerlei glanzende zwarte pianolak, te beginnen op de grille die gelukkig niet zo groot is uitgevallen als op de 7-serie. De grille is overigens ook te verlichten…
Ook rondom de zijruiten en op de diffuser aan de achterzijde is het chroom door zwarte accenten vervangen.
De moderne neus en de scherp ontworpen achterkant zijn bijzondere kenmerken, evenals de mooi getekende flanken en glad afgewerkte deurgrepen.
Dan zijn daar natuurlijk de schitterende, haast elegante 21 inch lichtmetalen wielen, speciaal voor deze uitvoering die bijdragen aan de ongelooflijk lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24!

Even wat maten en gewichten

  • L x b x h = 5,060 x 1,90 ( met spiegels 2,156) x 1,515 meter
  • Wielbasis: 3 meter
  • Aantal zitplaatsen: 5
  • Massa rijklaar: 2.080 kilogram
  • CW-waarde: 0,24
  • Bagageruimte: 520 liter
  • Banden/wielen vóór: 255/35 R21, achter: 285/30 R21

Modern infotainment
De digitale schermen beslaan een groot deel van het dashboard. Net als bij de 100% elektrische i5 heeft BMW de nieuwste technologieën toegepast en daarmee vinden we alle functies van de auto, van de navigatie tot de klimaatbeheersing en van allerlei rijassistenten tot aan de spraakherkenning.
In elk geval is de nieuwe technologie indrukwekkend met scherp geprojecteerde beeldschermen en een startscherm waarmee je kunt configureren.
Het verdient absoluut aanbeveling een en ander van te voren te bestuderen. Gelukkig heeft Jan Godeschalk Toon en mij een paar dagen voor de testrit geïnstrueerd, zodat we beslagen ten ijs kwamen.
Daardoor konden we via de praktische i-Drive draai/duwknop op de middenconsole gebruiken om door de menu’s te navigeren. Deze i-Drive + de zalige head-up-display helpen écht om je niet teveel te laten afleiden.
Toch mis ik twee items: als eerste de analoge weergave van de toerenteller en de snelheidsmeter, weliswaar digitaal aangestuurd. Ten tweede fysieke knoppen om de klimaatbeheersing te bedienen.
Het optionele M Sportpakket omvat het afgeplatte leren sportstuurwiel, de hoogglans Shadowline en de antracietkleurige hemelbekleding, ik was ook blij met het eveneens optionele glazen panoramadak waardoor het aangenaam licht was in huis.

BMW noblesse oblige
De testauto was voorzien van het Comfortpack met werkelijk zalige extra gemonteerde comfortstoelen die in de winter verwarmd kunnen worden, maar tijdens de zonnige heen-en terugreis ook van stoelventilatie waren voorzien. De stoelen geven overal de nodige steun en vooral de lange zittingen waren een uitkomst. Ik stapte na honderden kilometers ontspannen en uitgerust uit.
Alle materialen zijn hoogwaardig en de diverse dashboard- en portierbekledingen zijn esthetisch verantwoord ontworpen en uiterst solide gemonteerd.
BMW noblesse oblige!

Wat een ruimte!
Eigenlijk is de nieuwe 5-serie een kleine 7-serie, want dankzij die enorme wielbasis zit je achterin uiterst comfortabel met een geweldige been- en hoofdruimte en een aangename bank. De achterpassagiers hebben hun eigen aansturing van de klimaatbeheersing. De standaard 520 liter bagageruimte is goed voor koffers van het hele gezin.
Aflegmogelijkheden zijn er plenty, zowel voorin als achterin zal niemand klagen.

Route
Ik had van te voren de route uitgestippeld om zo min mogelijk wegwerkzaamheden tegen te komen: Goes, Antwerpen, Boudewijn autoweg naar Luik en via Verviers, Francorchamps, Bitburg en Trier naar Saarbrücken. Dan een stuk Franse A4 tot Straatsburg, doorgestoken naar Offenburg en via de Autobahn 5 naar Basel. Tot slot via de Zwitserse A2 naar Luzern  Het Gasthof Schlössli in Meggen aan de Vierwaldstättersee ligt op 5 kilometer rijden van Luzern.

Technische gegevens 530e PHEV M Sport Pro

  • B-motor: 2.0 liter viercilinder met turbolader
  • Vermogen: 190 pk/310 Nm
  • Boring x slag = 82,0 x 94,6 mm (langeslagmotor dus)
  • E- motor 135 kW/250 Nm
  • Accu: Lithium-Ion, bruto capaciteit: 22,1 kWh, netto 19,4 kWh
  • laadvermogen AC: 7,4 kW, laadtijd: 3,5 uur tot 100%
  • Systeemvermogen: 299 pk/450 Nm
  • Aandrijving: achterwielen
  • 8-traps automaat
  • Acceleratie 0-100 km/u: 6,3 seconden, topsnelheid: 230 km/h
  • Tankinhoud: 60 liter

Zuinigheid met vlijt
Ik kreeg de 530e opgeladen en volgetankt mee en de boordcomputer gaf een actieradius aan van 960 kilometer. We vertrokken even voor 8.00 uur op zondagmorgen en ik heb op de A58 keurig 100 km/h aangehouden. Daardoor liep het rijbereik al op naar 980 kilometer. In België 120 km/h aangehouden, in Duitsland 130 km/h en in Zwitserland weer 120 km/h.
De eerste bijna 100 kilometer reed de BMW 100% elektrisch, daarna kwam de  verbrandingsmotor er nauwelijks hoorbaar bij. Aan de rechterkant op het instrumentenpaneel wordt de toerenteller digitaal weergegeven en dan blijkt dat hij bij 120 km/h slechts 1900 toeren/min maakt.
Ik had de navigatie naar Meggen ingesteld en dwars door Saarbrücken merkte ik dat de B-motor de accu had opgeladen, want ik reed 100% elektrisch door de stad aan de Saar.

Na een voorspoedige reis zonder oponthoud  kwamen we op 16.30 uur in Meggen aan. Daar heb ik getankt:

  • 813 kilometer gereden
  • Overgebleven rijbereik: 185 kilometer
  • Dat betekent dus een actieradius van 998 kilometer!
  • Ik tankte 48,12 liter, dat betekent een gemiddelde van 1 op 17,3!
  • Om de test compleet te maken heb ik op de terugweg alleen benzine getankt en niet geladen. Resultaat: 1 op 16,1!

Resumerend:
De combinatie van een langeslag viercilinder turbobenzinemotor met onderin de toerenkelder veel trekkracht, gecombineerd met de constante push in de rug door de E-motor en de fijn afgestemde 8-traps automaat leidt tot een spraakmakend brandstofverbruik.

Veel laden spaart brandstof
Als je met de 530e veel korte stukken rijdt, of veel in stadsverkeer en hem bij wijze van spreken elke avond aan de laadpaal thuis legt, rijd je vrijwel uitsluitend 100% elektrisch en kom je gemiddeld uit op een brandstofverbruik van 0,6-0,7 liter/100 km!
En dat met een auto die meer dan 5 meter lang is meer dan twee ton weegt, wat een prestatie!

Freude am Fahren
Deze slagzin hanteert BMW al decennia lang, vrij vertaald naar het Nederlands: BMW maakt rijden geweldig!
Ik heb ook met de i5, de volledig elektrische versie gereden, maar deze 530e voelt niet alleen een stuk lichter, hij is het ook. Hij stuurt behendiger en reageert sneller.
Hij voelt als een veel kleinere auto aan, terwijl de afmetingen er niet om liegen. Dat ligt deels aan de fijne en precieze besturing, deels ook aan de mooie gewichtsverdeling voor en achter.
De auto helt nauwelijks over in snel genomen bochten en alle bewegingen voelen gecontroleerd aan. Hij laat zich bij dit soort werk veilig en zeker besturen en het onderstel wekt een grenzeloos vertrouwen.
Hij staat op hele dikke en lage banden en ondanks dat én het M-Pro pakket ontpopte hij zich gedurende de 1749 kilometer lange rit als een comfortabele reispartner die akelige oneffenheden meesterlijk weet te verzwijgen voor de inzittenden!

Basisprijs:                €    68.962,-
Subtotaal opties:      -    25.664,-      
---------------------------------------------
                                 €   96.051,-

Conclusie
Met de flexibiliteit van de Plug-In- Hybrid aandrijving en het nieuwe gevoel van het gemak waarmee deze BMW rijdt, gaat de 530e veel fans krijgen. Geen enkele andere PHEV-limousine in de categorie van de hogere middenklasse biedt zoveel rijplezier.

Elegantie, zuinigheid, ruimte, geweldige techniek, luxe en raffinement zijn steekwoorden waarmee ik de 530e een zekere toekomst wens.

Terug naar de bovenkant van de website