AutoZeelandtest van de MG3 Hybrid+ in de Standard-uitvoering
AutoZeelandtest van de MG3 Hybrid+ in de Standard-uitvoering
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Sympathieke Full hybrid prijsvechter”
MG is al een paar jaar op de Nederlandse markt actief en tot nu toe met uitsluitend elektrische auto’s. Met de MG3 is daar nu verandering ingekomen, want deze uitvoering is een hybride, d.w.z. dat hij is uitgerust met een 1,5 liter viercilinder benzinemotor + een elektromotor. Met een instapprijs van € 22.769,- is hij absoluut de goedkoopste in zijn klasse.
Het grote Chinese SAIC-concern ( Shanghai Automobile Industry Corporation) kocht in 2006 het failliete Britse sportwagenmerk MG, inclusief alle rechten en het merklogo. MG was in 1924 opgericht door Cecil Kimber die op basis van een Morris sportieve auto’s maakte. MG staat dan ook voor Morris Garage. Het merk bestaat dus precies 100 jaar.
Van Mossel MG is de importeur van MG en heeft één brandstore in Zeeland, namelijk aan de Eberhardtweg in Goes, Floris van Overveld is daar de vestigingsmanager en hij wordt bijgestaan door verkoopadviseur Jens de Baar.
Jens werkte ook graag mee aan de film die Gianni van de MG3 maakte.
Forse auto
Met zijn lengte van 4,11 meter is de MG3 in dit B-segment een forse auto. Ten opzichte van zijn directe concurrenten, zoals de Toyota Yaris, de Dacia Sondero en de Suzuki Swift. is hij absoluut de grootste en ook de goedkoopste.
Hij is zichtbaar gestroomlijnd met zijn toegeknepen halogeen koplampen. De spoilerneus ziet er een beetje agressief uit.
De geteste Standard staat op 15 inch wielen met wieldoppen en is op veel punten wat magertjes uitgevoerd ten opzichte van de Comfort en de Luxury. Bij Van Mossel MG in Goes hebben ze deze Standard echter mooie zwarte 17” lichtmetalen wielen meegegeven.
Toch biedt ook deze uitvoering meteen dat systeemvermogen van bijna 200 pk, maar daarover later meer.
Ruimte
De MG3 stapt prima in, niet te hoog en niet te laag. De stoelen in deze Standard zitten ten opzichte van de wat duurdere uitvoeringen iets minder, omdat ze aan de zachte kant zijn, maar dat kan ook aan mij liggen, want op de testdag stond ik wel 1,5 uur in de file op de A58.
Het stuurwiel is van boven en van onder afgeplat en in deze uitvoering van kunststof. In de Luxury is dat volant verwarmbaar en in leer uitgevoerd. Het is echter alleen in hoogte verstelbaar.
Hij bezit twee LCD-screens: voor mijn neus is dat scherm 7 inch groot en geeft allerlei belangrijke informatie, zoals een grote digitale snelheidsmeter. Op de middenconsole staat het 10,25 inch touchscreen met een uitgebreid infotainment systeem, satellietnavigatie, Apple CarPlay en Android Auto, Bluetooth en muziekstreaming.
Deze uitvoering heeft wél een achteruitrijcamera, de Luxury biedt zelfs een 360º camera.
Via het grote scherm kan je allerlei hulpsystemen in-en uitschakelen, naar gelang je dat wilt. In het kader van de EU-maatregelen wordt de chauffeur via piepjes geattendeerd om bijvoorbeeld een snelheidsoverschrijding.
Gelukkig heeft MG ook een aantal fysieke toetsen gemonteerd die met één druk op de knop geactiveerd kunnen worden. Voorbeelden: volumeknoppen voor de radio, bediening van de voorruitontwaseming, achteruitverwarming, climate control etc.
Op deze Standard is al een DAB+ radio gemonteerd en parkeersensoren.
Aan opbergruimtes ontbreekt het zeker niet in de MG3, mooie bekerhouders en grote opbergvakken in de middenconsole en in de portieren.
Overal vind ik op het dashboard en bij de portierbekleding een harde kunststof dat weliswaar solide is afgewerkt..
Achterin is gelukkig voldoende been-en hoofdruimte voorhanden, vanaf de Comfortuitvoering is er ook een aparte ventilatiemogelijkheid. Ook hier zijn weer meer dan voldoende opbergruimtes gecreëerd.
De kofferruimte bevat 293 liter, te vergroten naar 983 liter, waarbij de rugleuning in zijn geheel omklapt.
Full Hybrid top!
Ik ga u zo dadelijk bijpraten over die ingenieuze aandrijflijn, maar eerst wat technische gegevens:
- Carrosserie: vijfzits limousine
- L x b x h = 4,11 x 1,80 x 1,50 meter
- Wielbasis: 2,57 meter
- Kofferruimte: 239 – 983 liter
- Leeggewicht/ laadvermogen: 1285 kg/ 448 kg
- Remmen: schijfremmen voor en achter
- Bandenmaat: 185/65 R15
- Aandrijving: voorwielaandrijving, drietraps automaat
- B-motor: 1,5 liter viercilinder met 102 pk/128 Nm
- E-motor: permanente synchroonmotor met 100 kW/250 Nm
- Systeemvermogen: 195 pk
- Accu: Lithium Ionenbatterij, capaciteit: 1,83 kWh
- Acceleratie 0-100 km/h: 8 seconden
- Topsnelheid: 170 km/h, tussensprint 80-120 km/h: 5 seconden
- Verbruik: WLTP: 4,4 liter/100 km
De aandrijflijn is dus gekoppeld aan een drietraps automaat en die combinatie is prima. Hij rijdt met name in de stad volledig elektrisch en de regeneratieve remmen zorgen voor terugwinning van energie in de accu. Er zijn zelfs drie standen beschikbaar.
Wanneer de benzinemotor erbij komt, hoor je dat nauwelijks, zó stil doet hij zijn werk.
In de Sportstand plankgas accelereren is eigenlijk geen optie, je moet het samenspel van de B- en E- motor gecombineerd met de automaat continue uitproberen, even wennen, maar het levert een fijn rijgedrag op.
Die B-motor zorgt er ook weer voor dat de accu wordt opgeladen en dat resulteert weer in zuinig rijden. Ik kwam echter niet aan die WLTP- 4,4 liter, hetgeen is terug te voeren op de genoemde lichtmetalen 17”velgen én het vervelende filerijden die dag.
Het testverbruik bleef daarom steken op 1 op 18.
Wanneer je accelereert en de B-motor komt erbij, beschikt hij ineens over dat volledige vermogen van 195 pk en ik kan me voorstellen dat je dar op een natte weg goed rekening mee moet houden.
De afstemming van veren en dempers is duidelijk op comfort afgestemd en niet op sportief rijgedrag. Doordat de motoren zo stil hun werk doen, zijn zowel het windgeruis als de geluiden van de banden wat meer hoorbaar.
Modellen:
- Standard vanaf € 22.769,-
- Comfort vanaf € 269,-
- Luxury vanaf € 25.769,-
Conclusie:
MG biedt met deze auto heel veel ruimte en tevens veel vermogen. Als ik zou moeten kiezen, zou ik toch voor de Luxury gaan, omdat deze op vele punten completer is dan de Standard en het prijsverschil is eigenlijk niet enorm.
Hoe dan ook, MG blijft in deze klasse een relatief grote prijsvechter!