AutoZeelandtest van de Skoda Superb Combi 1.5 TSI
AutoZeelandtest van de Skoda Superb Combi 1.5 TSI Mild Hybrid First Edition
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Klassieke reus”
In 23 jaar en nu met de vierde generatie Superb bewijst Skoda dat een klassieke combi vele voordelen heeft ten opzichte van een SUV. Ik testte de 1,5 TSI en kwam tot verrassende conclusies.
De Superb nummer vier haalt nog een keer het beste uit het modulaire platform van het Volkswagenconcern. Samen met de nieuwe Passat rolt de Superb in Bratislava van de band.
Al in 1934 verscheen de allereerste Superb, een grote auto met een 6-cilinder. Hij werd geproduceerd in Jungbunzlau, het huidige Mlada Boleslaw.
Nadat VW het Tsjechische merk begin jaren ’90 had ingelijfd, werd in de herfst van 2001 op de IAA in Frankfurt de eerste naoorlogse Superb voorgesteld. Hij stond op het platform van de Chinese Passat en daardoor was hij 10 cm langer dan de Europese Passat. In de loop van de decennia is de Superb altijd groter geweest dan de Passat, tot nu toe want beide modellen zijn eigenlijk een twee-eïïge tweeling.
Knappe verschijning
Je kan zien dat de designers plezier hebben gehad in het ontwerpen van de Superb.
Oog in oog valt onmiddellijk op dat de koplampen smaller en langer zijn geworden. De referentie met de Boheemse glaskunst is duidelijk zichtbaar. De typische Skodagrille werd breder en geprononceerder en de luchthapper onder de grille kreeg meer ‘smoel’ en is klaarblijkelijk in de windtunnel ontstaan. De scherpe vouwen in de motorkap geven hem een stoer karakter. Van opzij is goed te zien dat de schouderlijn vlak achter het voorwiel begint en samen met de zijruitpartij deel uitmaakt van de spraakmakende gestrekte lijn van de grote combi. Het chroompakket waarbij de zijruiten omzoomd worden door een chroomlijst vind ik haast een must op designgebied. De nieuwe achterlichten krijgen ook een shot Boheems glas mee en duidelijk is te zien dat de S van Skoda vernieuwd is. I.p.v. het Tsjechische hašek, heeft de hoofdletter S bovenop een inkepinkje gekregen.
Tot slot de grootte van de wielen: de 19” passen naadloos bij de lange en lage combi.
Even wat maten:
- L x b x h = 4,902 x 1,85 (met spiegels 2,09) x 1,52 m
- Wielbasis: 2,84 m
- Luchtweerstandscoëfficiënt: Cw-waarde: 0,26
- Banden: 235/40 R19
Aangenaam
De testauto was uitgerust met schitterende leren cognackleurige bekleding met fantastische voorstoelen. Ten eerste hadden die elektrisch verstelbare stoelen zittingverlengers, ten tweede waren ze verwarmbaar en was er een koelfunctie, ten derde was daar de massagefunctie. Ik had de laatste drie dagen vóór de test last van mijn rug en heb ik een groot deel van de testrit die massagefunctie ingeschakeld. Resultaat: wég rugpijn!
Dankzij de enorme wielbasis van 2,84 meter heb je achterin megaveel beenruimte en ondanks het panoramadak is er plenty hoofdruimte voorhanden. Ook op de tweede rij is het bankstel comfortabel, mede omdat de middentunnel bijzonder vlak is gehouden.
En dan de bagageruimte:
- 690 liter standaard, 1920 liter bij omgeklapte leuningen, automatisch omklappen d.m.v. knoppen in de kofferruimte.
Ik heb een gedemonteerd kinderbed ingeladen en gefotografeerd, indrukwekkend wat deze combi kan verstouwen…
Optioneel is er ook nog een variabele laadbodem te verkrijgen, waardoor je gemakkelijk twee bedden kunt maken…zón laadruimte kom je bijna nergens meer tegen.
Digitaal, maar ook fysiek
Het dashboard verraadt een prachtig design. Het instrumentenpaneel wordt digitaal aangestuurd, maar met analoge klokken geprojecteerd. Ik ben ongelooflijk blij met een olie – en een koelvloeistoftemperatuur.
Ook de knoppen op het stuur zijn een voorbeeld van ergonomie. De selectiehendel voor de automaat is van de middenconsole naar het stuur verhuisd en werkt prima.
Dan zijn daar de Smart Dials.
Skoda heeft gelukkig gekozen om niet alle functies via het touchscreen te doen.
Op de middenconsole zijn zogenaamde Smart Dials gemonteerd: draai/duwknoppen.
Eigenlijk zijn het multifunctionele knoppen die verschillende functies in zich herbergen, bij voorbeeld: de middelste knop:
- Volume voor de radio
- Ventilator
- Luchtstroom voor de airco
- Regeling klimaatbeheersing
- Rijprofiel
- Zoom voor de navigatiekaart
Gewoon een kwestie van drukken en draaien, maar wel heel simpel, fysiek en intuïtief! Ze zijn een ware verademing ten opzichte van concurrenten met uitsluitend bediening via het touchscreen.
Simply clever
Skoda past al sinds 1925 slimme ideeën toe waarvan je zegt: “Wat slim, dat had ik zelf kunnen bedenken!” Ik geef een paar voorbeelden:
- Een paraplu in het linker voorportier
- Een parkeertickethouder in de A-stijl
- Een afvalbakje met klep in het voorportier
- Een uitklapbare trechter voor het ruitensproeierreservoir
- Een ijskrabber in de tankklep
- Een uitklapbare deurbescherming bij het uitstappen op een nauwe parkeerplaats
- Een uitneembare led-looplamp in de kofferruimte
- Uitklapbare haken om tassen op te hangen in de kofferruimte
- Een bekleed blokje om vingerafdrukken van het touchscreen te verwijderen
Technische gegevens
- Motor: 1,5 liter viercilinder turbomotor, 7-traps DSG automaat
- Vermogen + koppel: 150 pk + 250 Nm bij 1500 toeren
- Aandrijving: voorwielen
- Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 seconden Topsnelheid: 222 km/h
- Prijs vanaf € 44.990,-
Getalenteerde reiswagen
Met de 1,5 liter viercilinder turbomotor is de grote Superb niet overbemeten, maar in ons vlakke land kom je niets tekort. Hij doet stil zijn werk en de combinatie met de dubbele-koppeling automaat is ideaal. Je voelt absoluut niet dat hij schakelt, je ziet het hoogstens aan de toerenteller. De selectiehendel zit zoals gezegd aan het stuur en functioneert naar behoren. Wanneer je de Sportstand inschakelt, geeft hij bij het afremmen duidelijk tussengas en maakt hij merkbaar meer toeren.
Optioneel is de Superb verkrijgbaar met adaptieve schokdempers met niet minder dan 15 standen.
Hij ontpopt zich tijdens de testrit als een zalige reiswagen die alle comfort van de wereld biedt. Daarbij is het aangenaam stil, want noch de wind, noch de banden zijn hoorbaar. De ongelooflijk mooie Cw-waarde van 0,26 heeft overduidelijk invloed op het benzineverbruik in combinatie met de mild-hybrid-techniek: ik kon waarden noteren van bijna 1 op 20! Bij 100 km/h maakt hij slechts 1800 toeren, bij 130 km/h kwam ik aan 2200 toeren/min. Ik heb hem op de heenweg op de snelwegen uitsluitend met 100 km/h getest, op de terugweg na 19.00 uur was het een fantastische ervaring om rond de 130 km/h te rijden: strak en uiterst comfortabel! Het gemiddelde van de totale testrit kwam uit op 1 op 16.
Hij stuurt heerlijk en direct. Bij oefeningen op bochtige binnenwegen ligt hij als een blok op de weg met een licht vorm van onderstuur.
Tot slot wil ik ook nog even vermelden dat deze Superb ook verkrijgbaar is als Plug-in-Hybrid waarbij hij tot 130 kilometer zuiver elektrisch rijdt.
Alle Superbs zijn uitgerust met een armada van veilige hulpsystemen.
Conclusie
Deze Skoda Superb Combi is vandaag-de-dag een van de meest perfecte en allerbeste auto’s op dit moment, Hij biedt enorm veel ruimte, is uiterst veilig en biedt een geweldige klasse aan comfort. Dankzij zijn gesterkte lijn en de lage Cw-waarde kan hij ongelooflijk zuinig zijn. De voordelen van deze combi ten opzichte van een SUV:
- Lagere Cw-waarde, dus zuiniger
- Betere wegligging door een laag zwaartepunt
- Aanmerkelijk meer bergruimte…