AutoZeelandtest van de Volvo EX30 Twin Motor

AutoZeelandtest van de Volvo EX30 Twin Motor

AutoZeelandtest van de Volvo EX30 Twin Motor

De vorige keer testte ik de EX30 met één E-motor, nu is de heftige Twin Motor aan de beurt. De EX30 deelt de techniek met zijn twee halfzussen van het Chinese Geelyconcern: de Zeekr en de Smart#1. Hij wordt nog in China gemaakt, maar in de Volvofabriek in Gent zijn ze zich aan het warmlopen voor de Europese productie.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Compacte E-SUV met race-genen”

De vorige keer testte ik de EX30 met één E-motor, nu is de heftige Twin Motor aan de beurt.

De EX30 deelt de techniek met zijn twee halfzussen van het Chinese Geelyconcern: de Zeekr en de Smart#1. Hij wordt nog in China gemaakt, maar in de Volvofabriek in Gent zijn ze zich aan het warmlopen voor de Europese productie.

Bij Volvo Cappendijk in Goes hebben ze de nieuwste versie laten wrappen bij Trim-Line. Hij valt ongelooflijk op en niet alleen vanwege de aparte kleurstelling.
Hij ziet er al van verre als een Volvo uit met zijn typerende dagrijverlichting in de vorm van de hamer van de dondergod Thor.en het Volvologo op zijn dichte neus.
En profil zie je de gelijkenis mat de XC40 en vooral van achteren is hij verrassend nieuw me de dubbele lichtpartijen. De grote lichtmetalen gesmede wielen zijn gemaakt om de luchtweestand het hoofd te bieden.
Hij is trouwens in Zweden ontworpen en hij draagt met trots dat Scandinavisch design. Hij heeft duidelijk optische overeenkomsten met de nieuwe EX90 die er binnenkort zit aan te komen. Hoewel hij in de basisuitvoering goedkoper is dan andere concurrenten, komt hij beslist niet over als een budgetauto.
Deze Twin Motor heeft een mooi panoramadak en daardoor is het aangenaam licht in huis.

Waar hebben we het over?

  • Twee elektromotoren, één voor en één achter
  • Systeemvermogen + koppel: 428 pk + 543 Nm
  • Vierwielaandrijving, systeemspanning: 400 Volt
  • Acceleratie 0-100 km/h: 3,8 seconden
  • Tussenspurts 60-100 km/h: 1,7 seconden, 80-120 km/h: 2,3 seconden
  • Verbruik WLTP: 16,3 kWh/100 km, actieradius WLTP: 450 km
  • L X B X H = 3,23 X 1,84 X 1,55 meter

Als je niet het volledig beschikbare vermogen benut, wordt de EX30 alleen door de achterwielen aangedreven, maar wanneer je het gaspedaal, pardon het stroompedaal intrapt, wordt de voorste motor mede geactiveerd en krijg ik hetzelfde gevoel als de ervaring met supercars uit mijn carrière. Ik word in de kussens gedrukt en in iets meer dan 3 seconden tikt hij de honderd aan. Je wordt zelfs een beetje licht in je hoofd. Het enige verschil met die supercars is, dat je niets hoort. Hij is bij al dat geweld verrassend stil, want de decibelmeter komt niet hoger dan 65 dB(A)!
Ook bij de tussenspurts is er nauwelijks vergelijkingsmateriaal. Ik merk wel dat de medeweggebruikers wat verbaasd kijken. Van een Ferrari verwachten ze dat geweld, maar niet van een compacte SUV waar Volvo op staat.
Hij toont aan de ene kant zijn comfortabele reiseigenschappen, aan de andere kant is het onderstel berekend op snel bochtwerk, vooral op binnenwegen in het Zeeuwse.. Het is een absolute zaligheid om hem tot het uiterste te dwingen.
Wat een kanjer is deze EX30!

Gewenning
Vorige keer schreef ik nog dat ik ontzettend moest wennen aan dat ene scherm op de middenconsole. Inmiddels ben ik veel meer vertrouwd geraakt met de bediening, ik blijf er echter bij dat je vóóraf een studie moet maken en laat je niet verleiden om tijdens het rijden met het scherm te experimenteren. Voorbeeld: de afstelling van de buitenspiegels gaat via een menu in het scherm, vervolgens kun je ze via knoppen op het stuur verstellen.
Als de zon schuin van rechts naar binnen schijnt, kan je door al die vingers op het touchscreen nauwelijks lezen wat er wordt aangegeven. Ik snap niet dat Volvo geen coating op het glas heeft aangebracht. Dat voorkomt een hoop ergernis. Die coating is trouwens heel snel aangebracht en het probleem is daarmee opgelost!
In het donker is alles goed te lezen, al moest ik wel wennen aan het ontbreken van informatie voor mijn neus en ook van een head-up-display.

Duurzaam
Het bijzondere interieur is 30% gerecycled, de indigo bekleding bestaat zelfs uit 50% gerecyclede spijkerbroeken, in het tapijt zijn oude PET-flessen verwerkt en in de hemelbekleding is voormalig polyester gebruikt.
De warmtepomp vult de airco aan, verlaagt het accugebruik, zorgt voor een grotere actieradius en het opwarmen en koelen van de accu.
Gebruik van thermische energie en restwarmte van de E-motor regelen de verwarming van het interieur.
Afleg- en opruimmogelijkheden zijn er plenty voorhanden: in de middenconsole vind ik ingenieuze bakken, waarvan er zelfs één uitneembaar is. Ook in de portieren is er veel bergruimte gecreëerd, met name door het ontbreken van speakers.
Voorts heb ik genoten van de fijne voorstoelen die overal voldoende steun geven, ook bij de oefeningen met wat grotere bochtensnelheden.
Achterin is de hoofdruimte in orde, de benen komen wat ruimte tekort, te wijten aan de lage zit, gecombineerd met een hoge vloer met daaronder accu’s en de wielbasis van slechts 2.65 meter.

Veiligheid voor alles
Ontelbare sensoren en radarsystemen waken over de passieve en actieve veiligheid van de EX30. De Volvo denkt tijdens het rijden continue mee en voorkomt vrijwel daarmee alle calamiteiten.
De nieuwe Pilot Assist past bijvoorbeeld met behulp van de navigatiegegevens zelfs de snelheid in bochten aan, zelfs wanneer de adaptieve cruise control is uitgeschakeld.
In combinatie met de Speed Assist wordt de ingestelde maximum snelheid automatisch aangepast als de limiet lager wordt. Als die limiet beëindigd is, past hij de oorspronkelijke snelheid meteen weer aan.

Conclusie
De EX30 Twin Motor blijft een knappe en bloedsnelle verschijning die qua prijsstelling hoge ogen gooit. Ik let van nature op alle auto’s die ik tegenkom en het valt me op dat het aantal EX30’s gestaag toeneemt. Dat bevestigt verkoopadviseur Martijn Aerden ook. De orderportefeuille is goed gevuld!

Deze uitvoering staat vanaf € 51.900,- in de boeken!

Terug naar de bovenkant van de website