AutoZeelandtest van de Skoda Scala 1.0 TSI 115 pk Business Edition

AutoZeelandtest van de Skoda Scala 1.0 TSI 115 pk Business Edition

AutoZeelandtest van de Skoda Scala 1.0 TSI 115 pk Business Edition

De Skoda Scala heeft onlangs een forse facelift ondergaan en is daarmee nóg aantrekkelijker geworden. Hij baseert op het MQB-A0 platform van de Volkswagengroep. Skoda staat erom bekend de auto’s groter te bouwen dan die van het eigen Volkswagenmerk. Ten opzichte van de Golf is de Scala langer en breder en heeft een forse wielbasis en een grotere kofferruimte. Last but not least: hij is ook nog eens goedkoper dan zijn broer uit Wolfsburg… Allemaal uitgangspunten voor een groot succes!

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti 

“Boheemse kanjer!” 

De Skoda Scala heeft onlangs een forse facelift ondergaan en is daarmee nóg aantrekkelijker geworden. Hij baseert op het MQB-A0 platform van de Volkswagengroep.
Skoda staat erom bekend de auto’s groter te bouwen dan die van het eigen Volkswagenmerk. Ten opzichte van de Golf is de Scala langer en breder en heeft een forse wielbasis en een grotere kofferruimte. Last but not least: hij is ook nog eens goedkoper dan zijn broer uit Wolfsburg…
Allemaal uitgangspunten voor een groot succes! 

Verkoopadviseurs Marc van Dam en Edwin Hop van Auto Poppe Skoda zorgden ervoor dat ik de splinternieuwe Scala mee mocht nemen voor een uitgebreide test naar de Techno Classica in het Duitse Essen.

Historie
Skoda was vóór en in de Eerste Wereldoorlog een grote wapen- en munitiefabrikant die op automobielgebied begonnen is met de licentiebouw van het spraakmakende automerk Hispano Suiza. In 1925 fuseerde Skoda met het roemruchte Tsjechische automerk Laurin & Klement. Al snel verdween die naam en werden alle geproduceerde modellen Skoda genoemd.
Na de fusie werd Skoda een vooraanstaand automerk. De Tweede Wereldoorlog haalde een forse streep door de rekening en omdat Tsjecho-Slowakije onderdeel werd van het communistisch imperium van de Sovjet-Unie, deed dat de autoproductie niet echt goed. Na de val van de muur en het ineenstorten van de Sovjet-Unie in 1991, ging Skoda al snel onderdeel uitmaken van de Volkswagengroep en dat betekende een revolutie voor het merk.
Ik heb in dit verhaal bewust niet meer de Tsjechische schrijfwijze van Škoda gebruikt, omdat de Volkswagengroep heeft besloten het woord Skoda zonder dat tekentje te schrijven.

Mooie verschijning
De Scala begon zijn carrière als Skoda Rapid in 2012, een typische budget-gezinswagen. In 2019 kreeg hij niet alleen een nieuw koetswerk, maar ook een nieuwe naam: Scala.
Onlangs heeft deze Scala dus een facelift gehad die veel verder reikt dan in eerste instantie zichtbaar is. Gaandeweg praat ik u helemaal bij…
De typische Skodagrille werd vergroot en zowel de kop- als de mistlampen werden van LED-licht voorzien. De koplampen hebben nu optioneel een Matrixfunctie, waarbij  het grootlicht automatisch wordt uitgeschakeld wanneer er een tegenligger nadert. Bovendien wordt de lichtkegel aangepast als je in het donker een voorligger nadert.
Ook werd bij het ontwerpen van die lampen een link gelegd naar de Boheemse kristalindustrie. De neus is een stuk indrukwekkender en dynamischer geworden met zogenaamde luchtgordijnen die de wind geleiden. Ook de achterlichten bevatten kristallijne elementen en zijn nu voorzien van dynamische clignoteurs, d.w.z. dat ze bij richtingverandering van binnen naar buiten gaan branden.
De blauwe testauto heeft een groot panoramadak en let eens op de afmeting van het achterportier. Die verraadt al dat er achterin heel veel ruimte aanwezig is…
De Scala wordt eigenlijk hatchback genoemd en dan vertel ik er maar meteen bij dat de vijfde deur elektrisch opent en sluit, een gadget dat bij veel duurdere merken ook standaard is. Hij kan ook met een voetbeweging worden geopend (Virtual pedal) als je met volle boodschappentassen geen handen meer over hebt.
Tot slot zijn daar nog de portierrandbeschermers die beschadigingen voorkomen bij het uitstappen in bijvoorbeeld parkeergarages.
Kortom: de Scala is een mooie verschijning waarmee je alleen al qua uiterlijk punten scoort!

Ruim
Met zijn lengte van 4,36 meter en een bagageruimte met een dubbele bodem van 467 tot 1410 liter beschikt de Scala over een in deze klasse enorme ruimte. Hij mag 427 kg laden en hij is in staat om een caravan tot 1,2 ton te trekken.
Zo groot? Jawel, want hoewel de vijfdeurs op het platform van de Polo staat, is hij inderdaad groter dan de Golf. Dat merken mijn uit de kluiten gewassen passagiers achterin maar al te goed. Er is een gezonde hoeveelheid beenruimte voorhanden, terwijl ik de voorstoelen niet hoef aan te passen en het zit ook nog comfortabel.
De voorstoelen zijn trouwens ook prima gevormd en de zitting is lang genoeg om lange ritten zoals deze te maken om uitgerust op de bestemming aan te komen..

Aangenaam
Het dashboard is functioneel ontworpen, een mooi design met inmiddels hoogwaardige materialen. In het interieur zijn op veel plaatsen gerecyclede kunststoffen gebruikt en zelfs hennepplanten zijn verwerkt.
Het digitale instrumentenpaneel biedt alle nodige informatie en de klokken zijn uitstekend te lezen. Het touchscreen is na enige studie eigenlijk heel gemakkelijk te bedienen. Gelukkig hoef ik niet alles via menu’s op het scherm te zoeken, er zijn ook nog fysieke knoppen gemonteerd. De cruise control is een bekende van de Volkswagengroep en laat zich op de tast gemakkelijk bedienen.
Overal zijn er opbergruimtes gecreëerd, bekerhouders, zelfs een vuilnisbakje!

Simply clever
Dat vuilnisbakje maakt eigenlijk deel uit van de simply-clever-modus: eenvoudige, maar slimme oplossingen voor kleine dingen. Ik noem het ingebouwde trechtertje op de vulopening van het ruitensproeierreservoir, zodat je niet morst om bij te vullen, de haakjes in de kofferruimte om tassen aan te hangen, de ijskrabber in het klepje van de tankdop, het plastic klemmetje om een parkeerbon te fixeren en de paraplu die opgeborgen in het voorportier zit. Zó typisch Skoda!

Technische gegevens

  • Vijfpersoons limousine l x b x h = 4,36 x 1,80 x 1,51 meter
  • Wielbasis: 2,64 meter
  • Kofferruimte: 467 – 1410 liter.
  • Gewicht: 1233 kg, laadvermogen: 427 kg
  • Bandenmaat: 205/50 R17
  • Voorwielaandrijving, 7-traps dubbele koppelingsautomaat
  • Motor: 999 cc drieciinder met turbo + cilinderuitschakeling
  • Vermogen + koppel: 115 pk + 200 Nm bij 2.000 toeren/min
  • Topsnelheid: 202 km/h, acceleratie:0-100 km/h: 10,0 seconden
  • Testverbruik: 5,7 liter/100 km

Fijne reiswagen
De driecilinder werd nog eens flink onderhanden genomen en vandaar dat hij nu vijf pk meer heeft en een groter koppel. De motor is eigenlijk best wel stil, alleen bij een felle acceleratie hoor je hem een beetje roffelen. Er zijn vier rijmodi beschikbaar: ECO, Sport, Normal en Individual, eigenlijk voor ieder wat wils.
De DSG-automaat schakelt zó soepel dat je alleen aan de toerenteller ziet dat hij doorschakelt. De combinatie van deze motor met die dubbele koppelingsautomaat is prima. Het is zalig om te ervaren dat zo’n relatief lage auto een fijner weggedrag heeft dan een vergelijkbare SUV. Hij stuurt en veert geweldig. Een bijkomend voordeel is dat hij minder verbruikt dan zo’n hoge SUV, want de cw-waarde is een stuk gunstiger. In de ECO-stand haalde ik op zeker moment een gemiddelde van rond de 1 op 20 op de cruise control!
Tot slot: zeker met vier volwassenen aan boord is hij buitengewoon comfortabel.

Alle Scala’s
Er zijn vier uitvoeringen:

  • Essence, vanaf € 26,490,-
  • Selection, vanaf € 28.490,-
  • Business Edition, vanaf 29.990,-
  • Monte Carlo, vanaf € 32.490,-
  • Motoren: 999 cc driecilinder met 95, 110 en 115 pk

Conclusie
De Scala is een solide en ongelooflijk ruime hatchback met comfortabele en zuinige eigenschappen. Eigenlijk is hij in zijn klasse uniek en goedkoper dan zijn SUV-broer de Kamiq. Hij verdient, zeker met de jongste facelift, een groot koperspubliek!

Terug naar de bovenkant van de website