AutoZeelandtest van de Toyota C-HR GR SPORT Première Edition

AutoZeelandtest van de Toyota C-HR GR SPORT Première Edition

AutoZeelandtest van de Toyota C-HR GR SPORT Première Edition

C-HR staat voor Coupé High Rider. Hij kwam voor het eerst uit in 2017 en hij baarde toen al meteen opzien. Hij is op vele punten vernieuwd en het blijft een opzienbarende, maar spannende Toyota.

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti

“Extravagant en spannend”

C-HR staat voor Coupé High Rider. Hij kwam voor het eerst uit in 2017 en hij baarde toen al meteen opzien. Hij is op vele punten vernieuwd en het blijft een opzienbarende, maar spannende Toyota. Ik testte de meest complete en duurste uitvoering.

Directeur/eigenaar Peter de Jonge regelde de C-HR voor mij en ik maakte samen met mijn oudste kleinzoon Toon de testrit door zuidwest België.

Extrovert
Toyota heeft in het verleden al heel veel goede auto’s gebouwd, maar ze waren niet altijd even spannend. De C-HR was in 2017 de eerste die een uitzondering ging vormen en de allernieuwste waarmee ik nu onderweg was, vormde met zijn kleurstelling helemaal een uitzondering. De nieuwste Prius die ik een aantal maanden geleden testte, is ook al zo’n goed voorbeeld van een geslaagd model.
Toyota is al heel lang goed bezig op het gebied van hybridetechniek en maakt nu het ene na het andere mooie model.
Van de C-HR zijn er de afgelopen zeven jaar 750.000 wereldwijd verkocht, waarvan in Nederland bijna 23.000 stuks.
Hij oogt al bijzonder met zijn kleurstelling aan de ene en zijn extroverte model aan de andere kant. We waren dat al gewend bij een andere kleur voor het dak, maar nu gaat Toyota nog een stap verder: van voren oranje en van achteren zwart. De Amerikanen durfden dat in de jaren ’50 ook al, zoals de Chevrolet Bel Air van 1956.
Hij onderscheidt zich zelfs zo bijzonder, dat hij met geen enkele concurrent is te vergelijken.
Hij kijkt je high-tech aan met zijn kenmerkende sikkelvormige led-verlichting, het nieuwe familiegezicht van het merk en als je achter hem in het donker rijdt, valt de in drie lagen opgebouwde verlichting op met het verlichte logo en de dito modelbenaming. Voor het eerst past Toyota deurgrepen toe die tijdens het rijden één geheel vormen met het koetswerk. Je ziet aan de buitenkant niet dat hij een paar centimeters korter is geworden dan zijn voorganger, maar dat hij breder is geworden, valt wel op.
Dat hij coupé wordt genoemd, ligt natuurlijk aan zijn bijzondere daklijn, maar in huidige termen zou ik hem liever crossover willen noemen.
De enorme 20” lichtmetalen wielen geven hem een stoer karakter mee.

Aangenaam
Instappen is bij de wat verhoogde C-HR geen enkel probleem en de goed (elektrisch) verstelbare voorstoelen zitten aangenaam en geven goede steun bij allerlei oefeningen. In deze uitvoering gaat bij het in-en uitstappen de stoel naar achteren.
Het digitale instrumentenpaneel geeft heel veel informatie en laat tijdens het rijden de samenwerking tussen de B- en de E-motor zien. Ik ben weer helemaal gelukkig met een fijne head-up-display waardoor de blik op de weg niet wordt verstoord.
Het grote 12,3” infotainment scherm op de middenconsole voegt in deze uitvoering ook een 360° camera toe die uitstekend functioneert. Het scherm werkt snel en modern. Hij projecteert de beelden en het lijkt alsof je door de auto heen kunt kijken.
De navigatie geeft ook verkeersmeldingen en cloud-gebaseerde meldingen.
Gelukkig hoef ik een heleboel functies niet via het scherm te regelen, er zijn plenty fysieke knoppen aanwezig die prima ergonomisch te bedienen zijn, zoals de klimaatbeheersing, stuur- en stoelverwarming etc.
Hij beschikt over heel veel opbergruimtes, zowel in de middenconsole als in de portiervakken.. Voor de passagier is er een aparte opbergruimte in het dashboard waar bijvoorbeeld een telefoon opgeborgen kan worden.
Het design van het complete dashboard is een vermelding waard, want de deurpanelen lopen als in een vleugel naadloos over in het dashboard. Bovendien zijn de gebruikte materialen van een hoogwaardige kwaliteit.
Op de terugweg werd het al een beetje donker en konden we genieten van de led-sfeerverlichting, heel mooi!
Dat Toyota ook duurzaam fabriceert, blijkt uit het gebruik van plantaardig leer voor het stuur en hergebruik van petflessen voor de stoelbekleding.

Achterin valt op dat er veel hoofdruimte is gecreëerd. Het is dankzij het grote panoramadak een stuk lichter in huis. Het gebruikte glas is UV-bestendig en daardoor ontbreekt de afdekhoes.
Ook de beenruimte valt me mee, ik mis wel een armsteun op de achterbank.
De bagageruimte is ten opzichte van zijn voorganger gegroeid. 364 liter staat tot mijn beschikking in deze uitvoering. De achterklep opent en sluit elektrisch.

Technische gegevens

  • L x b x h = 4,36 x 1,83 x 1,56 meter
  • Wielbasis: 2,64 meter
  • Wielophanging voor: onafhankelijk, Mc Pherson, schroefveren
  • Wielophanging achter: onafhankelijk, schroefveren
  • Banden/wielen: 245/40 R20
  • Gewicht: 1450 kg
  • Laadvermogen:505 kg
  • Trekgewicht: 725 kg
  • B-motor: 1987 cc viercilinder
  • Boring x slag: 80,5 x 97,5 mm
  • Vermogen: 152 pk/190 Nm
  • E-motor: permanente synchroonmotor
  • Vermogen: 83kW/206 Nm
  • Systeemvermogen: 197 pk
  • Transmissie: traploze CVT-automaat
  • Gemiddeld verbruik: 4,8 liter/100 km

Fijne reiswagen
Ik heb bij tests van Toyota Hybrides altijd gezegd dat je met zo’n auto moet leren rijden en dat bedoel ik niet verkeerd. Toyota heeft als geen ander de hybridetechniek onder de knieën na zoveel jaar.
Het is echter zaak de toegepaste technieken op elkaar af te stemmen: daar is als eerste de langeslag tweeliter. Een langeslagmotor heeft van nature veel trekkracht bij lagere toeren. Daar komt de elektrische duw in de rug bij. Als je die twee vermogens combineert met de traploze CVT-automaat, heb je een fantastische drie-eenheid.
Dat betekent spaarzaam met het gaspedaal omgaan, zodat de motor niet teveel toeren gaat maken. Dan ben je snel en ontzettend zuinig onderweg, want ik kwam op een gegeven moment aan 1 op 25! Het heeft dus absoluut geen nut om volgas weg te spurten bij een stoplicht…
Het zicht rondom is eigenlijk prima met veel glasoppervlakken. De grote buitenspiegels plus de achteruitrijcamera zorgen samen voor een goed zicht bij achteruitrijden.
Het mooie onderstel biedt niet alleen een goede, veilige wegligging in snel genomen bochten, maar biedt ook een grote mate van comfort. In België hebben ze allerlei soorten slechte wegen, asfalt met gaten en regelmatig kinderkopjes. De C-HR slaagt met vlag en wimpel door heel veel comfort te bieden!
De besturing is welhaast perfect met een goede terugmelding van de staat van het wegdek. In die snel genomen bochten merk ik dat hij nauwelijks overhelt.
Hij heeft vervolgens een armada aan veilige assistentsystemen in huis en hij behoedt bijvoorbeeld zijn inzittenden actief voor een eventuele onoplettendheid van de chauffeur.

Alle C-HR’s
De instapprijs van de eerste C-HR is € 37,295,- voor de Active, de Dynamic kost € 40.495,-, de First Edition € 42.995,- en de Executive € 46.240,- , allemaal met de 1.8 liter Hybrid.
De GR Sport Plus, de Première Edition en de geteste GR SPORT Première Edition hebben de 2.0 liter Hybrid. De testauto kost € 53.395,-, maar dat heb je ook de top of the bill!

Conclusie
Met de C-HR heeft Toyota een vette troef in handen. Hij is excentriek, rijdt voorbeeldig, is zuinig en biedt een geweldig comfort. Ik voorspel hem een gouden toekomst, temeer daar binnenkort de Plug-In-Hybridzus in de showroom staat!

Terug naar de bovenkant van de website