AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.4 1st. MAX

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.4 1st. MAX

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.4 1st. MAX

De ID.4 is de allereerste 100% elektrische wereldauto van het Volkswagenconcern. Hij wordt in Duitsland, China en in de USA gebouwd. Thuis in Zeeland Auto Poppe is natuurlijk dé dealer voor alle merken van het Volkswagenconcern in onze provincie: Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Škoda en SEAT. Het bedrijf heeft vestigingen in Goes, Vlissingen, Terneuzen en Oostburg.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De ID.4 is de allereerste 100% elektrische wereldauto van het Volkswagenconcern. Hij wordt in Duitsland, China en in de USA gebouwd.

Thuis in Zeeland
Auto Poppe is natuurlijk dé dealer voor alle merken van het Volkswagenconcern in onze provincie: Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Škoda en SEAT. Het bedrijf heeft vestigingen in Goes, Vlissingen, Terneuzen en Oostburg. Tot slot heeft Auto Poppe een eigen schadebedrijf waar men merk-erkend repareert voor alle genoemde merken plus Kia.
Ik haalde de ID.4 op in Goes en heb hem samen met mijn kleinzoon Toon getest op Goeree-Overflakkee.

De fotosessie vond plaats bij Hotel Restaurant Brasserie Slot Oostende in Goes en eigenaresse Anita Maas wilde wel op de foto te gaan met de ID.4.
Uiteraard niet zomaar, want ook zij rijdt met veel genoegen zo’n zelfde ID.4.

De ID.4 wordt gebouwd in het Duitse Zwickau, waar August Horch in 1904 de fabriek van zijn luxueuze automobielen bouwde.
In de DDR-tijd werden daar ruim 3,1 miljoen Trabants geproduceerd. 
30 jaar geleden werd op die plaats de Volkswagen Sachsen AG opgericht en sindsdien werden in die nieuwe fabriek meer dan 6 miljoen Volkswagens gebouwd: Polo, Golf en Passat.
Nu is het dus de geboorteplaats van deze elektrische wereldauto.

Technische gegevens

  • Carrosserie: vijfzitter, l x b x h = 4,65 x 1,88 x 1,62 m, wielbasis: 2,77 m
  • Motor: permanente synchroon-elektromotor met 204 pk/310 Nm
  • Aandrijving: achterwielen
  • Wielen: 235/45 R 21T
  • Leeggewicht/laadvermogen: 2168 kg/ 492 kg
  • Kofferruimte: 543-1575 liter
  • Prestaties: 0-100 km/h: 8,5 seconden, topsnelheid: 160 km/h
  • Tussenspurt:

-       60-100 km/h: 4,7 sec.

-       80-120 km/h: 6,4 sec.

  • Actieradius: tot 521 km
  • Testverbruik: 25,1 kWh/100 km
  • Laadduur AC: 7,15 uur
  • Laadduur DC voor 150 km: 18 minuten
  • Prijs: vanaf € 40.690,- , private lease: € 659,-

Volwassen
Ik testte hiervoor al de ID.3, het kleinere broertje van de ID.4.
Deze versie is een stuk groter en volwassener en zeker in deze kleurstelling is hij ook wel spannend en opvallend.
Het is een echte SUV met kunststof omrandingen van de wielkasten en een bijzonder design dat duidelijk laat zien met een elektrische auto te maken te hebben.
Dankzij de led-verlichting kunnen de koplampen gedecimeerd smal worden gehouden en je ziet eigenlijk van een eind dat het een volledig elektrische auto is, omdat de grille ontbreekt en vanwege zijn gladde neus.
Hij heeft een prachtige CW-waarde ofwel de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28!
Dat is mede mogelijk door de vloeiende basisvorm van de carrosserie en het passagierscompartiment, dat zich nadrukkelijk naar achteren toe uitstrekt. Het dak loopt mooi af met een knipoog naar een coupé, terwijl de heuplijn tegendraads opzwelt. Mede door die lage luchtweerstand is die enorme actieradius van meer dan 500 kilometer (WLTP) mogelijk.

Net als bij de oorspronkelijke kever is de E-motor aan de achterzijde ingebouwd en drijft hij de achterwielen aan. Er zit binnenkort nog een sportuitvoering aan te komen, de ID.4 GTX met 299 pk/460 Nm en die bezit een tweede E-motor op de vooras.

Meer woon-, minder wachtkamer
In vergelijking tot de ID.3 is in het interieur meer aandacht besteed aan de materialen. Over de gehele breedte lijkt het op gestikt leer en daardoor is hij duidelijk minder spartaans. De aluminium accenten maken het dashboard strak af. In het midden staat een fors touchscreen waarop je nagenoeg alle functies kan bedienen, niet altijd even handig heb ik zelf ervaren.
Het instrumententablet en de selectiehendel voor de keus van de aandrijving zijn vast met het stuur verbonden, zodat ze met het verstellen van het stuur mee bewegen. Het head-up-display is natuurlijk een geweldige vinding, iedere auto zou zo’n optie moeten hebben!
De stoelen zitten voortreffelijk, zien er vrolijk uit en bieden goede steun. In de middenconsole vinden we een groot aflegvak met bekerhouders, een verlichte plaats om de smartphone op te laden, vier USB-C-aansluitingen en brede opbergplaatsen in de portieren.
Achterin presenteert de ID.4 zich als een échte gezinsauto: drie personen hebben plenty plaats, mede dankzij de grote wielbasis en ze zitten iets verhoogd.
Het grote panoramadak verschaft heel veel licht in het interieur en is een fijne optie.
De kofferruimte biedt onder de vloer een grote plaats om de kabels onder te brengen. Eigenlijk merk je niets van de E-motor…

Dynamisch + comfortabel
Het starten is eenvoudig: via de selectieknop activeer je de Drive + B-stand, neutraal en achteruit.
Al meteen valt me op dat hij heerlijk stuurt. Dat heeft direct te maken met de achterwielaandrijving, waardoor de besturing bevrijd is van aandrijfinvloeden.
Hij is voorts voorbeeldig comfortabel dankzij de individueel verstelbare adaptieve schokdempers en daarmee ontpopt hij zich als een zalige reiswagen.

Ontspannen onderweg
Ik kreeg hem volgeladen mee en de verbruiksmeter gaf bijna 400 kilometer actieradius aan. Dankzij de B(rake)-modus en mijn selectie van binnenwegen op weg naar en ook op het Zuid-Hollandse eiland, verbruikte hij slechts 16,2 kWh!
Nóg een bijzondere ervaring: ik heb al heel wat elektrische auto’s getest en elke keer betrapte ik me erop dat ik vrijwel constant naar de verbruiksmeter zat te kijken. Bij deze ID.4 vergat ik vaak om te kijken.
Toen ik hem na 200 kilometer terugbracht naar Auto Poppe, had ik nog steeds een actieradius van 180 kilometer!
Die actieradius is ook afhankelijk van de temperatuur en het weer. Een groot deel van de testrit regende het en van een gemiddelde temperatuur van rond de 15º wordt een E-auto ook niet vrolijk. Dus onder ideale omstandigheden komt de WLTP-actieradius van 500 kilometer toch wel heel dichtbij…  

Conclusie
De Volkswagen ID.4 is een sterkstroomauto! Hij overtuigt met heel veel ruimte, een uitstekend comfort en veel veiligheidssystemen. Hij is volwassener dan zijn kleine broer en biedt een ongecompliceerde actieradius. Het is voorts geen racemonster, maar een absoluut volwaardige E-SUV!

Terug naar de bovenkant van de website