AutoZeelandtest van de Mazda MX-30 R-EV
AutoZeelandtest van de Mazda MX-30 R-EV
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Mazda heeft altijd iets bijzonders”
Mazda bracht in 2020 de eerste MX-30 uit, een 100% elektrische compacte SUV. Op de autosalon in Brussel vorig jaar aanschouwde de nieuwe variant het levenslicht: de MX-30 R-EV: uitgerust met een rotatiemotor als range extender.
Deze techniek zorgt ervoor dat de gecombineerde actieradius wordt vergroot tot meer dan 500 kilometer.
Eigenzinnig
Mazda is een bijzonder automerk dat zich onderscheid door op vele fronten eigenzinnige beslissingen te nemen. Allereerst wil Mazda premium zijn en dat lukt het Japanse merk erg goed. Terwijl veel merken zich op elektrische auto’s focussen, brengt Mazda voor zijn CX-60 een 3,3 liter 6-cilinder diesel en een 3.0 liter zescilinder benzinemotor uit die helaas niet in Nederland te leveren zijn. De testauto is niet minder eigenzinnig, want het is de enige auto ter wereld die van een rotatiemotor is voorzien.
Even uitleg over dat principe: de rotatiemotor is door ingenieur Felix Wankel bedacht en ontwikkeld. Al in 1974 bracht de autofabriek NSU de Spider uit met een Wankelmotor achterin. In 1967 werd de spectaculair NSU Ro 80 met een Wankelmotor uitgebracht. Helaas waren die eerste motoren niet zo betrouwbaar, want de afdichtingen gingen kapot. NSU ging er aan ten onder.
Vervolgens heeft Mazda de Wankelmotor in de loop van de decennia verbeterd en verfijnd en men noemde de motor voortaan rotatiemotor. Tot 2013 heeft men die bijzondere techniek nog in de RX-8 gemonteerd. Wist u trouwens dat bij Autobedrijf Hoebeke in Rilland vrijwel alle de RX-modellen uit heel Europa nog steeds worden onderhouden?
Wedergeboorte
Mazda kondigde al in 2020 aan de rotatiemotor weer te gaan produceren. Waarin verschilt die rotatiemotor van de ‘normale Ottomotor?’
Die Ottomotor heeft cilinders die op-en-neer gaan, of bij een boxermotor tegen elkaar in. Een rotatiemotor bestaat uit een driehoekige schijf die ronddraait in een verbrandingskamer. Hij blijft draaien door ontbrandingen vanuit verschillende hoeken.
Mazda heeft het probleem van de afdichtingen keurig opgelost en ook het hoge brandstof-en olieverbruik verholpen.
Bijkomende voordelen zijn ook de geringe afmeting van zo’n rotatiemotor, waardoor hij naast de elektromotor kan worden ingebouwd. Ook heeft men proeven gedaan om die motor op alternatieve brandstoffen te laten lopen, waardoor Mazda zich heeft voorbereid op het einde van de fossiele brandstoffen. Alweer een bewijs dat Mazda innovatief bezig is!
Compacte crossover
Mazda zwemt ook met deze MX-30 graag tegen de stroom in. De MX-30 lijkt in de verte op zijn benzinebroer, de CX-30, onderscheidt zich daarvan door de coupé-achtige carrosserie, de afgeplatte wielkasten en de aparte tegendraads openende achterportieren.
De MX-30 heeft daarom geen B-stijl en dat maakt de instap naar achteren gemakkelijker. Er moest wel wat aanpassingen gedaan worden wat de stevigheid van de zelfdragende carrosserie betreft Voor volwassenen is zitten achterin eigenlijk geen optie. Voor kinderen en kinderzitjes is het echter geen probleem. De veiligheid staat voorop, dus kunnen de achterportieren pas ontgrendeld worden als de grote voorportieren geopend zijn.
Hij ziet er voorts best flitsend uit, zeker met wat spannende kleuren in combinatie met een zwart dak en de kunststof omrandingen van de wielkasten.
Kurk
Ik schreef al dat Mazda zich onderscheidt door zijn chique interieur bij het merendeel van de modellen. Het interieur van deze MX-30 is uiterst solide en bezit een groot haptisch niveau. Alle wat je aanraakt, is doordacht en de panelen sluiten perfect op elkaar aan. Het is tijdloos strak getekend, maar bezit ook eigenwijze details, zoals het gebruik van kurk in de opbergvakken in de middenconsole en de speciale duurzame materialen in de portierbekleding. De voorstoelen zitten perfect en de bediening van de functieknoppen is ergonomisch verantwoord.
Elke Mazda beschikt over een head-up-display, een geweldig instrument waarbij je de aandacht op de weg kunt houden.
Alweer bijzonder is het infotainmentsysteem. Het scherm staat bijzonder fraai in een soort dalletje bovenop het dashboard. Het is geen touchscreen, maar wordt bediend met een draai/duwknop, een principe dat jammer genoeg de meeste automerken hebben verlaten. Het systeem werkt ongelooflijk eenvoudig en klantvriendelijk en leidt veel minder af dan een touchscreen. Bovendien wordt het scherm niet bevuild door al die vingerafdrukken.
PHEV
De MX-30 R-EV heeft niet alleen een range extender, maar is ook een Plug-In-Hybrid. De accu met een capaciteit van 17,8 kWh wordt geladen met een stekker.
Dat duurt bij de snellader via 36 kW in 25 minuten of via een publiek laadpunt met 11 kW in 50 minuten. Het resultaat is vervolgens dat je met deze auto 85 kilometer 100% elektrisch kunt rijden.
Voor de goede orde: je blijft uiteraard elektrisch rijden, alleen zorgt de generator in de vorm van de rotatiemotor dat de accu weer wordt opgeladen.
Het systeem in de praktijk
Als de accu minder dan 43% lading heeft, slaat de rotatiemotor automatisch aan. Je kunt hem trouwens ook manueel activeren. De motor is hoorbaar, maar niet hinderlijk. Het toerental van de motor gaat min of meer mee met de rijsnelheid en vandaar dat het een natuurlijk proces lijkt.
Omdat de auto altijd elektrisch blijft rijden, is dit systeem een stuk soepeler dan andere Plug-In-Hybrids, waarbij de benzinemotor de aandrijving overneemt.
Het verbruik van de rotatiemotor bedraagt zo’n 9 liter/100 km, ik noteerde zuiver op de accu rijdend een gemiddeld verbruik van 18 kWh/100 km.
Het zuinigst komt hij uit op de combi van opladen met de stekker en opladen met de motor: 14,8 kWh/100 km en 4,3 liter benzine/100 km.
Belangrijkste argument voor potentiële kopers is echter toch dat je nooit met gekromde tenen achter het stuur hoeft te zitten, zolang er benzine in de tank zit!
Fijne reiswagen
De MX-3- R-EV beschikt over een mooi Sky-Active onderstel dat zorgt voor een aangenaam comfort. De besturing is prima en het rijgedrag is ongecompliceerd.
Het samenspel van de twee motoren verloopt mooi en hij maakt het zijn bestuurder gemakkelijk. De auto is ontworpen om vloeiend en kalm onderweg te zijn.
Nog even wat technische gegevens
- L x b x h = 4,40 x 1,80 x 1,56 m
- Wielbasis: 2,66 m
- Gewicht: 1853 kg
- Tankinhoud: 50 liter
- Kofferruimte: 350- 1155 liter
- Wielen/banden: 215/55 R18
- Motor: 830 cc, 170 pk bij 9000 toeren, koppel: 260 Nm
- Aandrijving: voorwielen
- Gemiddeld systeemverbruik: 1 liter/100 km
- Vanafprijs: € 440,-
Conclusie
Deze Mazda hoort in het rijtje van eigenzinnige auto’s. Hij heeft een uitgesproken karakter met zijn unieke techniek. Hij is verre van saai en biedt de voordelen van een elektrische auto die je op twee manieren kan opladen. Een auto voor mensen die elektrisch willen rijden zonder met gekromde tenen achter het stuur te moeten zitten.
De Wankelmotor is weer terug van weggeweest!