AutoZeelandtest van de Mitsubishi Colt HEV Instyle
AutoZeelandtest van de Mitsubishi Colt HEV Instyle
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Gegarandeerd de beste”
Mitsubishi is ook druk bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s en dat kost tijd en geld. Vandaar dat het Japanse merk de laatste tijd twee auto’s heeft uitgebracht in nauwe samenwerking met Nissan en Renault. De beroemde Colt hebben we even moeten missen, maar daar is hij weer! Het succesmodel gaat zijn nieuwe toekomst in met o.a. een hybride-uitvoering. Een uitgebreide test…
Mitsubishi is al een zeer oud Japans industrieel merk dat wereldwijd grote bekendheid heeft. Sinds 1970 bestaat Mitsubishi Motors en produceert het merk met de 3 diamanten in het logo, automobielen.
Een aantal jaren geleden gonsde het van de geruchten dat het automerk uit Europa zou verdwijnen, maar dankzij de intense samenwerking met Renault en Nissan is die beslissing voorgoed teruggedraaid.
Afgelopen voorjaar mocht ik de ASX testen die heel veel overeenkomsten toont met de Renault Captur en nu is de Colt aan de beurt die baseert op de gefacelifte Renault Clio.
Ik haast me te vertellen dat er maar heel weinig automerken zijn die niet samenwerken met andere en dat fenomeen is bijna net zo oud als de automobiel bestaat. Voornaamste oorzaak is natuurlijk de kostenbesparing.
Waarom zou je het spreekwoordelijke wiel uitvinden als een fabriek verderop faam heeft gemaakt met de productie van wielen?
Dat is natuurlijk een spreekwoordelijke kapstok, veel concreter is de gezamenlijke ontwikkeling van platformen en technologieën.
Rinze Back, directeur van Autobedrijf Tramper zorgde ervoor dat ik de rode Colt kon meenemen voor een test door een ijskoud landschap.
Opvallend
Het 3-diamantenlogo lijkt perfect te zijn gemaakt voor deze Colt. Voeg daarbij het chromen Dynamic Shield, het eigen gezicht van Mitsubishi en de Colt staat te stralen! De bijzondere dagrijverlichting bepaalt verder de herkenbaarheid. Daarnaast is de nieuwe led-lichtsignatuur van groot belang, zowel aan de voor-als aan de achterzijde.
Zo’n sportief model verdient een sportieve kleur en gelukkig kan Mitsubishi die leveren, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar sunrise red en royal blue.
Hij oogt vlot en sportief met een spannende daklijn, geaccentueerd door het decente chroomlijntje langs de zijruiten en de spoiler boven de achterruit.
De gewelfde flanken en de mooie 17 inch lichtmetalen wielen zorgen voor een flinke scheut dynamiek.
Inside
Hoewel de gebruikte materialen van de bekleding van zittingen, portieren, het dashboard, het stuur en de selectiehendel van de automaat voor 60% uit biologisch afbreekbare vezels met als basis houtcellulose bestaan, ziet alles er solide en verzorgd uit. Als je het niet weet, zie je het niet en dat is niet allee knap, maar ook duurzaam.
De grote voorstoelen geven een sportieve, zijdelingse steun, maar ik vind de zittingen voor langere mensen iets te kort.
Er zijn voorts voldoende afleg-en opruimmogelijkheden, heel plezierig is dat de armsteun voor de chauffeur net als het stuur optimaal verstelbaar is. De sfeerverlichting draagt bij tot een aangename ambiance. Een andere bijdrage is toch wel het Bose sound systeem, heel mooi!
Achterin is niet veel beenruimte over, maar de kofferruimte biedt met 340 liter voldoende ruimte , te vergroten tot 1069 liter. De tildrempel is iets aan de hoge kant, maar een bezoek aan de sportschool helpt zeker!
Digitaal op de hoogte
Het display voor mijn neus is instelbaar en bijzonder goed analoog geprojecteerd.
Het grote infotainmentscherm geeft heel veel zaken weer, waaronder ook de navigatie en de achteruitrijcamera. Ik ben ontzettend blij met een aantal belangrijke fysieke knoppen onder het scherm die haast op de tast te vinden zijn. Ik noem even de draaiknoppen van de klimaatbeheersing in dit kader.
Ook die links van het stuur is een handig knopje om de Lane Departure uit te schakelen wanneer dat nodig is.
Het dikke stuur pakt lekker aan en ook hier krijgt de bediening van de diverse toetsen een tien met een griffel van mij, zoals die van de adaptieve cruise control.
Op het gebied van veiligheid en assistentsystemen is hij bij de tijd: sleutelvrije toegang, een draadloze lader voor de mobiele telefoon en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto.
Technische gegevens
- B-motor: 1598 cc viercilinder
- Boring x slag: 78 x 83,6 mm
- Vermogen: 94 pk bij 5600 toeren/min
- Koppel: 148 Nm bij 3200 toeren/min
- Twee elektromotoren + startgenerator: 36 + 15 kW
- Systeemvermogen/ koppel: 145 pk/205 Nm
- Accu: Lithium-Ionen batterij, capaciteit: 1,2 kWh
- Acceleratie: 0-100 km/h: 9,3 seconden
- Topsnelheid: 174 km/h
- L x b x h = 4.05 x 1,80 x 1,44 meter
- Gewicht + laadvermogen: 1331 + 399 kg
- Trekkracht: 900 kg (wegklapbare trekhaak)
- Aandrijving: voorwielen, multimode automaat
- Actieradius tot 900 km
Aangenaam en zuinig
De Mitsubishi Colt heeft meer Japanse genen dan men zou denken, want de complete aandrijflijn van B-en E-motor zijn van Nissan afkomstig en zijn ontwikkeld in samenwerking met het Alpine Formule 1-team.
Die aandrijflijn bestaat dus uit een 1,6 liter langeslag benzinemotor zonder turbo. Twee elektromotoren en een startgenerator, gekoppeld aan een 6-traps automaat. Op het systeem zijn 150 patenten geregistreerd!
De zogenaamde Multimode automaat geeft voorrang aan het elektrisch rijden en activeert de verbrandingsmotor wanneer de rijomstandigheden daarom vragen.
In de stad rijd je meestal 80% elektrisch, zeker wanneer je gas inhoudt of remt. Bij deze manoeuvre recupereert hij geweldig stroom. Daarvoor moet je wel de zogenaamde B(rake) stand instellen via de selectiehendel.
Het samenspel van al die aandrijflijnen gaat soms gepaard met wat gezoem, gebrom en geklik, maar ik vind het niet hinderlijk, want het resultaat is prima. De verschillende componenten wisselen elkaar telkens af en de voortgang is goed op het display te volgen.
Er zijn 3 rijmodi beschikbaar: Sport, Normal en Eco. In die laatste stand worden de geluiden trouwens duidelijk minder.
Ik vat het systeem nog even samen:
- De benzinemotor heeft van nature een enorme souplesse dankzij zijn lange slag, want onderin de toerenkelder bezit hij een grote trekkracht.
- De aandrijving door de elektromotor in samenwerking met de automaat levert een brandstofbesparing op van 40%, bovendien scheelt dat in de CO2-uitstoot.
- Ik heb voornamelijk binnenwegen gereden, maar ook wat stukken snelweg bij temperaturen onder 0 graden en mijn gemiddelde verbruik kwam ondanks de koude op 1 op 22!
Onderweg met de Colt is voorts een aangenaam gebeuren. Hij is stevig geveerd, maar zeker niet oncomfortabel. Hij stuurt heerlijk en heeft in snel genomen bochten een veilig en bijna neutraal weggedrag.
Conclusie
Mitsubishi heeft er goed aangedaan om met Renault en Nissan samen te werken, dat leidt altijd tot overwinning. De hybride aandrijflijn zorgt voor een zuinig en schoon resultaat.