AutoZeelandtest van de Toyota Prius Plug-in Hybrid Executive
AutoZeelandtest van de Toyota Prius Plug-in Hybrid Executive
AutoZeelandtest van de Toyota Prius Plug-in Hybrid Executive
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Dezelfde naam, nieuw icoon!”
In de eerste vier Priusuitvoeringen volgde de vorm steeds de functie en dat leverde vreemde modellen op. Nummer vijf is verleidelijk mooi en de power is verdubbeld: Plug-in-hybrid en 223 pk systeemvermogen staan garant voor een zuinig rijplezier.
Verkoopadviseurs Brian Priem en Dylano Buunk zorgden ervoor dat de zwarte Prius volgeladen, gewassen en gestreken voor me klaarstond.
Prius schreef geschiedenis
Waar zou de automobiele elektrificatie zijn zonder de Prius? Dat mag men zich serieus afvragen. Uiteindelijk was de eerste Prius in 1997 een vreemde vogel: de eerste hybrideauto ter wereld die in grote series gemaakt werd en vervolgens een enorme golf veroorzaakte.
De klant moest sindsdien idealisme voorrang geven aan het design, de laatste van de vierde generatie was zeker niet moeders mooiste en dan druk ik me nog eufemistisch uit.
Ondanks dat alles werden er in die 26 jaar wereldwijd ruim vijfmiljoen exemplaren gebouwd.
Dat aantal zou wel eens flink kunnen oplopen, want een door de wol geverfde fan of idealist moet je bij deze nieuweling niet meer zijn.
Sportieve eyecatcher
Toyota gebruikt naar de pers toe regelmatig het woord ‘sportief’ en dat kan ik na de test absoluut onderschrijven.
De Prius is korter, breder en lager geworden, wat dat laatste betreft zelfs 50 millimeter!
De spoorbreedte (de afstand tussen de wielen in de breedte) nam met 2,2 cm toe. Van het toenmalige kogelvis-design is niets meer over.
De pijlvormige led-dagrijverlichting vormt een markant kenmerk in de door de windtunnel gevormde scherpe neus. De 19” grote lichtmetalen wielen draaien naadloos in de breed uitgeklopte spatschermen.
Zowel de voor-als de achterruit liggen ongelooflijk plat en dankzij de coupéachtige daklijn lijkt de Prius meer op een designstudie dan op een zuinig hybridemodel. Ik zag in Zwitserland een knalgele uitvoering met een Solardak, een uitvoering met zonnepanelen op het dak. Het contrast tussen het donkere dak en zijruiten en de gele kleur was adembenemend en benadrukte zijn bijzondere vorm. De doorlopende lichtband en zijn geprononceerde naam aan de achterzijde laten zien dat het rijden met de Prius ineens ‘cool’ is geworden.
Chefdesigner Satoki Oya geeft dat ook toe: ”De dynamiek stond bij het ontwerp voorop, met de Prius onderweg zijn moet veel emotioneler worden!”
Natuurlijk heeft zo’n bijzondere vorm ook wat nadelen, door de vlak liggende A-stijl stap je wat moeilijker in en achterin hebben lange mensen hoofdcontact met het lage dak. Dat komt ook, omdat het accupakket in de bodem ligt en het glazen dak ook wat ruimte opeist. Beenruimte is er achterin plenty.
En toch….vind ik het allemaal overkomelijk, want ik houd van coupés en lage auto’s. en ik heb genoten van zijn sublieme wegligging, maar daarover later.
Head-up display
Ik heb plaatsgenomen op de fijne stoelen die overal goede steun geven. Het cockpitlandschap doet sterk aan dat van de bZ4X denken, de 100% elektrische platformbroer. Het display is omhoog gebracht, het stuur is verkleind, net als de i-cockpit van Peugeot. Het voordeel van zo’n opstelling is, dat je blik op de weg niet wordt afgeleid door de informatie op het display. Doordat het stuur een stuk lager is gepositioneerd, merkte ik wel dat de bediening van de vele knoppen op dat stuur toch wel een beetje afleiden.
Ik had verder geen problemen om een goede zithouding/stuurafstelling te vinden.
De grote selectiehendel van de CVT-automaat ligt prima in de hand en ook de B(rake)-stand om stroom te recupereren, is gemakkelijk te vinden. Hij werkt voelbaar als ik het stroompedaal loslaat en natuurlijk ook bij het remmen. Via het grote scherm kan je de energie-terugwinning beïnvloeden, maar dat is een ingewikkeld proces.
A propos de accu: 13,6 kWh levert hij en de Prius gebruikt er zo’n 75% van. Dat betekent dat hij bijna 70 kilometer zuiver elektrisch kan rijden.
Bestel je hem met een Solardak, komen daar zo’n 10 kilometer extra bij.
De bijzondere vorm en de plaatsing van de aandrijfaccu voor de achteras heeft ook invloed op de grootte van de kofferruimte: 284 liter, bij omgeklapte leuningen ontstaat er een vlakke laadvloer.
Twee motoren, één automaat
- 1987 cc viercilinder met 152 pk/190 Nm
- E-motor met 160 pk/208 Nm
- Systeemvermogen samen 223 pk (100 pk meer dan bij zijn voorganger)
- CVT-automaat (traploos)
- Acceleratie 0-100 km/h: 6,7 seconden
- Topsnelheid: 177 km/h
- L x b x h = 4,60 x 1,78 x 1,43 m
- Gewicht/laadvermogen: 1605/390 kg
- Wielbasis: 2,75 m
Power
Afhankelijk van de rijmodi: Sport, Normaal, Eco kom je aan de acceleratiewaarden en reageert hij meer of minder spontaan op stroompedaalbevelen.
Voor alle hybride-Toyota’s, dus ook voor de Prius geldt dat je moet leren rijden met de aandrijfsystemen. Heel veel gas geven heeft niet zoveel nut, want dan maakt de B-motor ongekend veel toeren. Ik ben het helemaal gewend: je moet gebruikmaken van de souplesse van de langeslag benzinemotor, de elektrische duw in je rug en de voordelen van de traploze automaat en dan maak je optimaal gebruik van die combinatie. Je hoort nauwelijks dat de B-motor erbij komt en het rendement is top: ik noteerde een verbruik van 1 op 25 tot 1 op 30. Natuurlijk kan dat nog meer geoptimaliseerd worden door hem vaak aan de stekker te leggen, als je niet meer dan 70 kilometer per dag rijdt, hoef je helemaal niet te tanken.
Hij is verregaand comfortabel en dankzij zijn lage zwaartepunt en het mooie onderstel heeft hij een dijk van een wegligging. Ik kon de 360 gradenbocht bij Philip Morris bij Bergen op Zoom met grote snelheid nemen, geweldig!
Hij zit volgestopt met allerlei assistentsystemen die via camera’s alles in de gaten houden. Als ik zo af en toe even naar mijn echtgenote keek, gaf hij onmiddellijk aan dat ik pauze moest houden, omdat ik blijkbaar vermoeid was…
Ook piepte hij regelmatig als ik de snelheidslimiet overschreed.
Conclusie
Het emotionele design en de krachtige aandrijving zijn de meest opvallende kenmerken van de nieuwe Prius. De vanafprijs komt op € 44.695,-. De testauto met het Executivepakket staat voor € 47.195,- in de boeken. De Solar met de zonnepanelen kost € 53.595,-
In Nederland is men nogal SUV-minded, maar ik ga voor dit type auto!