AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.4 Pro Performance + caravan

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.4 Pro Performance + caravan

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.4 Pro Performance + caravan

De grote ID.4 ontbrak nog aan mijn testlijst en laat hij nu ook nog voorzien zijn van een trekhaak! Het toegestane trekgewicht is 1000 kilogram en dus koppelde ik mijn 36-jaar oude Eriba aan de hypermoderne ID.4. Op naar een feestje in Deventer.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Sensationele combinatie”

De grote ID.4 ontbrak nog aan mijn testlijst en laat hij nu ook nog voorzien zijn van een trekhaak! Het toegestane trekgewicht is 1000 kilogram en dus koppelde ik mijn 36-jaar oude Eriba aan de hypermoderne ID.4.
Op naar een feestje in Deventer.

Sales manager Volkswagen Charles de Vries van Auto Poppe regelde alles voor mij: ik kreeg hem opgeladen mee en het ontbrak zelfs niet aan een kentekenplaat.
Voorzien van vier volwassenen op de heenweg en twee op de terugreis ging ik de uitdaging aan. In mijn vakantiemodus trek ik de 750 kilogram wegende Eriba met een 3 liter zescilinder naar Zwitserland, dus moest de knop letterlijk om.
Ik ga deze test ook delen met Carvanlife Gorter in Heinkenszand, want Kelly en haar broer Tim Gorter krijgen in de huidige tijd uiteraard vragen over elektrische trekauto’s.
Dankzij de goede service van Caravanlife Gorter rijden we trouwens al 14 jaar pechvrij door Europa met de oldtimercaravan.

Technische gegevens ID.4 Pro Performance

  • Permanente elektrische synchroonmotor achterin
  • Vermogen + koppel: 204 pk + 310 Nm
  • Achterwielaandrijving
  • Wielophanging vóór: MacPherson, achter schroefveren
  • Remmen vóór: schijven, achter: trommelremmen
  • Wielen: vóór: 235/45 R 21, achter: 255/40 R 21
  • L x b x h = 4,59 x 1,85 (2,10 met spiegels) x 1,63 meter
  • Wielbasis: 2,771 m
  • Zitplaatsen: 5
  • Trekgewicht: 1000 kg
  • Kofferruimte: 543- 1575 liter
  • Leeggewicht + laadvermogen: 2153 kg + 518 kg
  • Draaicirkel: 10.9 meter

Groot
Heel anders dan zijn kleine broertje, de ID.3, is de ID.4 een ongelooflijk forse verschijning. Hij is namelijk 32 centimeter langer, meet in de lengte 4,58 m en dat komt omdat hij op het MEB-platform staat. Vandaar dat de zogenaamde norm-zitruimte voor de passagiers achterin 760 mm bedraagt. Ook indrukwekkend de hoogte binnenin en het laadvolume: 543 – 1575 liter. Daarmee heeft hij een grotere kofferruimte dan de Tiguan met 520 liter. Daarentegen is hij ook zwaar met zijn 2153 kg: alleen al de Pouch-cellen op de bodem wegen 493 kg, de motor en de E-techniek op de achteras zijn goed voor 90 kg.
Het ongewone design is een mengsel van een vlakke frontpartij, gewelfde flanken en een massieve achterzijde. Zijn ware en spectaculaire vormgeving komt bij deze zwarte testauto niet zo goed tot zijn recht, maar in de gele kleur met het zwarte dak is het een indrukwekkende verschijning. Bij deze kleurstelling is de zeeg in de zijruitlijn beter zichtbaar.
De grote 21” wielen, de brede heupen en de enorme spoiler boven de achterruit dragen onmiskenbaar bij aan zijn stoere uitstraling.
Bij deze zwarte uitvoering komen de zilverkleurige daklijsten weer war beter uit.

Ambivalent
Het eerste dat opvalt bij het plaatsnemen zijn de ongelooflijk fijne AGR zetels voorin.
AGR staat voor Aktion Gesunder Rücken e.V. (actie gezonde rug).
AGR is een onafhankelijke Duitse vereniging die onderzoek naar het voorkomen van rugpijn stimuleert. De stoelen zijn ook cruciaal voor comfortabel en ontspannen reizen voor alle inzittenden.
Een rugvriendelijke stoel voorkomt niet alleen vermoeidheid tijdens de reis, hij zorgt er bij een ongeval ook voor dat ernstig letsel wordt voorkomen. De stoel houdt de inzittende beter in positie.
Hij bezit tien instellingen voor de bestuurder en zes voor de voorpassagier, heeft stoelverwarming en massagefuncties.
De gekozen materialen van het dashboard en de portieren voorin zijn hoogwaardig, achterin moeten ze het doen met veel meer hard plastic.
Het instrumentenpaneeltje voor mijn neus kon niet kleiner en het grote touchscreen is verantwoordelijk voor vrijwel alle handelingen en dat leidt onder het rijden enorm af. Het is dus zaak om veel functies vóór de reis te activeren, ik was voorts in dat kader wel erg blij met het head-up-display.
Zodra je instapt, wordt de auto geactiveerd en na even wennen aan de selectiehendel, gaat het allemaal gesmeerd.

Onderweg
Mijn vrouw en ik vertrokken in Kloetinge met de Eriba aangekoppeld. De ID.4 was 80% opgeladen en het display gaf aan dat we 377 kilometer actieradius hadden. Uiteraard wist de VW toen nog niet dat hij een caravan moest trekken…
We zouden mijn broer en schoonzus in Roosendaal ophalen.
Na 53 kilometer had ik daar nog 63% en gaf hij 270 kilometer rijbereik aan.
Met 4 personen vervolgden we de reis en toen hij precies 50% aangaf had ik nog 200 kilometer.
Ik besloot om na 175 kilometer met 29% en 116 kilometer actieradius toch een snellaadstation op te zoeken, in dit geval een FastNed station met 350 kW. Het touchscreen gaf de diverse laadstations keurig aan. Het was er druk, zodat we voor een half uur laden even de caravan hebben afgekoppeld. Tijdens het laden dan maar even een kop koffie genuttigd.
Na 29 minuten was hij weer tot 80% opgeladen en konden we de resterende 52 kilometer aangenaam vervolgen.
De grote ID.4 is een zalige reisauto met een fantastisch comfort dat o.a. wordt veroorzaakt door de verstelbare schokdempers. Het lijkt wel of hij van luchtvering is voorzien. Het geluidsniveau is bijzonder laag, niet alleen door de zacht zoemende E-motor, maar ook het banden-en windgeruis is minimaal.
Bij het manoeuvreren is de ultrakorte draaicirkel een geweldig voordeel, bovendien heeft de besturing geen last van aandrijf-invloeden. Wat ik niet heb ervaren door het mooie weer dat weekend, zijn de voordelen van achterwielaandrijving gesteund door het gewicht van de motor en de E-techniek: op gladde wegen betekent dat een prima tractie.
Op de terugweg met 26% weer bij FastNed geladen, nu 34 minuten.

Voor de goede orde: ik heb de B(rakestand) geselecteerd waardoor de auto bij gas inhouden en remmen stroom terug levert aan de accu en ik heb hem heel vaak met 85 km/h op de cruise control gezet.

Resultaat
Bij thuiskomst na 452 kilometer totaal had ik een gemiddelde van 24,5 kWh met caravan! Mijn collega’s van Auto Motor und Sport hadden datzelfde gemiddelde in Duitsland gehaald, maar dan zonder caravan. Nu weet ik wel dat ze tijdens de testritten ook in geaccidenteerd terrein hebben gereden, terwijl ik nauwelijks hellingen ben tegengekomen.
In feite had ik onderweg niet hoeven te laden want die 226 kilometer Kloetinge -Deventer had ik met gemak kunnen halen.
Het is dus heel goed mogelijk om met de ID.4 op vakantie te gaan met een (kleine) caravan!

Conclusie
De ID.4 overtuigt vooral door veel ruimte, een zalig comfort en veel veiligheid. Hij is niet voor niets voorzien van een uitklapbare trekhaak en verrast daardoor als aangename caravantrekker. Ik hoop voorts dat VW de bediening van al die functies in de toekomst wat eenvoudiger gaat maken.

Ik ben tot slot trots op het feit dat ik met deze combinatie dat mooie gemiddelde van 24,5 kWh heb gehaald!

Terug naar de bovenkant van de website