AutoZeelandtest van de BMW iX1 xDrive30
AutoZeelandtest van de BMW iX1 xDrive30
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Freude am E-Fahren”
De X1 is de kleinste SUV van BMW. Ze worden allemaal in de nieuwe fabriek in het Beierse Regensburg gemaakt. Er zijn 5 benzine-en drie dieselversie leverbaar, De iX1 is echter een 100% elektrische uitvoering.
Senior verkoopadviseur Jan Godeschalk zorgde ervoor dat hij opgeladen voor me klaarstond.
Stoer
De iX1 onderscheidt zich nauwelijks van zijn brandstofbroers, alleen de optionele blauwe accenten voor, achter en opzij bij de drempel verraden dat hij 100% elektrisch aangedreven wordt.
De nierengrille is net zo groot en eigenlijk ziet hij er helemaal niet elektrisch uit, alleen als je goed kijkt, is hij helemaal dichtgemaakt. Nu hebben de meeste concurrenten een relatief kleine neus, omdat de elektromotor een stuk kleiner is dan een verbrandingsmotor. BMW heeft echter ervoor gekozen om alle X1-modellen dezelfde carrosserie mee te geven en daarmee onderscheidt deze SUV zich ten opzichte van zijn directe concurrenten zoals de Audi Q4 e-tron Quattro en de Mercedes-Benz EQB 350 4Matic. Een ander voordeel van de lange neus is zijn passieve veiligheid en die wordt nog versterkt door een bijzonder veiligheidssysteem: bij een ongeval wordt het hoge volt-accupakket losgekoppeld van het boordnet om o.a. brand te voorkomen.
Ik heb de nieuwe ‘gewone’ X1 ook al getest en daarbij bleek dat hij ten opzichte van de voorganger flink is gegroeid: 6 cm in de lengte, 2,5 cm in de breedte en ruim 2 cm in de hoogte. De wielbasis werd met ruim 2 cm vergroot.
Naar achteren toe loopt de zijruitlijn op en dat maakt samen met de grote spoiler boven de achterruit dat deze SUV een flitsend lijnenspel heeft. In het achterste zijruitje is de ‘Hofmeisterknick’ nog goed te zien, genoemd naar de uitvinder daarvan: Wilhelm Hofmeister. Hij was eind jaren ’50 hoofd van de ontwerpafdeling bij BMW en hij paste het voor het eerst toe bij de 1500 in 1961 en bij de 3200 CS.
Interieur
Je stapt heel gemakkelijk in bij deze BMW en onmiddellijk voel je dat de stoelen comfortabel zitten. Ze geven ook een goede zijdelingse steun.
De meeste gekozen materialen zijn hoogwaardig en overal vind ik genoeg plaats om spullen op te bergen.
Het nieuwe digitale instrumentenpaneel voor mijn neus kan ik nog steeds niet zo waarderen, want door de vorm en vele kleuren vind ik het moeilijk af te lezen. BMW had vroeger de mooiste analoge klokken ter wereld, laat ze aub. die klokken maar digitaal projecteren…De schermen zijn wél naar de bestuurder gericht en daar was BMW altijd goed in.
Ik was wel ontzettend blij met de head-up-display met waardevolle informatie op ooghoogte.
Je moet voorts heel veel via het grote touchscreen regelen, er zijn relatief weinig fysieke knoppen over.
Het besturingssysteem is modern en compleet en bestaat uit kleine en grote menu’s. Als je “Hallo BMW” zegt, wordt de assistente geactiveerd die vrij geformuleerde commando’s kan interpreteren.
Het navigatiesysteem maakt gebruik van “Augmented reality” om instructies te verduidelijken
Achterin is er een fractie minder ruimte, omdat de achterbank niet verstelbaar is, zoals bij zijn benzine-en dieselbroers.
Toch zal niemand klagen over een tekort aan been-en hoofdruimte.
De bagageruimte biedt standaard 490 liter, te vergroten naar 1495 liter.
My Modes
Via een knop op het bedieningspaneel tussen de voorstoelen kan je allerlei rijmodi instellen.
- Personal Actief: een uitgebalanceerde instelling voor een persoonlijke ambiance.
- Sport: een optimale tractie bij beperkte rijstabilisering. De stuuringrepen van de bestuurders-assistent worden gedeactiveerd.
- Efficiënt: verbruiks-optimaliserende instelling voor efficiënt rijden.
- Expressive: indrukwekkende visualisatie en levendige enscenering gecombineerd met massage van de voorstoelen.
- Relax: ontspannen rijden plus een aangename sfeer, ook in combinatie met massage.
Technische gegevens
- Motoren: twee synchroon E-motoren voor en achter
- Vermogen: ieder 140 kW/247 Nm
- Systeemvermogen:230 kW/313 pk/494 Nm
- Aandrijving: 4 x 4
- Accu’s: Lithium-Ionen batterij met 64,7 kWh op de bodem
- Verbruik: 17,0 – 23,0 – 31,9 kWh
- Laadduur Wallbox: 3:40 uur (22kW)
- Actieradius: 417 km (WLTP)
- Acceleratie 0-100 km/u: 5,4 seconden, top: 180 km/h
- Tussenspurts:
- 60-100 km/h: 2,8 seconden
- 80-120 km/h: 3,6 seconden
- Geluid bij 100 km/h: 65 db(A)
- L x b x h : 4,50 x 185 (2,10 met spiegels) x 1,64 meter
- Wielbasis: 2,69 meter
- Aanhangwagengewicht: 1500 kg
Prestaties
Hij reageert heel erg snel op het stroompedaal met welke snelheid je ook rijdt. Dat is in het schema goed te zien. Dat systeemvermogen van 313 pk is heel goed voelbaar.
Er zit aan het stuur ook nog een “boost”-hendel die tijdelijk extra vermogen oplevert, heel handig bij inhaalmanoeuvres. Dankzij de vierwielaandrijving blijft er altijd voldoende tractie over, ook wanneer het nat is.
Dat hij niet alleen snel is, maar ook zuinig, blijkt uit het gemiddelde testverbruik van 17,0 kWh heen en terug naar Breda. Via de B(rake)stand recupereert hij keurig, vooral merkbaar in de binnenstad van Breda.
Hij ontpopt zich tijdens allerlei sportieve oefeningen als een échte BMW. Het dikke stuurwiel ligt prima in de hand en dankzij het lage zwaartepunt helt hij in snel genomen bochten nauwelijks over. Zowel in de stad als op de snelweg ben je met de iX1 stabiel, dynamisch en comfortabel onderweg. Het valt me ook op dat hij een goede terugmelding geeft over welk type weg je rijdt.
Conclusie
Ik vind dat BMW de iX1 een bijzonder karakter heeft meegegeven: een ruime, dynamische, maar ook zuinige SUV die rijdt als een échte BMW. Hij ziet er bovendien flitsend uit.
Met een consumenten adviesprijs van € 57.850,- is hij ten opzichte van de concurrentie competatief.