AutoZeelandtest van de Toyota Corolla 1.8 Hybrid Touring
AutoZeelandtest van de Toyota Corolla 1.8 Hybrid Touring Sports Executive
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Hybride kampioen”
Alweer verbeterd! En dat bij de meest verkochte auto in de geschiedenis, een absolute kampioen.
Opdat dit feit onveranderd blijft, kreeg hij een facelift wat betreft het exterieur, de aandrijving, op digitaal gebied en de assistentsystemen om in de nabije toekomst up-to-date te blijven.
De verkoopéquipe van Toyota de Jonge in Goes had de nieuwe Corolla TS keurig voor me klaargezet voor de uitgebreide testrit samen met mijn kleinzoon Toon.
Geslaagd model
Toen Toyota vier jaar geleden de nieuwe Corolla uitbracht, was de pers uitermate lovend. Geen extreme hoeken, maar een elegant profiel dat zich onderscheidt met een lage motorkap en een gewelfde aerodynamische daklijn. Zowel de voor-als de achterzijde stralen kracht uit die nog eens wordt versterkt door de brede grille.
De Corolla baseert op het zogenaamde TNGA-platform wat staat voor Toyota New Global Architecture’. Hij werd gepresenteerd als een dynamische Hatchback, de grote Touring Sports en nu ook als de eigenzinnige Corolla Cross.
De Corolla is niet voor niets de meest verkochte auto wereldwijd, want hij wordt mondiaal in 15 fabrieken geproduceerd.
Toyota heeft gelukkig het mooie model niet spectaculair gewijzigd, maar decent aangepast, vooral wat betreft de verlichting.
Dat heeft van voren te maken met de nieuwe bi-LED-koplampen.
De voorzichtig gefacelifte achterzijde staat hem voorts goed.
Stoer zijn de 18” bit-tone grijs & geborstelde lichtmetalen velgen die standaard worden gemonteerd bij deze Executive-uitvoering.
Ten opzichte van de andere types heeft de Executive mooi chroomwerk: in de voor -en achterspoiler en langs de zijruitlijn.
Nieuwe accu’s, meer vermogen
Zowel deze 1.8 als ook de tweeliterversie kregen nieuwe accu’s. Men stapte over van Nikkel-metaalhybride op Lythium-Iodetechniek. Toyota belooft rond 14% meer capaciteit en vermogen daardoor.
Een nieuw celtype en de daarmee samenhangende structuur van de batterij in combinatie met een minder plaats innemende bekabeling reduceren het volume van de accu bij de 1.8 rond de 30% en bij de tweeliter zelfs 40%!
Dat levert niet meer plaats op, maar de E-aandrijving kan nu meer aandrijvingsenergie opwekken om de verbrandingsmotor te ontlasten.
Dat helpt niet alleen de efficiëntie – beide aandrijvingen stoten duidelijk minder CO² uit -, maar vooral ook het vermogen.
Bij de 1.8 ging dat systeemvermogen van 122 naar 140 pk en bij de 2.0 van 184 naar 196 pk.
De resultaten
De B-motor draait dankzij deze E-techniek 500 toeren minder en bovendien heeft men de geluidsisolatie merkbaar verbeterd.
Ik geef eerst even een overzicht van de technische gegevens, voordat ik nader inga op het vernieuwde rijgedrag.
- B-motor: 1798 cc viercilinder
- Vermogen: 98 pk/ 142 Nm
- Boring x slag: 80,5 x 88,3 mm
- E-motor: 70 pk/185 Nm
- Systeemvermogen: 140 pk
- Transmissie CVT (traploze automaat)
- L x B x H = TS: 4,65 (Hatchback: 4.37) x 1,97 x 1,44 meter
- Kofferruimte: TS: 595-1606 liter
- Acceleratie 0-100km/h: 9,2 seconden
- Topsnelheid: 180 km/h
- WLTP-verbruik: 4,6 liter/100 km
Zoals ik al schreef bij de intro: alweer verbeterd! Toyota is dé goeroe op het gebied van hybridetechniek. Als u nog nooit met zo’n Toyota hebt gereden, vraagt de auto om een totaal andere rijtechniek. Het heeft geen zin om de Corolla als stoplichtsprinter te gaan gebruiken. Dan maakt de motor door de CVT-automaat onnodig veel toeren.
Het is zinnig de gulden middenweg te kiezen en de beide aandrijfsystemen naadloos te koppelen met de CVT-automaat.
Dat betekent:
- Gebruikmaken van de soepele langeslagmotor, de elektrische duw in je rug én de voordelen van die traploze automaat. Dat levert aan de ene kant een mooie acceleratie, maar de andere zijde een opmerkelijk zuinig verbruik. Het is ook verstandig om bij welke discipline dan ook de diverse rijmodi te gebruiken: Normal, Eco of Power.
In de Ecostand kwam ik gemiddeld op verbruikswaarden tussen 1 op 20 en 25. (op de cruise control, 100 km/h en in de stad gebruik makend van de recuperatiemogelijkheid door gas in te houden en te remmen!)
En verder?
De besturing is prima en geeft goede terugmelding. Comfort? Het is een fijne, stille reiswagen met een hoog comfortgehalte. Hij helt in snel genomen bochten nauwelijks over en de wegliggingskarakteristiek is verreweg neutraal.
Hij is voorzien van heel veel moderne assistentsystemen, zoals het signaal van een naderende fietser bij het uitstappen of het systeem waarbij de auto actie onderneemt als hij merkt dat de chauffeur niet meer actief rijdt:: eerst een waarschuwingssignaal en vervolgens stopt de auto met inschakeling van de alarmlichten. Bovendien wordt hij ontgrendeld om de hulpdiensten bij te staan.
Hoogwaardig
Het is aangenaam vertoeven in de Corolla in deze uitvoering: mooie materialen, een aangename afwisseling van chroom, pianolak en gestikt leer. De ergonomie is dik in orde, mede dankzij het head-up-display, waardoor je je aandacht op de weg kunt houden. De stoelen zitten prima en geven goede steun, de Touring Sport vervult alle wensen wat de binnenruimte betreft, de Hatchback is wat krapper achterin.
Het infotainment werd vernieuwd, het 12,3” touchscreen werkt prima en de bediening er van is logisch. De intelligente spraakbediening werkt uitstekend.
Conclusie
De facelift heeft van een goede Corolla een nóg betere versie gemaakt. Hij blijft daarbij de meest pragmatische hybride in autowereld.
De Corolla Hatchback staat vanaf € 33.995,- in de boeken, de vanafprijs van de Touring Sports is € 36.795,-.
De geteste Executive komt op € 44.295,-, maar dan valt er niets meer te wensen…