AutoZeelandtest van de Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 130 pk

AutoZeelandtest van de Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 130 pk

AutoZeelandtest van de Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 130 pk

Is de Astra nog een Astra met de Stellantistechniek? Een uitgebreide test van de Sports Tourer, de combi-uitvoering van de nieuwe Astra. In 1953 bracht Opel voor het eerst een combi uit met de naam CarAvan die vrijwel onmiddellijk een groot succes werd. 10 jaar later, in 1963 introduceerde Opel de keverkiller met de naam Kadett. Onder invloed van de Scandinavische landen werd die Duitse naam Kadett in 1991 vervangen door Astra.

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Opels nieuwe tijdperk”

Is de Astra nog een Astra met de Stellantistechniek? Een uitgebreide test van de Sports Tourer, de combi-uitvoering van de nieuwe Astra.

In 1953 bracht Opel voor het eerst een combi uit met de naam CarAvan die vrijwel onmiddellijk een groot succes werd. 10 jaar later, in 1963 introduceerde Opel de keverkiller met de naam Kadett. Onder invloed van de Scandinavische landen werd die Duitse naam Kadett in 1991 vervangen door Astra.
General Motors had Opel in 1928 overgenomen en het Amerikaanse autoconcern heeft met Opel hoogtijdagen beleefd. De laatste tien jaar bekoelde echter de samenwerking en uiteindelijk werd het trotse Duitse merk te koop gezet. PSA (Peugeot/Citroën) lijfde Opel in 2017 in en sinds kort maken deze merken deel uit van de Stellantisgroep.
Hoewel de onderhuidse techniek vaak onderling wordt gedeeld, is de nieuwe Astra Duitser dan de afgelopen jaren.

Vestigingsdirecteur Leon Paassens van Van Mossel Opel in Goes zorgde ervoor dat ik de mooie Astra kon gaan testen.

Gestrekte elegantie
De designers hebben hun best gedaan, want daar staat een knappe auto die vooral opvalt door geraffineerd lijnenspel. De zwarte gestrekte Sports Tourer is een eyecatcher die qua lengte bijna niet onderdoet voor de Omega uit 1992. Hij is trouwens verkrijgbaar in opvallende felle kleuren en dat staat hem ook heel goed.
De opvallende Opel-Vizor grille met de bijzondere Matrix-led-verlichting is bijzonder geslaagd. De ontwerpers hebben een paar leuke retrokenmerken verstopt waaronder de geprononceerde vouw op de motorkap die herinnert aan de Opel Manta A uit 1970.
Hij werd met 1,86 m 6 cm breder dan zijn voorganger en hij werd 4 cm lager. Daardoor is hij een stuk sportiever getekend. De achterpassagiers profiteren van de grotere wielbasis: 2,73 m.
De 18 inch lichtmetalen wielen draaien mooi naadloos in de uitgeklopte wielkasten en geven hem een stoer en tegelijk speels karakter.
De samen geknepen led-achterlichten onderstrepen de toegenomen breedte en dat levert een dikke auto op aan de achterzijde.
De Astra Sports Tourer werd in april onderscheiden met de Red Dot Award 2023. Een jury met 43 experts kende de Red Dot Award in de categorie ‘Product Design’ toe aan de compacte bestseller uit Rüsselsheim!

Compleet
Bij het instappen valt meteen het dubbele monitorbeeldscherm op. Wat vroeger het instrumentenpaneel heette, is nu een digitale versie, dat middels een knop op de hendel voor de clignoteur aangepast kan worden.
Het rechter gedeelte van het grote scherm biedt plaats aan het infotainment, de navigatie en aan de achteruitrijcamera.
Ik ben altijd blij met een head-up-display en een aantal fysieke knoppen, waaronder een op de tast te vinden volumeknop van de radio.
Het mooie leren stuur is voorzien van allerlei bedienknoppen die na even wennen een voorbeeldige ergonomie aan de dag leggen.
Opbergmogelijkheden zijn er plenty, zowel in de portiervakken als op de middenconsole. Onder de middelste luchtopening klapt er een brillenvakje uit.
Alles is bijzonder solide afgewerkt met mooie, hoogwaardige materialen. Het speelse karakter krijgt met witte accenten op het dashboard uitgebreid aandacht.

Dan zijn er de fantastische AGR-gecertificeerde stoelen. AGR staat voor Aktion Gesunder Rücken. Deze stoelen zijn ontwikkeld bij de AGR-vereniging in Duitsland. Hieraan werken artsen en speciale industrieën mee om rugklachten te voorkomen. Ze maken niet alleen auto,- maar ook allerlei bureaustoelen met het doel zo ergonomisch mogelijk en zonder rugklachten te werken en te rijden.
De stoel laat zich perfect 10-voudig instellen met elektrische lendensteunen en een zitplaatsverlenger. Zo’n stoel zou je bij wijze van spreken in je huiskamer willen hebben!
Achterin is er veel been-en hoofdruimte voorhanden, dankzij onder andere de genoemde grote wielbasis.
De kofferruimte is immens: 597 liter, te vergroten tot 1634 liter. Daarmee kan je  achterin een wasmachine meenemen! Ook niet onbelangrijk en eigenlijk heel plezierig is de lage tildrempel van maar 59 centimeter….

Technische gegevens

  • Motor: 1199 cc driecilinder turbomotor met 130 pk/230 Nm bij 1750 toeren/min
  • Boring x slag = 75 x 90,5 mm
  • Transmissie: 8-traps automaat
  • Acceleratie 0-100 km/h: 9,9 seconden.
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • CW-waarde: 0,29
  • Leeggewicht/laadvermogen: 1422 kg/478 kg
  • Aanhangwagen gewicht met trekhaak af fabriek: 1400 kg
  • Kofferruimte: 597-1634 liter
  • Testverbruik: 4,9 liter/100 km

Aangenaam
Vorig jaar heb ik met de 5-deurs gereden en wel met de Plug-in-Hybrid. Dit keer kreeg ik de Sports Tourer mee met de 1,2 liter driepitter. Die motor kende ik al van de  test met de Peugeot 408.
Het is een bijzondere driecilinder die ongelooflijk zuinig kan zijn, maar daar moet je op anticiperen. Het is zaak om regelmatig te rijden en bij voorkeur veel op de cruise control. Omdat het hier om een langeslag motor gaat, betekent het dat hij van nature onderin de toerenkelder een grote trekkracht bezit. Het koppeltoerental ligt bij 1750 toeren/min en precies dat toerental draait hij bij 100 km/h. Ik vertrok met een actieradius van 580 kilometer, maar gaandeweg klom dat bereik op naar 850 kilometer door te rijden als hierboven geschreven. Dan kom je al snel in de buurt van de 1 op 20! Bij het accelereren vanaf stilstand is de driepitter een beetje rauw, maar zodra je op snelheid bent, hoor je hem niet meer..

De auto is stevig geveerd, maar zeker niet oncomfortabel. In snel genomen bochten blijft hij aangenaam neutraal en heeft daardoor een fijne wegligging. Hij stuurt voorts strak met voldoende terugmelding van het wegdek.
De 8-traps automaat schakelt geweldig en nauwelijks voelbaar. Uiteraard heb ik de acceleratieproeven in de Sportstand uitgevoerd en dan valt me op dat hij bij afremmen telkens tussengas geeft.
Tijdens de snelle oefeningen mis ik echter een analoge toerenteller, de afgebeelde toerenteller in streepjesvorm vind ik niet zo duidelijk.

Conclusie
Na 60 jaar heeft Opel weer een klapper op de markt gebracht! De Astra is een klassenauto geworden, een échte Opel met veel ruimte, heel veel assistentsystemen, een goed comfort en een fantastische wegligging.
De instapprijs komt op € 34.699,- voor de 1.2 liter met 110 pk.
De testauto komt voorzien van Level 3 (o.a. de AGR-stoelen) op € 35.699,-
Toch knap dat hij ondanks een gezamenlijk platform en veel techniek, een eigen Opelkarakter heeft behouden.

Nog een laatste opmerking: de trend in Nederland is een SUV.
Realiseert u zich dat een SUV hoger en zwaarder is dan een combi die een betere CW-waarde heeft en dus zuiniger rijdt. Misschien kan je in deze Opel zelfs meer meenemen dan in een vergelijkbare SUV.
Is die hoge instap voor u belangrijker dan al deze kwaliteiten?

Terug naar de bovenkant van de website