AutoZeelandtest van de Audi Q8 55 e-tron Quattro Sportback
AutoZeelandtest van de Audi Q8 55 e-tron Quattro Sportback
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Succesnummer”
Bij de tweede oplage wordt hij een doorslaand succes! Audi heeft zijn vlaggenschip op het gebied van techniek, efficiëntie en actieradius flink onder handen genomen. Ook optisch heeft hij grote stappen gemaakt.
Verkoopadviseur Ronan Oostdijk van Audi Poppe zorgde ervoor dat de testauto gewassen en volledig opgeladen voor me klaarstond.
Het managementteam in Ingolstadt heeft na de introductie van de eerste 100% elektrische Audi in 2019, simpel e-tron genaamd, een storm van kritiek over zich heen gehad.
We zijn inmiddels vier jaar verder en er is heel veel positief veranderd. Onder de nieuwe naam Q8 e-tron heeft er een succesvolle wedergeboorte plaatsgevonden.
Meteen past de elektrische Q8 naadloos in het mooie gamma van Audi. Men heeft zich inderdaad de kritiek aangetrokken en op vele punten de juiste aanpassingen doorgevoerd.
Stoer
Wat betreft het exterieur is men behoedzaam te werk gegaan.
Zowel het nieuw ontworpen front als de achterzijde met het nieuwe tweedimensionale vierringenlogo werden decent pragmatisch vernieuwd.
Hij groeide iets zowel in de lengte als in de breedte, maar werd iets lager, waardoor hij nóg wat sportiever oogt.
Dat doet de Sportback eigenlijk al van nature, want in feite is hij ten opzichte van de normale Q8 een vierdeurs SUV coupé met een mooie swingende daklijn.
De gesmede 21” lichtmetalen wielen geven hem een stoere uitstraling.
Als ik hem vergelijk met vele 100% elektrische concurrenten ziet hij er eigenlijk helemaal niet zo ‘elektrisch’ uit. Ik was tijdens mijn testrit in Knokke en daar ontmoetten we vele benzine-broers van de Q8, waarbij deze e-tron zich niet persé uiterlijk elektrisch onderscheidt. Aan elke Tesla kan je bijvoorbeeld al van verre zien dat er geen brandstofmotor gemonteerd is…
Handig is dat hij aan beide zijden opgeladen kan worden. Vlak achter het voorwiel bevinden zich achter een klepje de stekkers.
Inside information
Binnenin is veel van het goede gebleven en biedt hij zijn inzittenden plenty comfort en ruimte. Het instrumentenpaneel is natuurlijk digitaal, al worden de meters analoog geprojecteerd en verschaft alle nodige informatie.
Het touchscreen moet echter nadrukkelijk worden bediend, anders reageert het niet. Gelukkig zijn er ook nog fysieke knoppen, natuurlijk ook op het stuur.
Audi levert in deze uitvoering ook spiegels die door een camera worden aangestuurd en geprojecteerd worden op het portier. Ik heb met zo’n uitvoering al eens gereden, maar ik was blij dat er gewone buitenspiegels waren gemonteerd, want de plaats waar de camera’s het beeld projecteren, is mijns inziens veel te laag.
De voorstoelen met zitverlengers zitten als gegoten en geven prima steun.
Alle materialen zijn met zorg gekozen en versterken het premiumgevoel in deze Q8. Achterin is ondanks het gemonteerde panoramadak genoeg hoofdruimte en de benen hebben ook niets te klagen, want dankzij zijn wielbasis van 2,93 m is er plenty ruimte. Dat panoramadak biedt bovendien aangenaam veel licht in het interieur. Wil je dat niet, kan het middels een knop boven de binnenspiegel ook gesloten worden.
Hij zit boordevol assistentsystemen, waarvan ik een even wil noemen: de parkeerassistent die de grote auto met een smartphone-app dankzij vijf radarsensoren- en camera’s en twaalf ultrasone trillingen die de omgeving controleren, op een willekeurige parkeerplaats zet.
Technische gegevens
- Motor en aandrijving: twee permanente asynchrone elektromotoren, voor en achter
- Systeemvermogen: 408 pk/664 Nm
- Aandrijving: Vierwielaandrijving met vaste overbrenging
- Accu: lithium-Ionenbatterij
- Capaciteit: bruto/netto: 114/108 kWh
- L x b x h = 4,92 x 1,94 x 1,62 m
- Wielbasis: 2,93 m
- Kofferruimte:569-1635 liter
- Frunk: kofferruimte voorin voor kabels etc.: 62 liter
- Gewicht: 2660 kg
- Trekgewicht: 1800 kg
- Banden/wielen: 265/45 R21
- Acceleratie 0-100 km/h: 6,5 seconden, top: 200 km/h
- Actieradius: 582 km (WLTP)
- Dankzij 170 kW laadt hij in 30 minuten 80% op.
- Prijzen: Edtion: € 85.385,-, Advanced Edition: € 91.585,-, S-Edition: € 95.685,-
Zuinigheid met vlijt
Op de heenweg naar Knokke heb ik geprobeerd om zo zuinig mogelijk te rijden. Dat betekent de airco uitschakelen, zoveel mogelijk op de cruise control rijden en de flippers gebruiken om zoveel mogelijk stroom terug te winnen. Dat principe heet ‘one-pedal-drive.’ Zodra je gas inhoudt, remt hij sterk af, waarbij zelfs de remlichten gaan branden. De N61 van Terneuzen naar IJzendijke met zijn vele rotondes, helpt op dat punt ook mee. Vervolgens binnendoor via Cadzand en Sluis naar Knokke. Vlak voor Knokke gaf het display een gemiddelde aan van 20 kWh!
Op deze manier is de WLTP-actieradius van 582 kilometer absoluut haalbaar!
Verbeterde rijdynamiek
De standaard luchtvering staat garant voor comfort en rijdynamiek, de eerste versie kreeg wat deze twee belangrijke punten betreft nogal wat kritiek te verwerken.
Het onderstel werd met name aan de vooras verbeterd
De bekrachtiging was bij de vorige Q8 nogal gevoelloos. Deze nieuwe Q8 is wat betreft dit onderdeel een kanjer. Hij laat zich op bochtige wegen net zo gemakkelijk besturen, zodat je bijna vergeet dat de kolos meer dan 2,5 ton weegt. Het viel me ook op dat hij in die snelle bochten nauwelijks overhelt.
Hij heeft een zeedijk van een wegligging en daardoor ontstaat een veilig en soeverein rijgevoel. De combinatie van de stille elektromotoren met de uitstekende geluidsisolatie en nauwelijks wind- en bandenrumoer maakt hem tot een fijne en comfortabele reiswagen.
Conclusie
Audi heeft z’n huiswerk nauwkeurig gemaakt. Het is een fijne reisauto geworden met een gezonde portie rijdynamiek. Hij kan ondanks zijn hoge gewicht ook best zuinig zijn, maar daar moet je zelf ook een en ander aan doen.
Bij Auto Poppe merken ze terdege dat de clientèle deze auto waardeert, want Ronan vertelde me dat het bijna de meest verkochte Audi is…