AutoZeelandtest van de Mitsubishi ASX PHEV

AutoZeelandtest van de Mitsubishi ASX PHEV

AutoZeelandtest van de Mitsubishi ASX PHEV

Nog geen twee jaar geleden besloot Mitsubishi Europa de rug toe te keren. Gelukkig is dat besluit compleet teruggedraaid. De samenwerking met Mercedes-Benz, Renault en Nissan heeft geleid tot deze vernieuwde ASX.

AutoZeelandtest van de Mitsubishi ASX PHEV 

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Geslaagde mimicry”

Nog geen twee jaar geleden besloot Mitsubishi Europa de rug toe te keren. Gelukkig is dat besluit compleet teruggedraaid. De samenwerking met Mercedes-Benz, Renault en Nissan heeft geleid tot deze vernieuwde ASX.

Het bericht van twee jaar geleden sloeg in als een bom.
Mitsubishi is een ongelooflijk grote Japanse industriegigant met heel veel disciplines. Sinds 1974 is het merk met de diamanten in het logo met auto’s actief in Europa. De eerste was de Colt en die ontpopte zich als een ongelooflijk betrouwbare auto. Dat is elke de Mitsubishi nog steeds, vandaar de commotie na die mededeling.
Dat heeft inmiddels geresulteerd is het terugdraaien van die achteraf onzinnige beslissing.
Om het nieuwe masterplan kracht bij te zetten is gekozen voor Badge Engineering.
Een nieuwe auto ontwikkelen is uiterst kostbaar. Mitsubishi heeft in dit segment wereldwijd best auto’s in de aanbieding, maar die voldoen niet aan de Europese maatstaven, vandaar dat men voor samenwerking met de partners heeft gekozen.

Dus heeft de Badge Engineering geleid tot een hechte samenwerking met coöperatiegenoot Renault die een geslaagde SUV in de aanbieding heeft: de Captur. Bovendien had Renault in zijn fabriek capaciteit over, dus één en één is twee!
De Nederlandse CEO van Mitsubishi Europe, Frank Krol, zegt hierover zonder omhaal: “De beslissing ging over een snelle marktinvoering. We gebruiken de bestseller van Renault en de overeenkomst met die auto is voor onze klanten absoluut geen probleem.”

Overigens is dit principe in de auto-industrie al heel lang gebruikelijk, de Austin Mini heette bijvoorbeeld bij Morris 850, bij Riley Elf en bij Wolseley Hornet.
De Opel Agila had een Japanse tweelingzus: de Suzuki Splash en de Fiat Sedici en de Suzuki SX4 waren identiek, om maar wat voorbeelden te noemen.

Mooie SUV
De Mitsubishi ASX verschilt van de Captur door een aangepaste grille en natuurlijk het logo. De achteruitrijcamera zit op een andere plaats en achterop staat duidelijk leesbaar Mitsubishi.
Het is een knap getekende SUV die vooral voorzien van felle kleuren, een donker dak en de spannende 18 inch lichtmetalen wielen, hoge ogen gooit. Hij smoelt lekker met zijn aparte grille en de bijzondere led-verlichting. Bij sommige uitvoeringen zijn dakrails gemonteerd en die flatteren eveneens. De daklijn doet denken aan een coupé en het chroomlijntje langs de onderkant van de zijruiten eindigt geraffineerd na de C-stijl.

Veel ruimte
Ook binnenin is het aangenaam vertoeven: alle materialen zijn met zorg gekozen, de stoelen zitten uitstekend en achterin is ook verrassend veel plaats. De kleurstelling is verrassend en afwisselend.
Het dikke leren stuur pakt lekker aan, de uitrusting is voorts modern en het infotainment-systeem is uitstekend met audio, communicatie en navigatie. Het wordt ondersteund door Android Auto en Apple CarPlay.
De achteruitrijcamera werkt perfect en er zijn gelukkig nog flink wat fysieke knoppen aanwezig die de ergonomie ten goede komen.
Dat geldt ook voor de bediening van de knoppen op het stuur zoals de bediening van de cruise control.
De ASX is voorzien van heel veel moderne assistent- en veiligheidssystemen en zijn zonder uitzondering up-to-date.

Technische specificaties

  • B-Motor: 1598 cc viercilinder
  • Twee E-motoren (Synchroon, permanent magneet)
  • Systeemvermogen + koppel: 160 pk/349 Nm
  • Accu: Lithium-ion, 360 V, capaciteit: 10,5 kWh
  • Laadtijd 10A 1 fase (schuko-kabel): 4,5 uur
  • Laadtijd 16A 1 fase (Mennekes-kabel: 3 uur

Prestaties:

  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,1 seconden
  • Topsnelheid gecombineerd: 170 km/h, elektrisch: 135 km/h
  • Actieradius elektrisch: 48 kilometer
  • Brandstofverbruik: 1,3-1,4 l/100 km
  • L x b x h = 4,23 x 2,03 (met spiegels) x 1,576 meter
  • Wielbasis: 2,64 m
  • Leeggewicht: 1531 kg
  • Vanaf € 29.290,-

Motoren:

  • 0 MPI Turbo, driecilinder, 91 pk/160 Nm
  • 3 DI-T, 1333 cc, 158 pk/270 Nm
  • 6 HEV AT (hybrid + 143 pk/255 Nm
  • 6 PHEV AT, Plug-In-Hybrid, 160 pk/349 Nm

Kilometervreter
Ik kreeg de ASX volgetankt en – geladen mee van Jack Back, de vader van directeur Rinze.
“Naar de bollen, naar die heerlijke bollen! Waar je sprakeloos geniet van de kleuren die je ziet, naar de bollen!” Dit liedje zong Louis Davids, een entertainer en cabaretier van vóór de oorlog.
Mis, niet naar Lisse of Hillegom, maar naar Goeree-Overflakkee, waar zich heel veel bollenkwekers bevinden.
Ik haalde zelfs meer dan 50 kilometer elektrische actieradius door netjes 80 km/h op de cruise control te rijden en op Goeree zoveel mogelijk kleine weggetjes te rijden, waarbij ik de recuperatiemodus maximaal heb gebruikt. Terug in Kloetinge had ik een keurig gemiddelde van 1 op 29!
Het principe van een PHEV is om zoveel mogelijk elektrisch te laden aan de ene kant en even zoveel stads- of in mijn geval ‘bollenverkeer’ te doen. Op tijd laden en veel recupereren levert een enorme besparing op wat het benzineverbruik betreft.
Ik heb ook een totaal andere kant van dit chapiter ervaren. Terug uit Tilburg na 19.00 uur betekende op de meeste plaatsen 130 km/h. Tijdens die snelle rit zorgt de B-motor ervoor dat de accu wordt opgeladen.
Een ingenieus systeem dat resulteert in een gemiddelde actieradius van 800 kilometer dankzij de samenwerking tussen B- en E- motor! Sensationeel…!

Comfortabel
Ik betrap me erop dat ik zowel met een hybride als een volledig elektrische auto probeer zo zuinig mogelijk te rijden. Elke keer weer een uitdaging! Maar ik ga even terug naar het rijgedrag: de PHEV is standaard uitgerust met een 7-traps dubbele koppelingsautomaat.
Dat houdt in dat de ‘versnellingen’, beter de ‘trappen’ van de automaat van te voren worden klaargelegd, zodat het proces zo synchroon mogelijk verloopt.
Vervolgens is de overgang van de E- naar de B-motor duidelijk hoorbaar, maar niet storend. Er zijn geen overgangsstoringen te voelen, het is zuiver akoestisch.
Verder is de ASX een fijne reiswagen met verreweg heel veel comfortabele eigenschappen.

Conclusie
De nieuwe ASX profiteert van zijn coöperatie met o.a. Renault. De hybridemotoren zorgen voor een lager verbruik, beter prestaties en de auto biedt veel meer comfort dan vroeger.

Kortom: samenwerking leidt tot overwinning!

Laatste nieuws

Terug naar de bovenkant van de website