AutoZeelandtest van de Opel Mokka (Deel 1)
AutoZeelandtest van de Opel Mokka (Deel 1)
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
De nieuwe Mokka lijkt van geen meter meer op zijn voorganger. Hij is niet alleen modern, maar hij oogt een stuk flitsender. Hij crossovert in het booming compacte SUV-segment.
Ik testte de 100% elektrische versie én de 1,2 DI Turbo benzine.
Ik stel in deel 1 de auto aan u voor, in het tweede deel komen de rijtests.
De opvolger van Dick Commee bij Van Mossel OPC is verkoopadviseur Floris van Overveld. Hij regelde de beide Mokka’s voor mij.
De vorige Mokka ontstond nog onder de supervisie van General Motors. Hij werd in Korea gefabriceerd en was een zusje van de Chevrolet Traxx en de Buick Encore.
Stellantis (voorheen PSA), het nieuwe moederbedrijf van Opel, Peugeot, Citroën en DS, stelde orde op zaken.
Er werden modellen geschrapt, zoals de Adam en de Karl en de nieuwe Mokka mocht alleen zijn naam behouden.
Hij staat op het gezamenlijke platform van de andere merken van Stellantis en hij deelt ook de aandrijflijnen.
Die filosofie is verstandig en bespaart uiteraard een heleboel..
Opel Vizor
Op de Brusselse autosalon in januari 2020 zag ik het prototype van de Mokka en van zijn toekomstige broers en zussen.
Hij verrast met een fris en innovatief uiterlijk.
Net als straks alle Opels is hij herkenbaar aan de ‘Opel Vizor’, een combinatie die de koplampen en de grille tot één visueel geheel maakt.
Ik zag in een vooraankondiging ook al zijn zus: de Manta die geweldig lijkt op het type dat 51 jaar gelden op de markt kwam.
Deze nieuwe vormtaal is eigenlijk regelrecht een revolutie, want dat waren we allang niet meer van Opel gewend. Een beetje retro-invloeden verpakt in een ultramodern jasje zijn de kersen op de taart. Daar is de geprononceerde ruggengraat op de motorkap, een rudiment van veel Opels uit de jaren ’60 en ’70 en bij sommige types is de motorkap zwart gespoten net als bij de Kadett Rally uit 1968 en de A-Manta SR uit 1970.
Dan de nieuwe kleurstellingen: het bijzondere groen van de e-versie en de rode en zwarte accenten bij de benzine-uitvoering zijn absolute eyecatchers!
Top aerodynamica
Het design van de carrosserie is niet alleen puur en gedurfd, maar ook aerodynamisch efficiënt.
Met een luchtweerstandscoëfficiënt (CW-waarde) van 0,32 is de nieuwe Mokka een van de meest gestroomlijnde modellen in zijn marktsegment.
Reductie van de CO²-emissie en een efficiënte aerodynamica zijn steeds belangrijker voor zowel de auto-industrie als de klanten. Een lage luchtweerstand betekent dat de auto minder energie nodig heeft om vooruit te komen, wat weer zorgt voor een lager verbruik en minder emissie. Net als voor andere nieuwe Opelmodellen hebben de ingenieurs van Opel ook de aerodynamica van de Mokka geoptimaliseerd. Dat hebben ze gedaan in de windtunnel van de Universiteit van Stuttgart. (onderzoekinstituut voor de auto-en motortechniek). Afhankelijk van de versie hebben zij de luchtweerstandscoëfficiënt tot 0,32 gereduceerd.
“Opel is al decennialang toonaangevend op het gebied van aerodynamica en met onze Mokka zetten we deze lange traditie voort,” zegt Marcus Lott, Managing Director Engineering. “Geavanceerde technologie, zoals de toepassing van luchtgeleiders en actieve lamellen in de grille, zijn de nieuwste stand der techniek op dit gebied. Met zijn verbluffende design laat de nieuwe Mokka zien dat een onderscheidend uiterlijk en een efficiënte vorm elkaar niet uitsluiten.”
Ook hebben de designers de vormgeving van de karakteristieke Opel Vizor, de vorm van de A-stijlen en de buitenspiegels geoptimaliseerd. Verder zorgen panelen aan de onderzijde van de auto voor een verbeterde luchtstroom.
Hij is bovendien voorzien van vinnen aan weerszijden van de achterklep en een verlengde achterspoiler aan de dakrand om luchtwervelingen te voorkomen. Bovendien zorgt die spoiler voor downforce, dus voor druk op de achteras, wat vooral bij hogere snelheden de stabiliteit verbetert.
Luchtgeleiders en lamellen
Een belangrijke bron van luchtweerstand zijn de wielen, banden en wielkasten. De luchtgeleiders zijn openingen die in de hoeken van de voorzijde van de nieuwe Mokka zijn geïntegreerd. Ze zorgen voor een smalle, hoge luchtstroom langs de buitenzijde van de voorwielen. Daardoor stroomt de lucht vloeiend langs de wielkasten.
Hij is ook voorzien van actieve lamellen in de grille die de luchtweerstand verder terugdringen. De lamellen sluiten automatisch de opening van de grille af wanneer weinig lucht voor de koeling nodig is.
Als ze gesloten zijn, verbeteren de lamellen de aerodynamica. Bij ritten in de bergen of bij warm weer in de stad, gaan ze weer open.
Pure Panel
Steekwoord: evolutie: instappen, gaan zitten en je verbazen! Verbazen over de binnenarchitectuur, de twee digitale displays, normaal 7”, optioneel 10” of 12”, Pure Panel genaamd.
Het is overzichtelijk en decent, maar net zo spannend als de buitenkant van de Mokka. De hoeveelheid informatie is indrukwekkend goed, terwijl de vormgeving van de graphics modern oogt.
Het touchscreen is niet altijd even nauwkeurig en de stemcommando’s zijn soms minder perfect.
Gelukkig zijn er ook nog fysieke knoppen voor de bediening van bijvoorbeeld de airco en de rijhulpsystemen.
De stoelen zitten uitstekend en vooral de uitvoeringen in leer met massagefunctie zijn aan te raden.
De materialen zijn solide afgewerkt, maar harde kunststofsoorten overheersen, zeker van achteren. Hij biedt achterin wat minder beenruimte dan zijn voorganger, de hoofden komen echter niets tekort.
De kofferruimte biedt 350 liter en heeft een verstelbare bodem. Bij omgeklapte leuningen komt er 1105 liter vrij.
In deel 2 volgen de rijtests van zowel de elektrische als de benzineversie.