AutoZeelandtest van de Toyota GR (Gazoo Racing) Supra
Als een phoenix uit de as
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
Verkoopadviseur Wesley Buuron van Toyota de Jonge in Goes belde me op: “Ik heb iets leuks voor jou…!”
De Supra van de importeur stond een paar dagen bij de beide vestigingen van Toyota de Jonge en dinsdagmorgen was hij voor mij gereserveerd. In ieder geval even langs Terneuzen waar Gianni de mooie coupé vereeuwigde.
Van zo’n coupé word ik helemaal blij!
Ik zag hem voor de eerste keer twee jaar geleden op de Automobielsalon van Genève en daar kon ik mijn ogen al niet van hem afhouden.
Van de bijna 50 modellen van het grootste autoconcern ter wereld levert Toyota er 12 in Nederland waaronder gelukkig deze coupé.
Men heeft er zeven jaar over gedaan om weer een Supra te ontwikkelen, maar de keus om met BMW in zee te gaan, is niet alleen het kostenplaatje, maar ook de betrouwbare techniek van de Z4.
Je ziet het niet aan de buitenkant, maar het heftige design van de Japanse coupé gaat geweldig samen met de schitterende techniek. Zowel de Z4 als de Supra lopen bij Magna in het Oostenrijkse Graz van de band.
Technische gegevens
- Motor: zescilinder-in-lijn, 2998 cc, 340 pk/500 Nm
- Aandrijving: achterwielen + 8-traps automaat
- Banden: 255/35 R19 voor, 275/35 R19 achter
- L x b x h = 4,38 x 1.854 xx 1,29 m, wielbasis: 2,47 m
- Acceleratie 0-100 km/h: 4,4 seconden, top 250 km/h
- Tussenspurts:
- 60-100 km/h: 2,2 seconden
- 80-120 km/h: 2,8 seconden
- WLTP-verbruik l/100 km: 8,1
- Prijs: vanaf € 63.695,-
Imposant
Herinnert u zich nog de vorige Supra met de enorme vleugel achterop? Nee?
Laten we deze nieuwe Supra eens even goed bekijken.
Hij heeft, net als zijn illustere voorganger, de klassieke lijnen van een sportcoupé: een lange neus, een aflopend dak met een double bubble, een korte kont en een weelderig ronde achterspoiler.
Als je hem in zijn ogen kijkt, zie je de zes separate led-kristallen met daaronder de langgerekte dagrijverlichting. De enorme happers boven de voorspoiler moeten de zescilinder van de broodnodige lucht voorzien.
De motorkap valt over de spatborden heen en de smalle zijruiten lijken zijn snelheid al bij stilstand te onderstrepen.
Jammer genoeg zijn de talrijke luchtopeningen fake, maar ze doen geen afbreuk aan het geslaagde bijzondere en heftige design.
De meesten zullen de achterzijde van de Supra zien met de toegeknepen achterlichten, de enorme diffuser met de twee grote uitlaatpijpen en de led-achteruitrijlichten annex het mistachterlicht in het midden.
Tot slot de grote, gesmede lichtmetalen wielen die naadloos en onnavolgbaar in de wielkasten draaien.
Als ik plaatsneem achter het stuur en de buitenspiegels instel, kleurt de ongelooflijk imposante heuppartij een groot deel van het zicht naar achter in en maakt daardoor deel uit van het charisma van deze sportcoupé!
Cockpit
Hallo BMW! De enige Toyota-inbreng is het logo op het stuur, voor de rest waan ik me in de Z4, dat is misschien niet zo origineel, maar wel perfect. De ergonomie, de gebruikte materialen en de bediening zijn allemaal voorbeelden van een doordachte filosofie uit München die de Supra mede tot een supersportwagen maken.
De integrale kuipzittingen zijn echter een eigen Toyota-ontwikkeling. De intieme cockpit-atmosfeer wordt mede veroorzaakt door de brede middenconsole, de diepe zitpositie van de fijne zittingen, het gestikte leer en de verstelbare zijkanten voor meer comfort.
Het instrumentenpaneel is een mix tussen analoog en digitaal.
Zoals het hoort bij echte sportwagens wordt de grote toerenteller prominent en analoog voor mijn neus geprojecteerd en is de digitale snelheidsmeter naar de zijkant gedirigeerd.
Bovenop het dashboard staat het infotainment scherm.
Apple Carplay, online verkeersinformatie, actuele wegenkaarten en een fantastisch soundsysteem zijn allemaal bij de prijs inbegrepen.
De kofferruimte is met 290 liter minimaal uitgevallen, dus dat wordt een beetje improviseren tijdens de reis.
Power en karakter
De zescilinder-in-lijn tot leven wekken is al een akoestische sensatie. De donkerbruine grom van deze zescilinder in lijn verwent meteen mijn gevoelige oren. De selectiehendel van de achttraps automaat staat grijpvriendelijk op de middenconsole. De eerste 10 kilometer laat ik de olie op het gemakje op temperatuur komen. Bij 100 km/h maakt hij nog geen 2000 toeren, dus da’s geen probleem.
Ik kies een leeg poortje bij de tol van de Westerscheldetunnel en heb de sportstand ingeschakeld. Het display kleurt rood, het toerental wordt daarbij verhoogd en ik geef gas.
De ferme brul wordt versterkt door het dak van de poortjes en inderdaad: binnen 4,4 seconden zit ik weer op de honderd.
Wat zijn echter cijfers? Wat telt is het gevoel….
De Supra veroorzaakt een sensationeel gevoel. Hij reageert spontaan, de Twin-Scroll turbo fluit decent en de automaat kiest bliksemsnel en trefzeker de juiste trap. Maximaal 6500 toeren perst hij uit zijn binnenste!
Om zijn wegligging te testen, moet ik natuurlijk de polder in.
De ideale gewichtsverdeling van 50/50% is bereikt door de motor zoveel mogelijk naar achteren te leggen. Het actieve achterasdifferentieel verdeelt de aandrijving traploos over de twee aangedreven wielen, want het sperdifferentieel is standaard, evenals de adaptieve schokdempers.
Het is een regelrecht feestje om hem door de bochten te jagen en dan te constateren dat die mooie gewichtsverdeling resulteert in een feilloos neutraal weggedrag!
Met die enorme tractie drukt de Supra zich de bochten uit en zelfs wanneer het wegdek niet helemaal glad is, zet hij geen stap opzij. Als je noodgedwongen in de ankers moet, blijken de remmen uitstekend op hun taak berekend te zijn.
Ik vind hem tot slot nog een tikkeltje lekkerder sturen dan zijn cabriolet Z4 zus en voor een sportwagen is hij eigenlijk ook comfortabel…
Conclusie
Toyota heeft weer een fantastische sportwagen uitgebracht die heerlijk rijdt en die technisch zowel optisch heel veel biedt. Ondanks de samenwerking met BMW bezit hij een eigen karakter. Steekwoorden: prima besturing, verrassend comfortabel, bloedsnel, fijne motor, charismatisch en voor een prijs van nog geen 64.000 euro heeft hij niet veel concurrenten…