AutoZeelandtest van de Fiat 600
De Fiat 600e is de eerste nieuwe Fiat sinds jaren en belooft meteen een topper te worden. Hij heeft het getal achter zijn naam staan dat in de jaren ’50 en ’60 zorgde voor een groot succes. Hij deelt de techniek met de nieuwe Jeep Avenger en hij ziet er niet alleen leuk en flitsend uit, hij rijdt ook voortreffelijk.
Tekst: Rob Strating
Foto’s: Gianni Agosti
“Schot in de roos!”
De Fiat 600e is de eerste nieuwe Fiat sinds jaren en belooft meteen een topper te worden. Hij heeft het getal achter zijn naam staan dat in de jaren ’50 en ’60 zorgde voor een groot succes. Hij deelt de techniek met de nieuwe Jeep Avenger en hij ziet er niet alleen leuk en flitsend uit, hij rijdt ook voortreffelijk.
Ik haalde hem op bij Van Mossel Fiat in Goes waar Leon Paassens de scepter zwaait.
Aantrekkelijke seicento
Ik was zo’n tien jaar geleden in het Fiathotel, gevestigd in de oude Fiatfabriek (Lingotto) in Turijn die in 1922 geopend werd, in die tijd de grootste autofabriek ter wereld. Bovenop het dak was een testbaan gecreëerd waar in 2014 alle voormalige Fiats werden getoond, waaronder de legendarische 600 met de motor achterin. Hij werd geproduceerd tussen 1955 en 1969. Ik moest onwillekeurig terugdenken aan dat icoon toen ik de nieuwe 600 voor het eerst zag staan bij Van Mossel in Goes.
Van een eind zie je dat de 600e een Fiat is, want hij deelt niet alleen de retrokenmerken met zijn kleine broer, de 500, maar als je goed kijkt ook met de 600 uit 1955. Zeker door zijn koddige oogopslag veroorzaakt hij meteen een glimlach op je gezicht. De 500 wordt in Italië ‘il cucciolo’ genoemd en dat staat voor een knuffelbolletje. De Cinquecento aanschouwde in 2008 het levenslicht en werd heel knap ontworpen door de Amerikaanse designer Frank Stephenson, een tijdloos polariserende retro-auto.
De 600e bezit ten opzichte van die 500 een aangescherpt lijnenspel met grote wielen waardoor hij een stoere uitstraling krijgt. Hij vervangt in feite de 500L en de 500X die qua model niet zo goed deden.
Ik kreeg een zwarte uitvoering mee, maar eigenlijk past een felle kleur veel beter bij hem, zoals een oranje uitvoering die ik tijdens de testrit tegenkwam. Bij die oranje-uitvoering vallen ook de zwarte omrandingen van de wielkasten beter op die zo’n crossover eigenlijk kenmerken. Ik zou er niet van staan te kijken als er gaandeweg een 4x4 versie uit zou komen… Het grote ‘600-logo’ kom je overal tegen evenals de Italiaanse vlaggetjes.
Van alle kanten bekeken is het gewoon een vrolijke auto en dat hebben de designers goed gedaan.
Bijzondere Stellatisbroer
Bovendien lijkt deze nieuweling de geroemde prijs/kwaliteitverhouding van de oorspronkelijke Fiats weer op te pakken en dat is ook goed nieuws. Voor nog geen 36 mille staat hij namelijk voor je deur. Je krijgt dan tevens 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking en dat is sensationeel!
Stellantis is het moederconcern van Fiat waartoe ook merken als Opel, Alfa Romeo, Citroën, DS en Peugeot behoren, totaal 15 automerken. De 600e deelt met veel van zijn broers en zussen het platform, de ophanging en vele onderhuidse onderdelen, maar hij onderscheidt zich bijvoorbeeld al door de genoemde garantieperiode, zijn compleet vernieuwde elektromotor met 156 pk met 260 Nm koppel, een 54 kWh batterijpakket, meer actieradius, een grotere kofferruimte en zijn prijsstelling. De Opel Mokka, de Peugeot e-2008 en de DS3 moeten het met minder vermogen doen en zijn bovendien duurder.
Verrassende ruimte
De stoelen voor zitten prima en het dashboard laat een mix van retro-elementen en moderne bediening zien. De designers hebben wat betreft die retrostijl absoluut naar de oorspronkelijke 600 gekeken, zó leuk eigenlijk…
De materiaalkeus is prima en de rode balk bij de testauto is speels. De rode 600-logo’s in de stoelen verrassen eigenlijk ook.
De bediening van de automaat is duidelijk met drukkoppen uitgevoerd. Er zijn nog veel fysieke knoppen aangebracht om bijvoorbeeld de klimaatbeheersing en het radiovolume te regelen en dat is aangenaam. Het touchscreen met het infotainment levert geen problemen op, evenals de knoppen op het stuurwiel.
Achterin is de hoofdruimte verrassend goed, de beenruimte is voor lange mensen beperkt. De kofferruimte biedt een volume van 360 liter en de laadkabel kan onder de dubbele vloer worden opgeborgen.
Comfortabel en snel
Hij beschikt dus over de tweede generatie elektromotor van de Stellantisgroep en daarmee is hij gezegend met voldoende vermogen. Er zijn verschillende rijmodi beschikbaar. In de Sportmodus is hij snel onderweg.
In de Ecomodus heb ik zelfs een gemiddelde van 14 kWh/100 km gehaald en dat is keurig!
Hij ligt stevig op de weg en je kunt forse bochtensnelheden halen, terwijl en comfort toch op een hoog peil staat. Dat maakt allemaal dat deze Fiat een schot in de roos is, want het is lang geleden dat ik zo’n fijne auto heb gereden.
Met zijn actieradius van 400 kilometer scoort hij in deze klasse heel erg goed en gezien mijn ervaring denk ik eigenlijk dat die afstand gewoon haalbaar is.
Wat kost deze kanjer?
€ 489,- Private lease, 72 maanden, 5.000 kilometer per jaar. De Red-uitvoering is leverbaar vanaf € 35,990,-, de La Prima-uitvoering vanaf € 40.990,-
Overigens is de 600 ook te verkrijgen met een 1,2 liter 3-cilinder Hybrid met 100 pk.
Ik heb die motor ooit in de 500 getest en ook die is zeker de moeite waard.
Conclusie
De Fiat 600e biedt genoeg ruimte en veel bedieningsgemak. Hij is een van de aantrekkelijkste auto’s in zijn klasse, hij is zuinig en heeft een fijne wegligging.
Bovendien is hij verrassend comfortabel.
Fiat is gelukkig weer terug met deze leuke en fijne auto!