AutoZeelandtest van de Toyota bZ4X Premium
AutoZeelandtest van de Toyota bZ4X Premium
AutoZeelandtest van de Toyota bZ4X Premium
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Meteen goed!”
Als Hybrid-pionier was Toyota al lang bezig met de 100% elektrische mobiliteit.
De nummer 1 van de wereld komt nu toch ook met zo’n volledig elektrische variant.
Een uitgebreide test.
Peter de Jonge, directeur/eigenaar van Toyota de Jonge regelde de testauto voor mij en ik heb hem voornamelijk ingezet voor een bijzonder doel: de controle van een paar routes van de komende Molentocht, hét grootste oldtimer-instituut van zuidwest Nederland. Daardoor kwam ik aan verrassende verbruiksresultaten!
De aanloop
25 jaar geleden was Toyota met de Prius de absolute pionier en die techniek heeft het grote Japanse merk geen windeieren gelegd.
Natuurlijk kreeg Toyota de laatste paar jaar allerlei vragen te beantwoorden over een volledig elektrische auto…Telkens luidde het antwoord: “We zijn er druk mee bezig, maar we zijn nog niet zo ver.”
Nu de bz4X geïntroduceerd is mag er wel een uitroepteken achter die naam staan, want in ons land krijgt men 10 jaar garantie op de auto, of 200.000 kilometer!
Dat wil zeggen dat Toyota het ook op dit punt weer voor elkaar heeft!
e-TNGA-platform
Die letters staan voor ’e-Toyota New Global Architecture’, Dit platform is de ruggengraad voor alle elektrische modellen (bZ= beyond Zero) die er aankomen.
De bZ4X is de eerste, maar de nieuwe Prius, de Lexus RZ en de Subaru Solterra zijn de volgende van 16 modellen die de komende jaren op de markt worden gezet.
We moeten misschien wel wat wennen aan de benaming: bZ4X, het duurt gewoon even voordat je de naam foutloos hebt uitgesproken.
‘No more boring cars’
Dat de eerste 100% elektrische auto van Toyota een SUV is geworden, is natuurlijk logisch, want die markt blijft booming.
Yung-Joo Presciutti, designer bij Toyota Europe Design Development in Nice heeft Belgisch-Koreaanse roots. Hij tekent de hele dag door auto’s en is verantwoordelijk voor het ontwerp van de bZ4X.
In een interview met Peter Ruch van het Zwitserse tijdschrift Auto Illustrierte vertelt hij: “Ik ben begonnen met de voorste spatborden. Ik had een duidelijk beeld voor me: het moest goed gestructureerd zijn, krachtig, robuust en alles in zich hebben om te laten zien dat deze SUV ook in het terrein zijn mannetje moet staan. Ik had het design nog meer futuristische kenmerken willen meegeven, maar ik ben gebonden aan de regels van verschillende landen. De verzekeringskosten in Engeland en Duitsland bijvoorbeeld zijn afhankelijk van de reparatiekosten en daar moet ik rekening mee houden.” Op de vraag naar de zwarte kunststof delen rondom de wielen antwoordt hij: “die moeten het elektroplatform e-TGNA symboliseren.”
Voorts: “De bZ4X werkt groter dan hij in werkelijkheid is. We kunnen de voordelen van het platform goed gebruiken. Daarom heeft deze auto zo ongelooflijk veel binnenruimte. Onze Toyotadirecteur heeft me voorgehouden dat we in de toekomst ‘no more boring cars’ mogen ontwerpen en daar houd ik me aan!”
Zeker de testauto is een indrukwekkende auto met het zwarte dak en het panoramaruit, zeker geen ‘boring car!’
Technische gegevens
- L x b x h = 4,69 x 2,18 (met spiegels) x 1,60 meter
- Wielbasis: 2,85 meter
- Aandrijving: permanente synchroonmotor dwars voorin
- Lithium-Ionen-accu met 355 V, output: 71,4 kWh
- Aandrijving testauto: voorwielen
- Woelophanging voor: veerpoot, achter: double wishbone
- Prestaties: topsnelheid: 160 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 7,5 seconden
- Tussensprint:
- 60-100 km/h: 4,1 sec
- 80-120 km/h: 5,7 sec
- Leeggewicht: 1885 kg, laadvermogen 580 kg
- CW-waarde: 0,28
- Aanhangergewicht: 750 kg
- Laden: 150 kW snelladen( DCC) in 25 min., 100 km rijbereik in 10 min,
- AC-laden: 11 kW (hoe meer hiervan gebruik te maken, des te langer gaat de accu mee) Laadduur: 13.45 uur
- Actieradius: meer dan 450 km.
- Geluid bij 100 km/h: 66 dB(A)
- Banden/wielen bij de Premium: 235/50 R20
Ruimte
Plaats nemen is kinderspel en men zit hoog en comfortabel in de SUV. De stoelen bieden goede steun en zijn gemaakt voor lange ritten.
Dankzij een nieuwe klimaatbeheersing die 30% compacter is dan gebruikelijk is het dashboard opvallens smal en vlak. Het optionele panaoramadak maakt het interieur aangenaam licht. Toyota waagt het om geen handschoenenkastje te monteren, want de middenconsole biedt een giga-ruimte van 20 liter, een open vak waarin een handtas past en allerlei individuele ruimtes voor tablets, smartphones en grote flessen.
De bediening van het 12,3” grote touchscreen levert geen problemen op, alles is logisch. De spraakbediening gaat verder dan de navigatie, ook de bediening van het entertainment of de klimaatbeheersing is ‘bespreekbaar.’
Net als de i-Cockpit bij Peugeot, heeft Toyota ook gekozen om het stuur klein uit te voeren en laag te plaatsen, zodat je over het stuur naar het display kijkt, een natuurlijke head-up-display dus. De informatie op het kleine scherm had ik misschien wat groter geprojecteerd gezien.
De brede middenconsole herbergt de selectiehendel, een soort draai- en duwknop en nog een aantal fysieke knoppen, mede daardoor is de ergonomie top!
Achterin is gelukkig veel plaats voor zowel hoofd als benen, dankzij de machtige wielbasis uiteraard. De bagageruimte biedt 452 liter. Er is onder de bodem een ruimte om de laadkabel op te bergen, maar dan moet je hem zorgvuldig oprollen! De bodem van de kofferruimte is variabel verstelbaar.
Veel auto voor het geld
Vanzelfsprekend beschikt de bZ4X over alle connectiviteit-, assistent- en veiligheidssystemen die vandaag-de-dag op een auto horen te zitten, maar er zijn nog interessante aanvullingen. De jongste ontwikkeling is de Toyota Safety Sense T-Mate: een preventief veiligheidssysteem met een grote functionaliteit. Het controleert de omgeving van de auto inclusief andere verkeersdeelnemers nog gedetailleerder als voorheen. Dankzij ‘Over-the-Air-Updates van de bZ4X blijven alle veiligheids-en assistentsystemen van de E-auto steeds actueel en daar hoef je niet voor naar de werkplaats.
Je kunt hem optioneel overigens met zonnepanelen bestellen!
Zuinigheid met vlijt
Ik schreef al dat we routes voor de Molentocht in de Zak van Zuid-Beveland hebben gecontroleerd. Daarvoor heb ik de recuperatie-boost gebruikt. Ik heb de Eco-modus én de B(rake) stand ingeschakeld. Die laatste zorgt ervoor dat wanneer je gas inhoudt tijdens het uitrollen 0,15 g versterkte remenergie wordt teruggewonnen. Die zogenaamde one-pedal-drive zorgt voor een natuurlijk rijgevoel en moet 80% van het gebruik van de rem voorkomen. Als je daar op let, wint hij, zeker bij weggetjes en bochtige dijkjes in de Zak, heel veel energie terug.
Het resultaat van dit rijgedrag is spectaculair: 3,7 kWh/100 km!
Nog een paar factoren die meegespeeld hebben bij dit minieme verbruik: géén airco aan en de temperatuur was gemiddeld zo’n 13 graden. De airco slurpt energie, ook bij brandstofauto’s trouwens…
16,7 kWh WLTP-verbruik geeft Toyota aan en nadat ik hem ook op de snelweg had uitgeprobeerd, bleek dat wel te kloppen. We weten allemaal dat als het warmer wordt, de actieradius gaat stijgen.
Reiswagen
De bZ4X is een comfortabele reiswagen, niet alleen wat het veercomfort betreft. De fijne stoelen dragen daar ook toe bij. Het geluidsniveau is plezierig laag en veel windgeruis heb ik niet kunnen ontdekken, ook bij hogere snelheden niet.
De besturing geeft niet zoveel terugmelding van het wegdek. Volgend jaar wordt ook de optie ‘Steer-by-Wire’ verkrijgbaar, waarbij er geen mechanische verbinding meer is tussen stuur en wielen. Daarbij wordt het stuur vervangen door een Yoke, een soort stuurknuppel als in een vliegtuig.
Prijzen
De instapversie heet Active en kost € 52.995,-, de Dynamic € 57.995,- en de geteste Premium € 61.495,-Er is ook nog een Premium 4WD met twee elektromotoren verkrijgbaar: € 63.995,-.
Deze versie kan in het terrein heel ver komen…
Conclusie
De bZ4X is groter dan hij op het eerste gezicht toont. Het is een ruime SUV met comfortabele eigenschappen. Hij kan in vergelijking met de concurrenten niet alles beter, maar doet heel veel wel erg goed.
Toyota is al de beste op hybridegebied, maar is hard bezig een inhaalslag te maken op de e-markt.
Op de foto staat Stephanie Jeremiasse-Van Moolenbroek. Zij is sinds kort Service Adviseur en heeft ruime ervaring opgedaan bij Goese autobedrijven.
Ik ken haar al heel lang, want niet alleen heeft ze op het Goese Lyceum bij mij in de klas gezeten, ze heeft toentertijd bij verschillende testauto’s geposeerd. Ik ben ervan overtuigd dat zij een goede aanwinst is bij het team van Toyota de Jonge!