AutoZeelandtest van de Dacia Jogger ECO-G Extreme
AutoZeelandtest van de Dacia Jogger ECO-G Extreme
AutoZeelandtest van de Dacia Jogger ECO-G Extreme
Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti
“Bigger.Cooler.Jogger!”
Dacia heeft in de loop der jaren bewezen ruimtewonderen te creëren, zoals de Logan MCW en de Lodgy. Een ander fenomeen van de Roemeense Renaultdochter is de ongelooflijk scherpe prijs.
Nu is daar de Jogger die twee voorgangers heeft vervangen.
We gaan het in de test zien…
Dacia is de naam van Roemenië in de Romeinse tijd. Een bekende Daciër uit die tijd was Spartacus.
Sinds 1968 bouwde de Roemeense autofabriek Renaults 12 in licentie die vanaf 1977 ook werden geëxporteerd. In 1998 nam Renault Dacia definitief over en implanteert de Renaulttechniek één op één in de Dacia’s.
Ze bleken meteen betrouwbaar te zijn, een buitengewoon slimme zet van Renault.
In Zuid-Amerika worden de Dacia’s trouwens gewoon onder de naam Renault geleverd.
Ik haalde de testauto op bij Auto Kievit in Goes, waar verkoopadviseur Eelco Zwolle de grote Jogger voor me had klaargezet.
Nieuw logo, Dacia Link-embleem
Dacia- marketing: “Het nieuwe logo bestaat uit een D en een C die met elkaar verbonden zijn. Hiermee laat het merk de vertrouwensband zien die Dacia met zijn klanten heeft. (vandaar de naam Dacia Link).
5 letters met een minimalistisch ontwerp dat staat voor de waarden van het merk: duurzaam en essentieel.”
Crossover
Eigenlijk een nieuw woord voor een type dat een compromis vormt tussen een combi, een SUV en een MPV.
Hij ziet er modern en flitsend uit en hij is groot: l x b x h = 4,55 x 2,05 (met spiegels) x 1,63 meter. Zijn wielbasis van 2,90 meter is zelfs spectaculair!
Daardoor is het zelfs mogelijk een uitvoering te bestellen zoals de testauto, met 7 zitplaatsen en dat is in deze prijsklasse sensationeel.
Hij oogt een stuk moderner dan zijn voorgangers, zeker in deze uitvoering met de koperbruine accenten. Voorts zijn daar de ledverlichting, de chroomaccenten in de grille, de stoere motorkap met de beide geprononceerde banen. Stoer zijn de uitgeklopte wielkasten, de flanken van de Clio, de zwarte wielomrandingen en de B- en C-stijl in dezelfde kleur. Op het dak staat een glanzend zwarte haaienvinnen-antenne. Opvallend zijn voorts de multifunctionele dakrails, ze kunnen in de lengterichting worden gebruikt, maar eenvoudig ook dwars gezet kunnen worden!
Om meer binnenruimte te creëren wordt het koetswerk na de B-stijl breder, duidelijk te zien aan de knik in de rand boven de zijruiten.
Dat hij uit Oost-Europa komt en ook in Zuid-Amerika razend populair is, is te zien aan zijn grote bodemvrijheid. In beide genoemde delen van de wereld zijn de wegen namelijk van slechte kwaliteit.
Extended Grip
Deze Jogger Extreme is voorzien van Extended Grip. Dat betekent dat hij van een technologie is voorzien waarmee je beter grip hebt in lastig terrein. Extended Grip laat meer voorwielspin toe om de eerste laag sneeuw of modder weg te vegen. Zo krijg je daaronder wat meer grip om niet vast te komen zitten. Een traditioneel tractiecontrolesysteem zorgt ervoor dat de wielen niet spinnen, waardoor de auto eerder blijft vastzitten.
Functioneel eenvoudig
Het design van de cockpit stamt zó uit de Sandero Stepway inclusief de stoffen baan op het dashboard. De beide klokken zijn uitstekend af te lezen en alle informatie is eenvoudig en duidelijk.
Hoewel er vrijwel uitsluitend harde kunststofsoorten zijn toegepast, is alles solide en keurig afgewerkt. De aluminium applicaties zorgen voor een aangename afwisseling.
Hoewel het touchscreen voor veel functies gebruikt kan worden, zijn er nog heel veel fysieke en klassieke knoppen en eigenlijk is daar helemaal niets mis mee. Ze zijn allemaal op de tast te vinden en daardoor leiden ze de aandacht op de weg niet af.
Afhankelijk van de uitvoering beschikt de Jogger over bestuurdersassistenten, een compleet audio-, communicatie- en navigatiesysteem, sleutelvrije toegang, een elektronisch bediende parkeerrem (hoewel een normale handrem prima voldeed) en een volwaardige klimaatbeheersing.
Doordacht ruimtewonder
Eenmaal gezeten achter het stuur valt op dat je zowel van de eerste, de tweede als de derde zitrij een fantastisch uitzicht hebt. Dat heeft direct te maken met de plaatsing van de beide rijen: net als in een bioscoop zijn ze telkens een beetje hoger geplaatst. Het ruimtegevoel wordt daardoor versterkt in samenhang met de al genoemde verbreding van de carrosserie én de enorme wielbasis, waardoor er plenty beenruimte is op de tweede zitrij. Dat de derde versie voor kinderen is bedoeld, is natuurlijk duidelijk, maar toch zitten volwassenen daar ook niet slecht… De bagageruimte is afhankelijk van die derde zitrij en is dus variabel: 160 tot 1807 liter en een mooie en diepe vlakke laadvloer. Normaal is 565 liter bagageruimte beschikbaar, ruimschoots voldoende.
In deze uitvoering is het interieur een beetje chique gemaakt door stiknaden op de stoelen, op het dashboard en aan de binnenkant van de portieren. Het nieuwe Dacia-logo staat in reliëf op de rugleuning van de stoelen. De Micro-Cloud TEP-bekleding heeft een fluweelzachte uitstraling en voelt zacht en prettig aan.
ECO-G (Bi-Fuel)
De 999 cc driecilinder turbo-benzinemotor van Renault heeft een vermogen van 100 pk en een koppel van 170 Nm.
ECO-G-modellen rijden veilig en voordelig op het schonere LPG en is al voordeliger van 6.000 kilometer per jaar. Bovendien zorgt deze techniek voor een lager CO²- uitstoot en een grotere actieradius, want de Jogger beschikt over twee tanks: een benzine- en een LPG-tank.
De auto start op benzine en schakelt dan automatisch over op LPG.
De voordelen op een rij:
- Rijden op LPG is voordelig
- Aanschafprijs is lager dan standaard benzine-uitvoering
- Omslagpunt goedkoper rijden ligt al bij 6.000 kilometer per jaar
- Zeer grote actieradius door benzine + LPG tank
- Lagere CO2²-emissie
- LPG-tank bevindt zich op de plaats van het reservewiel, dus geen verlies bagageruimte
- Garantie 3 jaar of 100.000 kilometer
- Snelle levering door de Daciadealer
En route
Op allerlei manieren heeft Dacia op gewicht bespaard, met name door hem op een platform te zetten van middelgrote Renaults en dat is vervolgens verlengd.
Hij geeft tijdens het rijden nooit het gevoel dat het platform ontoereikend is. Op een slecht wegdek is het comfort opvallend goed, hetgeen ook is terug te voeren op de relatief kleine 16 inch wielen. Hoe dikker de band, des te comfortabeler het weggedrag. Waar tref je nog kasseien aan? Juist in België! De Jogger werkt binnenin op dit soort vooroorlogse wegen wel als een klankkast.
Op de snelwegen verrast hij trouwens ook door zijn comfortabel weggedrag en eigenlijk was ik blij verrast door deze wegliggingskarakteristiek!
De driepitter is akoestisch aanwezig, zeker bij wat hogere toeren, maar dankzij de lange slag, is hij soepel en geholpen door de turbo, hoef je hem niet persé op toeren te jagen.
Gemiddeld verbruik benzine: 6,4 liter/100 km, op LPG 8,2 liter/100 km.
De standaard gemonteerde handmatige zesbak schakelt prima, de zesde is een typische overdrive die daardoor brandstof bespaart.
Conclusie
Deze Jogger overtuigt met heel veel ruimte, een variabel interieur en eenvoudige bediening. Hij is comfortabel en zuinig en heeft een enorme actieradius.
De vanaf prijs is ronduit sensationeel: € 22.700,-!
De geteste ECO-G in de Extreme-uitvoering staat in de showroom bij Auto Kievit voor € 27.300,- .
Waar vind je elders zo’n kanjer?