AutoZeelandtest de Peugeot 408 1.2 Pure Tech 130 EAT8

AutoZeelandtest de Peugeot 408 1.2 Pure Tech 130 EAT8

AutoZeelandtest van de Peugeot 408 1.2 Pure Tech 130 EAT8

Peugeot heeft ons historisch rijdend erfgoed al heel wat mooie sedans nagelaten. De nieuwe 408 lijkt diezelfde kant uit te gaan, want de reacties onderweg waren lovend.

AutoZeelandtest van de Peugeot 408 1.2 Pure Tech 130 EAT8 

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

“Renaissance d’une belle voiture”

Peugeot heeft ons historisch rijdend erfgoed al heel wat mooie sedans nagelaten. De nieuwe 408 lijkt diezelfde kant uit te gaan, want de reacties onderweg waren lovend.
Ik heb hem met mijn kleinzoon Toon getest in een rondje Nederland met verrassende resultaten!

Verkoopadviseurs Alex de Dreu en Niels van Helvoirt zorgden ervoor dat de witte 408 voorzien van Allure Pack klaar voor de reis was. Het zou inderdaad een bijzondere testrit worden.

Designtrick
Vanaf het moment dat ik de 408 voor het eerst in levende lijve zag op de Autosalon van Brussel zag, was ik meteen verkocht. Eindelijk weer een bijzondere, dapper getekende fastback, een welkome aanwinst in het modellengamma dat wordt beheerst door SUV’s.
Hij past keurig tussen de 308 in de compacte- en de 508 in de middenklasse.
De designers ontwierpen hiervoor een sportieve fastback met ontelbare hoeken en kanten plus een rustiek-grijze achterbumper. Die laatste is niet in de wagenkleur verkrijgbaar en kan dus tegen een parkeerstootje.
De slanke, langgerekte vorm doet aan een sedan denken, de aflopende, elegante daklijn maakt hem tot een vierdeurs coupé. Een beetje SUV-look krijgt hij door de kunststof- omrandingen van de wielkasten en de grote bodemvrijheid.
Niet alleen het vernieuwde Peugeotlogo laat de leeuw zien, wat dacht u van de twee klauwen aan de voorkant die led-verlicht markant laten zien met een Peugeot te doen te hebben? Dat het logo overigens niet meer uit een chromen leeuw bestaat, maar uit een zwarte leeuwenkop, heeft te maken met de hoeveelheid sensoren die daarachter geplaatst zijn.
In de achterlichten is te zien dat de leeuw die met z’n klauwen heeft gevormd en tot slot is de daklijn gekromd als de rug van het roofdier.
Vooral van de zijkant gezien is het een opmerkelijke auto geworden die door zijn gestrekte vorm langer lijkt dan hij in werkelijkheid is.
Hij is 4,67 m lang, 1,85 m breed en 1,48 meter hoog en dankzij zijn grote wielbasis van 2,79 meter is er achterin een heerlijke beenruimte voorhanden.
Nog even die bijzondere ‘oortjes’ bovenaan de vlak liggende achterruit: een geinig ontwerp om daaronder de scharnieren van de grote achterklep te verhullen, waardoor er binnenin ook meer hoofdruimte ontstaat.

Formule 1- look
Peugeot onderscheidt zich van de concurrentie door de zogenaamde i-cockpit.
Het instrumentenpaneel is daarvoor omhoog gebracht en fungeert als een grote head-up-display. Daarvoor werd het stuur verkleind en van een platte boven-en onderkant voorzien. Je kijkt dus niet dóór het stuur, maar er overheen naar de meters. Dat doen de formule 1 – coureurs eigenlijk ook.
Sommige collega’s autojournalisten hebben kritiek op de i-cockpit, maar als je de stuurstand en de stoel op elkaar afstemt, is het een ideale rijpositie. Terwijl je de blik op de weg houdt, zie je in één oogopslag hoe snel je rijdt, hoeveel toeren de motor maakt, hoeveel brandstof je nog hebt en wat de koelvloeistoftemperatuur is.
Het instrumenten paneel kan in deze uitvoering op een paar manieren worden veranderd en aangepast, afhankelijk wat je wil zien. Bij de GT-uitvoering wordt het zelfs in 3D geprojecteerd.

Modern hoogwaardig
Het dashboard is wat futuristisch getekend, maar wel met hoogwaardige materialen die een hoog haptisch gehalte hebben.
De bediening is verreweg ergonomisch. Weliswaar moet de klimaatbeheersing ingesteld worden via het grote touchscreen, maar gelukkig zijn daar de fysieke knoppen én de door Peugeot genoemde virtuele i-Toggles,  die bieden een snelle en intuïtieve toegang tot de belangrijkste functies die je onderweg nodig kunt hebben.
Toch is het belangrijk om allerlei functies van te voren te bestuderen, zodat je onder het rijden niet moet gaan zoeken.
Het grote scherm is bij de 408 nóg beter naar de chauffeur gericht en dient uiteraard ook voor de TomTom-navigatie én voor de achteruitrijcamera.
Zowel voor- als achterin staat er veel ruimte ter beschikking, een gevolg van de grote wielbasis (vergelijkbaar met die van de 508) en de gestekte carrosserie. Aan opbergruimtes ontbreekt het geenszins, handig als je met het gezin op vakantie bent.
De kofferruimte bedraagt standaard 536 liter, te vergroten naar 1611 liter. Onder de bodem is nog een vak van 36 liter gecreëeerd.

Technische gegevens

  • Motor: 1199 cc driecilinder met turbo
  • Vermogen + koppel: 131 pk/230 Nm vanaf 1750 toeren/min
  • Boring x slag: 75 x 90,5 mm
  • Overbrenging via de voorwielen + achttraps automaat
  • Leeggewicht: 1367 kg
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,4 seconden
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Tussensprint 80-120 km/h: 7,6 seconden
  • Bandenmaat: 205/55R19
  • Gemiddeld verbruik: 6,0 /100 km

Meer comfort dan verwacht
Omdat de wielbasis hetzelfde is als van de 508 en hij een veel lager zwaartepunt heeft dan SUV’s, heeft hij een totaal ander veerkarakter dan de hatchback of de 3008. Samen met de 19” wielen laat hij zich verrassend comfortabel rijden. Ik heb hem over allerlei soorten wegen uitgeprobeerd: snelwegen tot in Friesland, polderwegen in Flevoland, smalle en bochtige weggetjes in Overijssel en Gelderland.
Hij ontpopt zich als een fijne en comfortabele reiswagen die absoluut niet vies is van fel bochtenwerk. Hij stuurt daarbij erg lekker en na al die eigenschappen te hebben uitgeprobeerd, ga ik nóg meer voor deze 408.

800 kilometer +
Niels van Helvoirt had hem niet alleen gewassen, maar volledig volgetankt voor me klaargezet. Toon en ik vertrokken om klokslag 8.00 uur. Het display gaf een actieradius van 640 km aan. Op de cruise control die gemakkelijk op het stuur te bedienen is met keurig 100 km/h aanvankelijk op de A58. Temperatuur zo rond de 10º en een groot deel van de dag bewolkt, maar droog.
Door zo constant te rijden, zonder files, klom de actieradius gestaag op. Na 200 kilometer in de buurt van Amsterdam, noteerde ik een actieradius van 680 kilometer!
Bij precies 100 km/h blijft hij in z’n 7e trap, pas bij 105 km/h schakelt hij door naar z’n achtste trap. Je kunt het ook een beetje forceren door de flipper te gebruiken, dat scheelt in toeren en in verbruik.
Daar komt bij dat de driepitter een uitgesproken lange slag bezit. Dat wil zeggen dat hij onderin de toerenkelder een geweldige trekkracht bezit. Dit gegeven, geholpen door de turbo, betekent in combinatie met de automaat een geweldige drieëenheid!
Over de Afsluitdijk naar Harlingen, vandaar naar Sneek, binnendoor langs het Sneekermeer naar Heerenveen, via Drachten over de A7 naar Groningen. (Toon was nog nooit in Groningen en Friesland geweest, dus dat was geregeld.)
Voorbij Assen richting de Noordoostpolder, Flevoland, Zwolle, Utrecht, Gorinchem, Breda weer naar huis.

Resultaat:

  • 800 kilometer op één dag en één tank! (52 liter)
  • In Kloetinge had ik nog 100 kilometer actieradius over…
  • Verbazend hoe comfortabel en zuinig de 408 in deze uitvoering met de brandstof omgaat.
  • Gewoon een rondje Nederland op één tank!

De andere versies

  • Geen handgeschakelde bakken en geen diesels
  • Hybrid 180 e-EAT8: 1,6 + E-motor, systeem:180 pk/360 Nm
  • Hybrid 225 e-AT8: 1,6 + E-motor, systeem: 225 pk/360 Nm

Conclusie:
Peugeot zet met deze 408 in op de aantrekkingskracht van het expressieve design.
Daarbij heeft de instapversie met de 1,2 driecilinder al bewezen dat het een spannende auto is, waarmee de concurrentie zeker rekening dient te houden.
Steekwoorden: mooi, zuinig, comfortabel en praktisch.

Beau, oh lá lá…!

 

Terug naar de bovenkant van de website